تکنولوژی

پروژه توزیع کالا توسط پهپاد در دانشگاه استنفورد

زمانی که جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون در سال 2013 از اولین نسل از پهپادهای حمل و نقل (Delivery) رونمایی کرد، صنعت پهپادها وارد مرحله‌ای کاملا جدید شد.

با اینکه مهندسین آمازون هنوز هم در حال کار بر روی پهپاد پرایم ایر (Prime Air) هستند اما از آن زمان تا کنون کمپانی‌های متعددی در سراسر دنیا هم دست به‌کار شده‌اند و انواع مختلفی از پهپادهای مخصوص حمل و نقل را تولید و آزمایش کرده‌اند تا از این طریق شیوه‌ای نوین در ارسال محصولات به نقاط مختلف را به‌وجود بیاورند.

علاوه بر مهندسین، استادان دانشگاهی هم در این نوآوری جذاب شرکت داشته‌اند و دانشگاه استنفورد هم اخیرا دوره‌ای جدید با نام “طراحی روبات‌های هوایی” راه‌اندازی کرده که طی آن ایده‌های مختلف در زمینه پهپادهای حمل و نقل جهت ساخت بررسی می‌شوند.

امسال دانشجویان این دانشگاه در حال ساخت “کوادکوپتر”هایی با قابلیت انتقال محصولات به نقاط مختلف بوده‌اند که حالا یکی از این روبات‌های پرنده به مرحله آزمایش عملی رسیده است.

اریک چانگ یکی از استادان فعال در این دوره‌های آموزشی در اینباره می‌گوید: “بیشتر دانش‌آموزان ما  تا قبل از این هیچگاه دستگاهی با قابلیت بلند شدن از زمین و پرواز را طراحی نکرده بودند. این پروژه اولین تلاش آنها در طراحی و تولید دستگاهی با قابلیت پرواز در آسمان بوده که بسیار شگفت‌انگیز است.”

این دانش‌آموزان در کنار یکدیگر چند گروه متعدد را تشکیل دادند و در گروه‌های خود 3 هدف اساسی را دنبال می‌کنند. این 3 هدف در اصل 3 ویژگی مهم را تشکیل می‌دهند. دانش‌آموزان در این دوره‌ها قصد دارند پهپادهای خود را “قابل اعتماد، واقع‌گرایانه و متناسب با نیازهای مشتریان” طراحی کنند. این گروه از مهندسین جوان در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که کوادکوپترها برای حمل و نقل محصولات در مسافت های نسبتا طولانی اصلا گزینه مناسبی نیستند.

افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند به خوبی می‌دانند پهپادی که قرار است بسازند باید ویژگی‌های ایده آل و مشخصی داشته باشد. این پهپادها بایستی ابتدا به صورت عمودی از سطح زمین اوج بگیرند سپس حرکت افقی خود را اغاز کنند و زمانی که قصد تحویل بسته ارسال را دارند باید مجددا به صورت عمودی بر روی نقطه مورد نظر فرود بیایند و محصول را تحویل دهند.

تلاش‌های این دانش‌آموزان تا کنون شامل آزمایشاتی مختلف جهت بررسی تمامی متدهای احتمالی ارسال و تحویل با توسط این پهپادها بوده که شامل مکانیستم پاراشوت، تحویل مستقیم محصولات به مشتری و دیگر روش‌ها می‌شود. چانگ می‌گوید: “کلاس های ما شبیه اتاق‌های فکر افراد نخبه هستند که هر روز ایده‌های جدید و بی‌نظیری در زمینه ساخت این دسته از پهپادها در آن مطرح می‌شود و حال به این نتیجه رسیده‌ایم که پهپادها بدون شک تاثیرات مثبت و بسیار اساسی در نحوه حمل و تحویل مرسولات شرکت‌ها به مشتریان ایجاد خواهند کرد.”

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا