تکنولوژی

گفت‌وگو با کارگردان سریال West World

زمانیکه J.J Abrams، ایده ساخت یک سریال علمی تخیلی با تم غربی قدیمی را برای شبکه خانگی به جاناتان نولان (فیلنامه نویس فیلم‌هایی مانند Interstellar و The Dark Night) و Lisa Joy (تهیه کننده) داد، نولان خیلی استقبال نکرد اما joy که همسر نولان نیز هست، معتقد بود که یک مجموعه پیچیده تخیلی با تمرکز به روی آینده و پتانسیل‌های رباتیک و تکنولوژیک آن می‌تواند حسابی جذاب باشد. این سریال در سال 2016 توسط شبکه HBO پخش شد و هزینه ساخت هر اپیزود آن رقمی معادل 8 تا 10 میلیون دلار برآورد شد. بعد از یک سال، حالا فصل دوم سریال West World در آستانه پخش قرار دارد. در این فصل تمرکز بیشتری به روی خطرات احتمالی هوش مصنوعی اعمال شده و ترکیب هنرمندانهتری از علم و تخیل را شاهد هستیم.

  • وست ورلد به مسائل و معظلاتی اشاره دارد که در دنیای واقعی وجود دارد مانند روی کار آمدن تکنولوژی هوش مصنوعی که هم میتواند مظراتی در پی داشته باشد و در عین حال مفید نیز هست. آیا فیلنامه شما از حوادث دنیای واقعی ریشه گرفته؟

جاناتان نولان: از زمانی که سریال ما به روی آنتن رفته، بازخوردهای متفاوتی دریافت کرده‌ایم. متاسفانه به دلیل تبلیغات شرکت‌های بزرگ و سرشناس مانند فیس‌بوک و گوگل، که رویکردهایشان به سمت گسترش هوش مصنوعی است، جنبه‌های مثبت این بخش از تکنولوژی بیشتر نمایان و برجسته شده است. اما واقعیت این است که برای این گونه ارگان‌ها، هوش مصنوعی حکم نوعی وسیله برای دستیابی به هدف را دارد که در این میان مسئولیت پذیری تکنولوژی جدید، چندان جدی گرفته نشده است. زمان زیادی طول کشید تا فیسبوک بفهمد که باید مسئولیت دخالت خود در انتخابات گذشته آمریکا را بپذیرد. اگر بعدا قرار باشد شرکت‌های این چنینی، با همین رویکرد، مسئولیت تکنولوژی عظیمی مانند هوش مصنوعی را نیز به عهده نگیرند، ممکن است اتفاقات بدی بیفتد. هوش مصنوعی غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان آن را با هیچ اختراع دیگر بشری مقایسه کرد.

  • آیا احساس می‌کنید که در طی ساخت سریالتان، باید نسبت به اتفاقات کنونی جهان واکنش نشان دهید یا صرفا یک سریال با داستان سرگرم کننده و جذاب داشته باشید؟

مجموعه‌های تخیلی معمولا دروغی هستند که داستانی واقعی را روایت می‌کنند. مرز بین تخیل و واقعیت حقیقتا بسیار مبهم است. مثلا ما رئیس جمهوری داریم که می‌گوید بسیاری از بدیهیات دروغ است و عده‌ای از مردم نیز هستند که معتقدند هر چیزی که رئیس جمهور می‌گوید، جعلی و دروغین است. اینکه چه کسی دروغ می‌گوید، به برداشت شخصی ما برمی‌گردد و از فردی تا فرد دیگر متفاوت است. هر چه که هست، همگی ما داخل یک قایقیم و منافع مشترک داریم.

  • با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه رابطه ای دارید؟

من در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارم و تنها گاهی به Reddit سرمی‌زنم زیرا کاربردی است. به نظر من اگر زیاد غرق شبکه‌های اجتماعی شویم، می‌تواند در نحوه زندگی، قضاوت‌ها و برای من حتی نحوه نوشتن داستان فیلنامه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هسمرم لیزا نیز از تکنولوژی و خلاقیت استقبال می‌کند و اکثر وقتش در فضای مجازی را به خواندن مقاله‌های مرتبط می‌گذراند.

  • بسیاری اوقات، وست ورلد را هم از لحاظ تکنیک‌های ساخت و هم فیلم نامه با سریال Game of Thrones مقایسه می‌کنند. این سریال چه تاثیری به روی شما داشته؟

از لحاظ تکنیکی سریال Game of Thrones یک مدل محسوب میشود. ما از تجارب مدیریتی و بازخوردهایی که دریافت کردهاند، استفاده کردیم.

  • باهم چطور کنار می آیید؟ آیا اینکه باهم ازدواج کردهاید، تاثیری به روی وضعیت همکاری شما داشته؟

خیلیها تصور میکنند که لیزا شخصیت زن داستان و من شخصیت مرد داستان را نوشتهام. حقیقتا اینطور نیست. معمولا با هم اندیشی یکدیگر، شیوه داستان طراحی شده و مسئولیت از پیش تعیین شده‌ای برای ما وجود ندارد.

 

بیوگرافی مختصری از جاناتان نولان

متولد: شیگاگو

خانواده: نولان و برادرش کارگردان مشهور (کریستوفر نولان) با همکاری هم فیلنامه فیلم‌هایی مانند Interstellar، The Dark Knight و بسیاری دیگر را نوشته‌اند.

اولین اثر: فیلمی به نام Momento با بازی Guy Pearce بر اساس داستانی تولید شده که نولان در کالج نوشته است.

حضور در تلویزیون: نولان درام جنایی علمی تخیلی Person of Intrest را برای شبکهCBS  را ساخته است.

منبع : آی تی ایران / Fast Company

نوشته های مشابه

‫859 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا