تکنولوژی

نقد و بررسی نمایشگر هوشمند لنوو

شرکت لنوو چند ماه پیش در جریان رخداد CES 2018 از نمایشگر هوشمند جدید خود با نام «Smart Display» رونمایی کرد. حال در این گزارش قصد داریم مزایا، معایب و به‌طور کلی ویژگی‌های این نمایشگر هوشمند را بررسی کنیم.

مزایا

طراحی جذاب. قابلیت پخش هرگونه ویدیو

 قابل تطبیق و اتصال به اکوسیستم گوگل هوم

 دوربین داخلی برای انجام کارهای مختلف

تولید شده در 2 سایز

معایب

کیفیت و بلندی صدا خیلی بالا نیست

 همخوانی کاملی با سرویس نتفلیکس ندارد

 فاقد باتری

 قابلیت استفاده در حالت‌های مختلف را ندارد

 نمایشگر تنها در زاویه خاصی قابل استفاده است

این نمایشگر هوشمند در اصل یک نمایشگر لمسی ایستاده است که یک اسپیکر گوگل هوم هم در سمت چپ آن قرار دارد. اگر با «اکو شو» آمازون آشنایی داریدف پس تقریبا می‌دانید از چه دستگاهی با شما صحبت می‌کنیم. این نمایشگر در اصل یک نمایشگر برای دستیار صوتی «گوگل اسیستنت» بوده تا از طریق آن بتوانید از آب و هوا باخبر شوید و برای سوالاتتان پاسخی پیدا کنید. البته پخش موزیک و بسیاری دیگر از وظایف هم از ویژگی‌های این نمایشگر و دستیار صوتی آن محصوب می‌شوند. اولین تعامل شما با این دستگاه از طریق دستورات صوتی است اما به‌لطف وجود این نمایشگر امکان مشاهده اطلاعات به جای شنیدن آنها هم برای شما وجود دارد مثلا به‌جای شنیدن وضعیت آب و هوا می توانید با نگاه کردن به صفحه نمایشگر از وضعیت آن باخبر شوید. بنابراین انجام دستورات نه تنها از طریق صدا بلکه با لمس کردن نمایشگر هم امکان پذیر است. از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به انجام خرید، نمایش آلبوم تصاویر شخصی و حتی کنترل دستگاه‌های هوشمند درون منزل اشاره کرد.

یکی از کاربردهای جالب این دیوایس مشاهده دستورات آشپزی حین تهیه غذا در آشپرخانه است. ضمنا با چرخاندن صفحه به حالت افقی و استفاده از اپلیکیشن «Dou» گوگل می‌توانید تماس تصویری هم برقرار کنید. نکته قابل توجه این دیوایس اینکه زمانی که از لنز دوربین 5 مگاپیکسلی این دیوایس استفاده نمی‌کنید می‌توانید از پوشش کشویی که برای آن تعبیه شده استفاده کنید و روی لنز را به‌طور کامل بپوشانید. این یکی از ویژگی‌های قابل توجهی است که می‌تواند به‌خوبی از حریم خصوصی شما محافظت کند و اطمینان کافی را به کاربر بدهد.

داخل این دویایس زیبا، لنوو سخت‌افزارهایی را به‌کارگرفته که بعید به‌نظر می‌رسد کاربر با کندی در اجرای برنامه‌ها مواجه شود. لنوو در این نمایشگر هوشمند از پردازنده اسنپدراگون 624، 2 گیگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده است. با چنین دیوایسی مطمئنا دیگر نگران پایین بودن سرعت دستگاه یا پر شدن حافظه آن نخواهید بود. می‌توان گفت با وجود این دستگاه تا چند سال آینده نیازی به تعویض برای خرید مدل بالاتر نخواهد بود.

تقریبا تمامی سرویس‌ها و دیوایس‌هایی که با گوگل هوم همخوانی دارند، بر روی این نمایشگر هوشمند هم به‌خوبی اجرا می‌شوند البته به جز سرویس نتفلیکس. می‌توان گفت که یوتیوب بهترین سرویس برای پخش ویدیو بر روی این دیوایس است البته پخش ویدیو از اپلیکیشن‌هایی مانند Hulu، HBO، شوتایم و سی‌بی‌اس توسط این دستگاه هم به راحتی انجام می‌شود. پخش موزیک هم به همین صورت توسط سرویس‌های اسپاتیفای و پاندروا به‌خوبی امکان‌پذیر است.

از لحاظ صوتی، نمایشگر هوشمند لنووو خوب عمل کرده اما در مقایسه با اسپیکرهای هوشمند بازار مانند «گوگل هوم مکس»، آن ظرافت و کیفیتی که از این دیوایس انتظار داشتیم وجود ندارد. از لحاظ صوتی این نمایشگر با اکو شو آمازون تقریبا برابر است و صدا وضوح قابل قبولی دارد اما اگر بخواهید صدای دیوایس را تا آخر بالا ببرید، مطمئنا انتظاراتتان برآورده نخواهد شد.

ضمنا این نمایشگر هوشمند ظاهر شیک‌تری در مقایسه با اکو شو دارد. اکو شو در اصل به یک جعبه سیاه شباهت دارد اما این نمایشگر هوشمند لنوو که در دو سایز 8 و 10 اینچ عرضه می‌شود، از پلاستیک سفید و البته باکیفیت ساخته شده‌اند که نسخه 10 اینچی آن از پشت به یک پایه چوبی زیبا از جنس چوب بامبو متصل شده که ظاهر دستگاه را بیش از پیش زیبا جلوه می‌دهد. بهتر بود در این دستگاه یک باتری داخلی هم به‌کارگرفته می‌شد تا امکان حمل بدون دردسر دستگاه به نقاط مختلف منزل به‌وجود بیاید. ضمنا در این دستگاه امکان تغییر زاویه پایه و حالت قرارگیری نمایشگر وجود ندارد اما با این حال این ایرادات چیزی از ارزش این دستگاه کم نمی‌کنند.

به‌نظر می‌رسد سرویس هوشمند گوگل اسیستنت برای انطباق کامل با نمایشگرها به تغییر و تحول بیشتری نیاز دارد و هنوز به‌طور کامل آمادگی به‌کارگیری روی نمایشگر را ندارد. نکته عجیب این دستگاه اینکه امکان استفاده از نمایشگر هوشمند در حالت عمودی وجود ندارد و در این حالت تنها می توان تماس صوتی برقرار کرد. عجیب‌تر اینکه برای برقراری تماس‌های تصویری دستگاه حتما باید در حالت عمودی قرار بگیرد. ظاهرا پشتیبانی در حالت افقی برای گوگل مشکل است و فعلا برای برقراری تماس کاربر مجبور است نمایشگر را در حالت عمودی قرار دهد.

نکته بعدی اینکه هرکجا که بروید گوگل مدام به تلفن همراه شما نوتیفیکیشن ارسال می‌کند و از شما می‌خواهد که به او اجازه دهید از لوکیشن شما به صورت لحظه‌ای باخبر باشد. لازم است بدانید این اطلاعات به‌هیچ وجه روی نمایشگر هوشمند شما به‌کار نخواهند آمد و اشتراک گذاری موقعیت مکانی شما با گوگل لزومی ندارد و می توانید بدون مشکلی این نوتیفیکیشن‌ها را نادیده بگیرید. به‌نظر می‌رسد گوگل در رابطه با دستیار صوتی گوگل اسیستنت خیلی به حریم خصوصی کاربر احترام نمی‌گذارد.

گوگل در زمینه راه‌اندازی چند دستگاه هوشمند در منزل از آمازون بهتر عمل کرده و به‌راه انداختن اسپیکرهای هوشمند گوگل نسبتا ساده است اما این به‌معنی بی‌نقص عمل کردن این اسپیکرها نیست. برای مثال زمانی که دو اسپیکر هوشمند گوگل در منزلتان داشته باشید، مجبور می‌شوید هنگام مکالمه با یکی از آنها در اتاق را ببندید تا اسپیکری که در دیگر اتاق قرار دارد صدای شما را نشنود. باید قبول کرد الکسا در این زمینه بهتر کار کرده و به‌خوبی تشخیص می‌دهد کاربر به کدام اسپیکر نزدیک‌تر است و در حال صحبت با کدام یک از آنها است.

قیمت نمایشگر هوشمند لنوو اما بسیار مناسب است و برخلاف قیمت نسبتا بالای دیوایس‌های اخیری که این شرکت معرفی کرده، این دیوایس قیمت مناسب‌تری دارد و علاقه مندان می‌توانند نسخه 8 اینچی این نمایشگر را با پرداخت 200 دلار و نسخه 10 اینچی را که برای تماشای فیلم کاملا مناسب است با قیمت 250 دلار خریداری کنند.

در کل اگر این دستگاه برایتان جذاب است، در خرید آن شک نکنید چراکه چنین دستگاهی با چنین ویژگی‌هایی آن هم با قیمت 200 دلار توسط هیچ شرکتی به جز لنوو تولید نشده است. البته علاقه شما به دستیارهای صوتی هم می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. در صورتی که طرفدار اندروید و گوگل اسیستنت هستید، پس در انتخابتان شک نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا