تکنولوژی

مایکروسافت و گوگل به‌دنبال ورود بدون رمز

بهتر است کم‌کم با پسوردها خداحافظی کنید چراکه بزرگترین وبسایت‌های جهان به احتمال زیاد اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره را که توسط گوگل و مایکروسافت طراحی می‌شوند جایگزین آنها خواهند کرد. روز جمعه دو کمپانی بزرگ دنیای تکنولوژی یعنی مایکروسافت و گوگل در جریان کنفرانس RSA که در سان‌فرانسیسکو برگزار شد از تلاش‌هایشان برای حذف سیستم رمزعبور از پلتفرم‌های اینترنتی پرده‌برداری کردند. این کار قرار است از طریق اسمارت‌فون‌های اندرویدی و کامپیوترهای مجهز به ویندوز انجام بگیرد.

همانطور که در دمو هم مشاهده می‌شود برای تکمیل فرایند خرید دیگر نیازی به رمزعبور نیست و این کار از طریق اثر انگشت کاربر انجام خواهد گرفت. سنسور دستگاه با اسکن اثر انگشت شخص، امکان انجام خرید را به‌ او می‌دهد. به همین سادگی!

این کار بر روی کامپیوترها نیز عملی است البته با این تفاوت که چهره شما اسکن می‌شود. مایکروسافت در دمویی که پخش شد نشان داد که چگونه ویژگی Windows Hello با استفاده از وب‌کم دستگاه چهره شما را اسکن کرده و امکان دسترسی به حساب‌های کاربری فرد در وبسایت‌ها را می‌دهد.

با اینکه تکنولوژی حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره خیلی هم جدید محسوب نمی‌شود اما تا به‌امروز برای دسترسی به حساب کاربری و خرید از طریق وبسایت‌ها استفاده نشده بود. گوگل و مایکروسافت هردو عضو معاهده FIDO هستند و این معاهده در چند وقت اخیر همواره به وبسایت‌ها فشار آورده تا هرچه سریعتر به‌جای پسسورد از تکنولوژی‌های جدید که دسترسی کاربر به حساب‌هایش را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند استفاده کنند.

اما این سیستم چطور عمل می‌کند؟ خیلی ساده است. دستگاه اثر انگشت یا چهره شما را برای شناسایی هویتتان اسکن می‌کند سپس یک رمز خصوصی منحصر به فرد را برای هر کاربر خلق می‌کند که با استفاده از این رمز خصوصی که برای هر شخص متفاوت است کاربر می‌تواند اکانت‌های اینترنتی خود دسترسی داشته باشد و بدون نیاز به وارد کردن پسورد آنها را باز کند.

شرکت گوگل و مایکروسافت قصد دارند این ویژگی را به مرورگرهای خود هم اضافه کنند و در همین راستا مایکروسافت روز دوشنبه اعلام کرد که آپدیت بعدی ویندوز 10 احتمالا به این تکنولوژی در مرورگر خود مجهز خواهد بود. تکنولوژی معرفی شده توسط مایکروسافت و گوگل فعلا در مراحل ابتدایی به‌سر می‌برد و هنوز آماده استفاده توسط عموم نیست اما با این حال مدیر ارشد گوگل در این مراسم گفته که احتمالا سال 2019 سال بهره‌مندی کاربران سراسر دنیا از این تکنولوژی خواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫601 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا