تکنولوژی

چرا تبلیغات دیگر فایده‌ای ندارد؟

این بحث که «رسانه سنتی در حال مرگ است» از مدت‌ها پیش  بر سر زبان‌ها افتاده و شاید از اولین باری که این بحث حالا کلیشه‌ای مطرح شد 10 سال می‌گذرد. اما طبق گفته‌های «آرون شاپیرو» مدیرعامل و موسس شرکت مشاوره و بازایابی دیجیتال «Huge»، قضیه اینبار کمی متفاوت است. یادگیری ماشینی، بزرگ داده‌ها و خستگی کاربران از روش‌های سنتی تبلیغات باعث شده قوانین رسانه دیجیتال کم کم تغییر کنند و از نو نوشته شوند و شاپیرو معتقد است در این مسیر تلفاتی هم وجود خواهد داشت.

شاپیرو می‌گوید: «یک انقلاب در حال رخ دادن است. در 20 سال گذشته رسانه دیجیتال همواره بر پایه جلب توجه کاربران و مصرف کنندگان بناگذاری شده است. سرویس‌دهندگان مخابراتی با فروختن دیتاهای کاربران به تبلیغ کنندگان این دسته از تبلیغات را به سمت ما روانه کرده‌اند.»

اما طبق گفته‌های شاپیرو، امروز تبلیغات همانند گذشته جوابگو نیست. او می‌گوید کاربران در طول روز به‌طور میانگین 3 هزار تبلیغ را مشاهده می‌کنند. اگر شما قصد تبلیغ داشته باشید، بنابراین محصول شما یکی از این 3 هزار تبلیغی خواهد بود که کاربران در طول روز مشاهده می‌کنند و همین مسئله باعث شده شانس دیده شدن تبلیغات و محصولات شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

اوضاع اقتصادی برای ناشران تبلیغات هم اصلا جالب نیست و سرویس‌دهندگان مجبورند در بحث تبلیغات با گوگل و فیسبوک رقابت کنند تا بتوانند سهم اندکی از درآمد تبلیغات در دنیای دیجیتال را به خودشان اختصاص دهند. چه بخواهید چه نخواهید، دنیای تبلیغات دیجیتال امروزه در حالت دو قطبی قرار دارد. شاپیرو می‌گوید بیش از 80 درصد درآمد حاصل از تبلیغات در دنیای دیجیتال به جیب فیسبوک و گوگل می‌رود.

تبلیغات ویدیویی چطور؟ در این بخش هم تفاوت چندانی وجود ندارد چراکه 90 درصد کاربران یوتیوب در هنگام پخش تبلیغات گزینه Skip را انتخاب می‌کنند و اکثریت کاربران نتفلیکس هم ترجیح می‌دهند محتوای فاقد تبلیغات را تماشا کنند. شاپیرو می‌گوید: «تبلیغ کنندگان میلیون‌ها دلار را صرف ساخت تیزرهای تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای می‌کنند و کاربران تنها 4 ثانیه اول آنها را تماشا می‌کنند و این مسئله یعنی ضرر برای تبلیغ کنندگان.»

شاپیرو آینده‌ای را برای دنیای دیجیتال تصور می‌کند که در آن بر روی کارآمدی تمرکز خواهد شد. او می‌گوید اوبر جایگزین تاکسی‌های سنتی شد چرا که تاکسی گرفتن را برای افراد خیلی آسان‌تر کرد  و این بعنی بهره‌وری و کارآمدی که دنیای دیجیتال در بخش تبلیغات باید از آن الگو بگیرد.

شاپیرو در پایان صحبت‌های خود گفت: «تنها راه تضمین آینده یک کسب و کار به مدت طولانی، ارتباط مستقیم داشتن با مصرف کنندگان و در اختیار داشتن تمامی زنجیره کسب درآمد است. ارتباط مستقیم با مشتریان همان روشی است که کمپانی‌های دنیا قصد دارند از طریق آن تکامل پیدا کنند.»

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا