تکنولوژی

فصل جدید اوبر: اجاره دوچرخه و اسکوتر

شرکت اوبر دیگر با سرعت گذشته، ارائه سرویس‌های  خود را در سطح جهانی دنبال نمی‌کند. این شرکت همچنین دیگر مانند گذشته سود دهی ندارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این تغییر روند، استراتژی مدیریت عامل جدید اوبر-Dara Khosrowshahi است که بیش از هر چیزی به روی گسترش محدوده فعالیت های این شرکت تمرکز دارد و می‌خواهد اوبر را به شرکتی فرای یک شرکت معمولی سفارش اینترنتی تاکسی تبدیل کند.

اوبری که در آینده شاهد آن خواهیم بود، سرویس‌های ارسال سفارش‌های غذا، درخواست دوچرخه و اسکوتر، اجاره خودرو، خودروهای پرنده، شراکت با شبکه‌های ترانزیت و گسترش فعالیت ها در بازارهای مهم جهانی مانند بازار کشورهای هند، خاور میانه و آمریکای لاتین را شامل خواهد شد. خسروشاهی در این‌باره می‌گوید:« خودروها برای ما حکم کتاب‌ها را برای شرکت آمازون داشته و نقطه شروع محسوب می‌شوند.»

البته اوبر همچنان در حال تجربه توسعه، رشد و ترقی است و با وجود اینکه سرعت این رشد نسبت به گذشته آهسته‌تر شده، ولی بازهم فرضت‌های زیاد این شرکت برای سرمایه گذاری در حوزه‌های جدید، کمتر نشده است.

طبق مدارک اقتصادی که توسط خود اوبر منتشر شده، این شرکت در سه ماهه گذشته 2.8 میلیارد دلار دآمد داشته که نسبت به همین زمان در سال گذشته، 1.1 میلیارد دلار افزایش داشته است. این افزایش، معرف رشد 63 درصدیست. با این وجود اوبر 900 میلیون دلار از سرمایه خود را نیز در سه ماهه گذشته از دست داد که نسبت به 1.1 میلیارد دلار ضرر سال گذشته، 16 درصد کاهش داشته است. این شرکت، جزئیات مخارج هر قسمت را به وضوح اعلام نکرده اما طبق گزارش جدیدی از The Information، درصد ضررهای شرکت تک رقمی است.

خسروشاهی در بیانیه‌ای اعلام کرد:« حرکت ما قطعا به سمت جلو است. ما تلاش داریم که سرمایه گذاری خود را بیشتر به روی آینده پلت فرم‌های نوین معطوف کنیم. حوزه‌هایی مانند Uber Eats ، سیستم‌های حمل و نقل طبیعت دوست و پاک  مانند Express Pool، e-bikes و scooters، کسب و کارهای نوینی مانند حمل و نقل بار و گسترش محدوده فعالیت‌ها به حوزه‌هایی مانند خاور میانه و هند، تمامی این موارد از اهداف آینده شرکت ما محسوب می‌شود که از حالا به روی آن تمرکز داریم.»

مقامات اوبر مدت‌هاست که درباره سرمایه گذاری در بخش‌های جدیدی مانند سیستم پخش غذای Uber Eats و همچنین از برنامه‌های خود برای محکم‌تر کردن جایگاه شرکت در خاورمیانه و هند سخن می‌گویند. اوبر Eats همین حالا بیش از 290 مشتری دارد. اواخر ماه می، در کنفرانس Recode’s Code Conference، خسروشاهی اعلام کرد Uber Eats به زودی تا 200 برابر رشد خواهد داشت.

شرکت اوبر، همانطور که خسروشاهی عنوان می‌کند، قرار است تبدیل به شرکتی مانند آمازون شود با این تفاوت که اوبر در زمینه حمل و نقل فعالیت داشته و پلت فرمی خواهد شد که مشتریان با استفاده از آن بتوانند به مدل های مختلف حمل و نقل دسترسی داشته باشند.

با همین هدف، اوبر اخیرا شرکت دوچرخه سازی Jump Bikes را به مبلغ 200 میلیون دلار خریداری کرده و همچنین سرمایه گذاری 335 میلیون دلاری به روی شرکت اجاره اسکوتر Lime نیز انجام داده است. تحت شراکت جدید اوبر با شرکت لایم، کاربران اوبر قادر خواهند بود با استفاده از برنامه این شرکت، از خدمات اجاره اسکوتر لایم استفاده کنند.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا