هوش مصنوعی

کورتانا دیگر رقیب الکسا و دستیار گوگل نیست

طبق شواهد از بازار رقابت دستیارهای هوشمند،  دستیار صوتی کورتانا که به کمپانی مایکروسافت تعلق دارد طی 1 سال گذشته نتوانسته خودش را به رقبای اصلی خود یعنی آمازون الکسا و گوگل اسیستنت برساند.

حال شرکت مایکروسافت نگرش جدیدی نسبت به دستیار صوتی خود پیدا کرده است. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که مایکروسافت دیگر دستیار صوتی کورتانا را رقیبی برای الکسا و گوگل اسیستنت نمی‌داند.

او در اینباره گفت: «کورتانا بایستی به یک مهارت کاربردی برای تمامی مشترکین سرویس مایکروسافت 365 تبدیل شود.

از این به بعد شما باید قادر باشید از این دستیار بر روی گوگل اسیستنت و الکسا هم استفاده کنید، دقیقا همانطور که شما از آن بر روی دیوایس‌های اندرویدی و آی‌اواس استفاده می‌کنید. حداقل این نگرشی است که از این به بعد می‌خواهیم نسبت به کورتانا داشته باشیم.»

همکاری با الکسا و گوگل اسیستنت

مایکروسافت به تازگی همکاری خود را با شرکت آمازون آغاز کرده تا از طریق آن به کارگیری مشترک الکسا و کورتانا امکان‌پذیر شود. حال کاملا واضح است نادلا کورتانا را همانند یک اپلیکیشن یا سرویس می‌داند که قادر است در پلتفرم‌های مختلف به‌کارگرفته شود و دیگر تمایلی به رقابت با دیگر دستیارهای صوتی هوشمند از طریق عرضه سخت‌افزارهای مجهز به کورتانا ندارد. البته مایکروسافت هنوز نیاز دارد گوگل را متقاعد کند که به‌کارگیری کورتانا در گوگل اسیستنت ایده‌ی خوب و کاربردی خواهد بود.

نادلا به این نتیجه رسیده که رقابت دستیارهای صوتی هوشمند بیشتر به عرضه سخت‌افزارهای کاربردی مجهز به این دستیارها بستگی دارد. به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفته کورتانا را به یک مهارت صوتی با ارزش تبدیل کند که تمامی کاربران الکسا بتوانند در زمان نیاز از آن استفاده کنند. با این شیوه مایکروسافت دیگر نیازی به رقابت در بخش اسپیکرهای هوشمند نخواهد داشت و از هزینه‌های اضافی برای رقابت جلوگیری خواهد کرد.

مایکروسافت اواخر سال گذشته کورتانا را از بخش تحقیقات هوش مصنوعی شرکت خود خارج کرد و به بخش دیوایس‌ها و تجربیات منتقل کرد که نشان می‌داد نادلا از همان زمان قصد داشته کورتانا را به یک دستیار با قابلیت استفاده در پلتفرم‌های مختلف تبدیل کند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا