تکنولوژی

امکان جدید ادوبی در شناسایی تصاویر فوتوشاپی

فتوشاپ کردن تصاویر در واقع عملی است که در آن تصویر واقعی تا جایی تغییر داده می‌شوند که حتی ممکن است شکلی دیگر را به نمایش بگذارد که با تصویر اولیه هیچ شباهتی نداشته باشد. نتایج به‌کارگیری فتوشاپ گاهی باعث به‌وجود آمدن تصاویر جالب و خنده داری می‌شوند که بسیاری از آنها در فضای مجازی قابل رویت هستند اما در برخی از موارد تصاویر فتوشاپ شده در جهت فریب ذهن افراد توسط رسانه‌ها و پخش اخبار دروغین به‌کارگرفته می‌شوند که در برخی موارد عواقب بدی را به‌دنبال دارند. حال شرکت «ادوبی» (Adobe) که از نرم‌افزار فتوشاپ این شرکت برای ویرایش تصاویر در سراسر دنیا استفاده می‌شود، قصد دارد نقش خود و نرم‌افزارش را در این زمینه کم‌رنگ کند و از تولید تصاویر فتوشاپ شده که باعث انتشار اخبار جعلی می‌شوند تا حد ممکن جلوگیری کند. طبق گزارش‌ها این شرکت قصد دارد با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تصاویر فتوشاپ شده (جعلی) را شناسایی کند.

شرکت ادوبی گفته که با استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص تصاویر غیر واقعی می‌توان اعتماد مردم و کاربران به رسانه‌های دیجیتال را بازگرداند. با استفاده از سیستم هوش مصنوعی می‌توان تشخیص داد تصاویری که در اخبار دنیای دیجیتال منتشر می‌شوند حقیقی هستند یا ویرایش و دستکاری شده‌اند.

البته در حال حاضر هم ابزار مختلفی برای تشخیص دست نخورده بودن تصاویر از جمله میزان نور، نویز و سطح پیکسل‌های تصاویر استفاده می‌شوند اما با این حال ادوبی معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند این کار را با زحمت کمتر و دقت خیلی بالاتری انجام دهد.

شرکت ادوبی و تیمی از محققین دانشگاه مریلند آمریکا با نمایش هزاران تصویر غیرواقعی و فتوشاپ شده به هوش مصنوعی آموزش داده‌اند معیارهای لازم برای تشخیص واقعی یا غیرواقعی بودن تصاویر را با دقت بالا پیدا کند. ادوبی می‌گوید تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت حالا می‌تواند در چند ثانیه واقعی یا جعلی بودن تصاویر را تشخیص دهد.

البته این هم گفته شده که این تکنولوژی به‌طور کامل دقیق نیست و همچنان جا برای پیشرفت آن وجود دارد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا