بررسی

بررسی هدست واقعیت ترکیبی «مجیک لیپ»

«مجیک لیپ» (Magic Leap) نامی است که احتمالا در این چند ساله نبه گوش شما هم خورده اما چیز زیادی راجع به آن نمی‌دانید. این استارت‌آپ مرموز از تقریبا 7 سال پیش فعالیت خود را در زمینه هدست‌های واقعیت افزوده آغاز کرد و در این چند سال تمام فعالیت‌های این شرکت به صورت کاملا محرمانه انجام گرفته و کسی اطلاعات خاصی درباره جزئیات فعالیت این استارت‌آپ در اختیار نداشت، البته بهتر است بگوییم تا چند روز پیش چرا که این شرکت بالاخره هدست واقعیت ترکیبی بی‌نظیر خود را معرفی کرد. این استارت‌آپ امیدوار است این هدست که «مجیک لیپ وان» نام دارد، در آینده جایگزین گوشی‌ها، کامپیوترها و دیگر نمایشگرهای فوق پیشرفته صنعت تکنولوژی شود. عرضه هدست مجیک لیپ وان از هفته گذشته با قیمت 2295 دلار در ایالات متحده آغاز شده است.

اشیاء و تصاویری که از طریق این هدست مشاهده می‌کنید به شکل کاملا سه‌بعدی دیده می‌شوند اما زمانی که به این اشیاء نزدیک شوید، کیفیتشان را تا حدودی از دست می‌دهند. ضمنا زمانی که شخصی از پشت این اشیاء عبور کند شما می‌توانید آنها را به سختی مشاهده کنید و اینکه امکان رد شدن اشخاص از جلوی این کاراکترها که از طریق هدست مشاهده می‌کنید غیرممکن است و در هر صورت کاراکترهای سه‌بعدی در جلوی دیگر اشیاء واقعی منزل نمایش داده می‌شوند. این هدست واقعا بی‌نظیر است و می‌توان گفت جذاب‌ترین هدست واقعیت‌ ترکیبی است که تابحال آزمایش کرده‌ایم و البته تجربه آن خیلی بهتر از آن چیزی است که در آیفون‌های امروزی به‌عنوان واقعیت افزوده می‌بینیم.

هدست مجیک لیپ وان بسیار کاربردی و بر پایه تفکر و تخصص بسیار بالا طراحی شده و از خیلی جهات در مقایسه با رقبایی مانند هولولنز برتری‌ دارد. اما با این وجود نمی‌توان آن را یک دستگاه کامپیوتر کامل و یا یک قدم بزرگ به سمت جلو در عرصه واقعیت‌های ترکیبی تلقی کنیم. می‌توان گفت مجیک لیپ با این هدست توانسته چشم‌اندازی از آینده هدست‌های واقعیت افزوده را برایمان به‌نمایش بگذارد. البته خود این شرکت هم تا تحقق این چشم‌انداز فاصله زیادی دارد و معلوم نیست کدام شرکت قبل از سایرین می‌تواند این چشم‌اندازها را محقق کند.

مجیک لیپ شرکت خودش را نوعی کمپانی کامپیوتری فضایی معرفی می‌کند اما آنچه که تولید کرده همان هدست‌های واقعیت افزوده با واقعیت ترکیبی است که در آن اشیاء به شکل هولوگرام در یک فضای سه بعدی نمیش داده می‌شوند. اسمارت‌فون‌های امروزی هم قادرند نسخه مبتدی واقعیت ترکیبی را اجرا کنند و هدست‌هایی مانند هولولنز شرکت مایکروسافت هم نسخه حرفه‌ای و صنعتی واقعیت ترکیبی را ارائه می‌دهند. البته مجیک لیپ یک هدف بزرگتر دارد: ساخت عینک‌های واقعیت ترکیبی پیشرفته برای استفاده به‌عنوان کامپیوتر شخصی که طریق آن شرکت‌های همچون اپل و فیسبوک را شکست دهد. این استارت‌آپ تا کنون موفق به جذب 2.3 میلیارد دلار سرمایه از طرف شرکت‌هایی مانند گوگل و جی‌پی مورگان شده است.

با اینکه به‌نظر می‌رسد مجیک لیپ وان برای برنامه‌نویسان و هنرمندان ساخته شده اما مدیراعامل این شرکت تاکید کرده که این محصول برای تمامی مصرف‌کنندکان ساخته شده و متعلق به گروه خاصی نخواهد بود. مدیرعامل این شرکت همچنین در صحبت‌هایش راجع به این دیوایس گفت: «فکر می‌کنیم که این هدست در مرز تبدیل شدن به دیوایسی قابل استفاده برای همه قرار دارد. آنچه که می‌خواهیم با معرفی این هدست به مردم نشان دهیم، آینده دنیای کامپیوترها خواهد بود که در آن دیگر خبری از لپتاپ، گوشی و تلویزیون نخواهد بود.»

مجیک لیپ وان از سه قسمت تشکیل شده است. هدست آن که «لایتویر» (Lightwear) نام دارد، یک کامپیوتر کوچک که «لایت‌پک» (Lightpack) نام دارد و یک کنترل دستی کوچک هم سومین قسمت از سیستم مجیک لیپ وان محسوب می‌شود. بر روی هدست دوربین‌هایی به‌منظور اسکن محیط و دنبال کردن حرکات کاربر وجود دارند و همچنین در داخل هدست هم دوربین‌های مختص کنترل حرکات چشم کاربر تعبیه شده‌اند. چیپ‌های به‌کاررفته در این هدست هم توسط کارخانه مجیک لیپ ساخته شده‌اند که قبلا به شرکت موتورولا تعلق داشته است. شرکت مجیک لیپ طبق گفته‌های مدیرعامل آن قادر است میلیون‌ها چیپ مورد نیاز در این هدست‌ها را به‌تنهایی تولید کند و از طرف دیگر بدنه این هدست توسط یک کمپانی واسطه تولید می‌شود که هیچ نام و جزئیاتی درباره آن تابحال منتشر نشده است.

هدست «لایت ویر» مجیک لیپ شاهت زیادی به هدست‌های واقعیت ترکیبی که در بازار دیده‌ایم ندارد و لنزهای آن به شکل دایره‌ای شکل طراحی شده‌ناد. سرپرست طراحی این هدست می گوید این نوع لنزها مشابه ساختار عینک‌هایی است که مردم در سراسر دنیا استفاده می‌کنند و ما هم قصد داریم از این نوع طراحی به‌عنوان علامت شناسایی هدست‌هایمان در سراسر دنیا استفاده کنیم.

این هدست برخلاف ظاهر عجیب آن بسیار راحت است. با کشیدن بندهای پشتی به سمت عقب می‌توانید هدست را روی سرتان قرار دهید و بندها به اندازه سرتان باز می‌شوند. البته امکان سفارش این هدست در دو سایز مختلف هم وجود دارد. ضمنا محافظ بینی و پیشانی هدست هم به‌ راحتی قابل تعویض است و همچنین امکان استفاده از شیشه‌ عینک معمولی بر روی این هدست وجود دارد اما با سفارش لنزهای مخصوص مجیک لیپ می‌توانید آنها را به‌صورت مغناطیسی به هدست متصل کنید.

یکی از دلایل اصلی راحت بودن این هدست بر روی سر، وزن کم آن است که دلیل آن انتقال بخشی از اجزای کامپیوتری هدست به بخش «لایت پک» است که می‌توان آن را به جیب شلوار یا کمربند متصل کرد. لایت پک که وظایف یک کامپیوتر کوچک را انجام می‌دهد همواره از طریق یک سیم به هدست متصل است و حاوی چیپست مدل «Nvidia Tegra X2»، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است. ضمنا باتری این دستگاه هم حدود 3 ساعت دوام مفید دارد. همانطور که گفتیم این کامپیوتر کوچک را می‌توانید به جیب و یا حتی بند کیفتان متصل کرده و با خودتان حمل کنید.

لایت پک ظاهری شبیه به یک دیسک خاکستری رنگ دارد که به پورت یواس‌بی C برای شارژ، دکمه‌های روشن/خاموش و تنظیم صدا هم مجهز است. ضمنا یک دکمه توقف بر روی لایت پک با نام «reality» تعبیه شده که با فشار دادن آن تنها دنیای واقعی نمایش داده می‌شود و کاراکترهای افزوده محو می‌شوند.

دستگیره کنترلی که در حال حاضر برای این هدست طراحی شده «توتم» نام دارد که شامل چند دکمه و یک ترک پد می‌شود و می‌توان گفت این دستگیره تقریبا شبیه دستگیره هدست «اوکولوس گو» طراحی شده است. با اینکه دستگیره مجیک لیپ وان دقیقا مانند یک دست مجازی عمل نمی‌کند اما ویژگی‌ها و کارایی‌های جالب و کاربردی جذابی دارد. مجیک لیپ عنوان کرده که این هدست برای استفاده در منزل طراحی شده و از آنجایی که تنها به آنتن وای فای و بلوتوث مجهز است نیز می‌توان این مسئله را تشخیص داد. البته «آبوویتز» مدیرعامل شرکت گفته که می‌توانید از مجیک لیپ در خارج از منزل هم استفاده کنید که عواقب و خطرات آن پای خود کاربر خواهد بود.

شرکت مجیک لیپ که دارای حدود 1500 کارمند است، یک تیم بزرگ نرم‌افزاری هم دارد. به لطف وجود همین تیم، هدست مجیک لیپ وان به همراه سیستم‌عامل  کاربردی «لومن اواس» که بر پایه لینوکس است و همچنین یک مرورگر وب با نام «هلیوکس» با ظاهری کاملا هولوگرافیک عرضه می‌شود. ضمنا یک اپ استور کوچک برای نصب برنامه‌های مختلف و اپلیکیشن گالری تصاویر هم بر روی این هدست وجود دارند.

یکی از ایرادات هدست‌های واقعیت ترکیبی، کوچک بودن زاویه دید هدست‌ها است که اشیاء و کاراکترها را تنها درون یک مستطیل کوچک نمایش می‌دهند و فضای اطراف آن به همان شکل عادی مشاهده می‌شوند. اما مجیک لیپ توانسته این محدودیت را در مقایسه با هولولنز تا حدود زیادی برطرف کند و زاویه دید این هدست را به 50 درجه برساند که وسعت دید آن را در مقایسه با هولولنز حدود 45 درصد افزایش داده است. اما با این وجود این افزایش درجه هم کافی نیست و فضای دید کاربر همچنان محدود است.

از طرف دیگر کیفیت تصاویر این هدست با تصاویر هولولنز برابری می‌کرد. اشیاء و کاراکترها به صورت کاملا سه‌بعدی قابل مشاهده بودند. البته لبه برخی از این اشیاء کمی نور اضافی تابش می‌کردند و متن‌ها هم کمی تار به‌نظر می‌رسیدند و برخی از اشیاء هم در بعضی موارد شفاف‌تر از حد معمول نشان می‌دادند. اما سیستم نظارت بر حرکات سر و چشم به‌خوبی و با سرعت قابل قبولی کار می‌کردند و از آنجایی که مجیک لیپ به چندین لتز فوکال مجهز شده، در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت ترکیبی کاربر می‌تواند تمرکز بهتری روی اشیاء داشته باشد.

درکل اگر هدست مجیک لیپ وان را بهترین ندانیم، حداقل می‌توانیم آن را جزء بهترین‌ها در زمینه هدست‌های واقعیت ترکیبی تلقی کنیم. اما در کل علیرغم توصیفات شرکت مجیک لیپ از تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این دستگاه، نمی‌توانیم این هدست را محصولی کاملا متفاوت در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت ترکیبی بازار مانند هولولنز تلقی کنیم. بعید می‌دانیم چیپ به‌کاررفته در این هدست هم خیلی با چیپ‌های به‌کاررفته در دیگر هدست‌های موجود در بازار تفاوت آشکاری داشته باشد و اینکه مجیک لیپ کاری کرده باشد که دیگر کمپانی‌ها تا به‌امروز از انجام ان ناتوان بوده‌اند. حال باید دید در نسخه نهایی و عمومی این محصول شرکت مجیک لیپ تا چه حد می‌تواند نواقص فعلی را برطرف کند و ویژگی‌ها و امکانات جدید را به این هدست اضافه کند.

با اینکه باید هدست مجیک لیپ وان را از خیلی از هدست‌های موجود در بازار بهتر و جذاب‌تر بدانیم، اما باید این حقیقت را قبول کرد از آنجایی که سالهاست این شرکت مخفیانه فعالیت می‌کند، انتظارها از محصول این کمپانی خیلی بیشتر بود، علی‌الخصوص پس از اینکه گوگل 2.3 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. البته فراموش نکنیم این شرکت در مقایسه با کمپانی عظیم مایکروسافت و هدست هولولنز این شرکت خیلی بهتر عمل کرده و همین مسئله تا اینجای کار موفقیت بزرگی برای مجیک لیپ به حساب می‌آید.

منابع: theverge و cnet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا