تکنولوژی

تلگرام فیلتر شد!

از دی ماه سال گذشته بود که بحث فیلتر شدن تلگرام بیشتر از همیشه بر سر زبان‌ها افتاد و این پیام‌رسان برای مدتی فیلتر شد. البته این فیلترینگ خیلی طول نکشید و تقریبا پس از 2 هفته دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت، اما ماجرا اینجا ختم نشد و رئیس کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد تلگرام تا آخر فروردین فیلتر می‌شود اما این اتفاق هم رخ نداد ولی دولت بخشنامه‌ای را مبنی بر استفاده نکردن از تلگرام در دولت منتشر کرد.

در اوایل اردیبهشت ماه هم شرکت زیرساخت از کاهش کیفیت تلگرام خبر داد و استفاده این پیام‌رسان از CDN در ایران لغو شد و این امر باعث کندی در بازکردن تصاویر و ویدئوهای تلگرام شد. پس از این موضوع هم نظرات جدید آذری جهرمی در گفت گو با آفتاب یزد عنوان شد و درباره فیلترینگ تلگرام صحبت‌های تازه‌ای مطرح شد. در صبح نهم اردیبهشت هم تلگرام از دسترس خارج شد و همه گمان به فیلترینگ بردند اما بعدا مشخص شد مشکل از سمت تلگرام بوده و پاول دوروف اعلام کرد برق آمستردام رفته است و سرورها بیش از حد داغ شده‌اند. روز گذشته اما اوضاع تغییر کرد و قوه قضاییه دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد و وب‌سایت این پیام‌رسان (Telegram.org) را رسما فیلتر کرد.

وزیر ارتباطات هم تلویحاً این خبر را تایید کرد و در توییتر خود نوشت:

۱)دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذير است؛ هر چند استفاده از يك نرم‌افزار متوقف شود. نرم افزارهای بديل، شناسايی و جريان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. اين خاصيت و لازمه‌ی دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.

‏۲)فناوری، به خودی خود، نه مجرم است نه مفسد و نه منحرف؛ اين #بشر است كه با استفاده نادرست از آن، جرم يا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند؛ چندان كه در فضاي واقعی نيز چنين می‌كند كه امريست گريزناپذير و علی حده.

‏۳)توسعه فناوری نيز پيوسته و توقف ناپذیر است، چرا که مكث در اين مسير پرجنب و جوشِ لايتناهی، آنهم در روزگار سرعت تكنولوژی، بس سخت و مستصعب است و خود تحريمی از دنياي نوين عقب‌ماندگی را به‌دنبال خواهد داشت.

‏۴)سیاستگذاری برای رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها در جهت پاسداشت حقوق شهروندان، نيازمند اقدامی عاجل است كه تعارض کشور با شبکه‌های اجتماعی را کاهش و باعث وحدت عمومی و مانع سلب اعتماد خواهد شد.

‏۵) در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم افزارهای فضای مجازی گذشت، این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد. زمانی که  مقررات کشورها محترم شمرده نشود، عکس العمل حاکمیتها امری غیرطبیعی و غیرمعقول نمی‌نماید.

 

 

تک‌کرانچ هم ساعتی پیش این خبر را منتشر کرد که می‌توانید متن آن را اینجا مطالعه کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫139 دیدگاه ها

  1. اخه امول اول برو حرف زدن عادیه رو یاد بگیر خدارو شکر تو دین هم نگفته با ادب باش که بگید عقب موندگیه میدونی مشکل ما چیه مشکل ما اینه که چند تا مثل تو احمق و اسکل ریختن تو این مملکت و گند زدن توش اتفاقا من هم با این دولت خوب نیستم ولی برو یکم رو جامعه همون امریکایی که سنگش رو به سینه می‌زنی نگاه کن هیچ کدومشون به کشورشون خیانت نمیکنن و پشت کشورشونن ولی تو و اون دارو دسته نفهمد واسه چنان دل داف تو خیابون دارن خودکشون میکنن من بشما پیشنهادم اینه که هرچه سریع تر از این کشور گم شی چون بخاطره شماهاست که ماعقبمونده شدیم به خاطرت شما نفهماست که ما از ایران دوره هخامنشی شدیم این شما نبودیم که سال ۵۷ رفتین خیابون حالا خودتون انتخابش کردید خودتونم جنس کنین عقب مونده به تو امثال تو یه میدون تایمز رو نشون دادن جو گرفتتون فکر کردید امریکایی ها بیان تو ایران میزارن شما ها با بیکینی برید ساحل و خوش باشید مثله فلسطین و یمن ترور میکشنتون حالا خوددانی

  2. بقران با این کاراتون ملت ایران رو بدبخت و بدبخت تر میکنید . این چ وضع مملکتمونه ک میریم مثلا جنس میخریم ب همون قیمت فروشمون در میاد و اصلا سودی برامون نمیمونه همه ملت ایران خوشی رو دوس دارن ن بدبختیایی ک شما سر ملت دارید میارید رو ایشالا ی روزی همچین اتفاق هایی برای خودتون بیوفته تا درد مردم رو بفهمید

  3. واقعا متاسفم. یعنی فقط تو این مملکت ما فقط مشکلمون تلگرام بود؟ وضع اقتصاد خرابه – دلار هر روز بالا میره – روز به روز تحریم ها بیشتر میشه و ….
    و البته مردم خوب و بد رو دیگه میتونن تشخیص بدن. مردمو دارن به زور میبرن سمت پیام رسان داخلی. بیایید زیر پای حرف زور نرویم. اصلا حالا که به زور میگن برید پیام رسان داخلی تو همین تلگرام تا ابد بمونیم…. یه خورده مسولین فکر کنن …

  4. هرکاری میکنیم هرچه میگین بگین ولی گه اسلام رو لطفا نخورین..اگر از ایران راضی نویسدی آزاده خواهی هری برین خارج کشور ببینین..اکثر اون هایی که گه امام زمان رو میخورند اونایین که زیاد دوست دارن ج…ده ببینن در نتیجه اينجور کثافت ها باعث تخریب جامعه میشناسم چه مجازی چه واقعی!
    لاعقل که اعتقاد نداری زر نزن و توهین نکن
    #یاحق

  5. چرا اینقد پشت اینا بد میگین…اگه مسئولین نبودن همین جوونایی که سرکارن هم دیگه کار نداشتن چه اهمیتی داره که ایناهم مطابق تحصیلاتشونو علاقشون کار پیدا نکردن همین که یه بخورو نمیری هس واسه هفت پشتشونم بسه….یا اینکه شما اصن درک نمیکنین که تغییر نظام درسی قدیم به جدید چه پروژه های مشقت باریو واسه همگی شون داشته..برید خدارو شکر کنید که کلاس ششم اومده جای اول راهنمایی یا بجای پیش دانشگاهی ساله دوازدهم اومده..میدونین این پروژه های وقت گیر چه تاثیر بسزایی تو رشد و تکامل بشریت داره ؟اینا دارن رو پایه های مملکت کار میکنن بابا..حالا یکم گرونیه که نباید پشتشون هی حرف بزنین..از خودشون یاد بگیرین چطور نون بازوشونو میخورنو به اطرافیانم میدن..الودگی هواهم موقتیه میدونین که هزینه ماشینا برقی بالاست باد خودش جمع میکنه میبره این کثافتارو.. نفتم که داریم به حمدا..ه
    ..ابم که هنوز زیر خط قرمز نیست..ولی لامصب این تلگرامه کارو خراب کرده بود..علت بیکاریه جووناهم صد درصد همینه ..بس که سر گرم بودن..دارم افق های روشنیو میبینم..همه چی حله..

  6. الان منی که یه عالمه اطلاعات تو تلگرامم داشتم و برای مدتی پاکش کردم الان باید چیکار کنم؟؟حداقلش این بود که دسترسی به اطلاعتمون پیدا میشد..باید چطوری کد رو بگیرم؟فیلترشکنم ک جواب نمیده 🙁

  7. برادر محترم، می دونم که از فیلتر شدن تلگرام ناراحت هستی ، اما توهين به مقدسات ، نه کار درستیه، و نه عاقبت خوشی داره، بنده خودم در تلگرام کانال داشتم، اما مشکلی نیست، بهتره از پیام رسانهای مشابه ، مخصوصا پیام رسانهای داخلی استفاده کنیم . یاحق

  8. آخه یه پیامرسان معمولی که جایگزین هم میتونه داشته باشه چقدر مهمه که صدای یه تعدادی از مردم باهوش! و غیور! و مقاوم! و وطن پرست! کشورمون رو در آورده؟ بابا برید ببینید مردم با چه مشکلاتی دارن دست و پنجه نرم میکنن ! اون وقت شما به خاطر چی دارین زمین و زمون رو به هم میدوزین؟به خاطر اینکه دانشجوهامون دارن میفهمن که اونا هم میتونن؟؟
    والا اون فوایدی که برای تلگرام میگین رو پیامرسانهای خودمون هم میتونن داشته باشن .. فقط فرصت میخوان. مگه تلگرام چند ساله که اومده؟ یجوری مردم رو وابسته به تلگرام معرفی میکنن که انگار از وقتی دنیا اومدن با اون زندگی کردن.. تازه تلگرام هم اوایل خیلی نقص داشت. ینی ما نا امید بودیم، خیلی ها زیر خط فقر بودن، جوونا کار نداشتن و.. تا اینکه تلگرام اومد و ما رو نجات داد؟؟؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا