پهپاد

پرواز پهپادهای چینی در آمریکا ممنوع می‌شود

وزارت کشور آمریکا اعلام کرد که تصمیم این نهاد برای متوقف کردن پرواز پهپادهای غیرنظامی‌بر فراز آسمان این کشور، موقتی نبوده و ادامه‌دار خواهد بود. نشریه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد وزارت کشور آمریک قصد دارد تا برای همیشه به پرواز حدود 1000 پهپاد را که بیم جاسوسی آن‌ها برای دولت چین می‌رود، پایان دهد.

اگرچه ممکن است این تصمیم، سیاست نهایی نباشد اما دیوید برنهارد، وزیر کشور آمریکا اعلام کرد که ممکن است در شرایطی خاص و اضطراری همانند خاموش کردن آتش از این پهپادها استفاده شود. تاکنون از این پهپادها برای مواردی همچون نقشه‌برداری و ردیابی منابع مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال، وزیر کشور آمریکا اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه نداد، اما DJI که حدود 121 فروند پهپاد ساخت مهندسان این شرکت است، اعلام کرده که بی‌صبرانه منتظر ارائه توضیحات این وزارت در خصوص مساله جاسوسی است.

وی عنوان کرد که هیچ شواهدی مبنی بر جاسوسی پهپادهای چینی در دست دولت آمریکا نیست.  پیش از این و در سال 2017، استفاده از پهپادهای این شرکت توسط ارتش آمریکا ممنوع شده بود. در این رابطه، نهادهای مسئول اعلام کرده بودند که پهپادهای DJI اطلاعات حساس مربوط به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در اختیار دولت چین قرار می‌دهند.

اسناد این نشریه نشان می‌دهد که با توجه به دستور وزارت کشور، اداره خدمات شیلات و حیات وحش آمریکا (USFWS) نیز دیگر اجازه استفاده از این پهپادها را برای شمارش حیوانات و یا مانیتورینگ و کنترل مناطق تحت پوشش را ندارد. به این تصمیم، دو راه پیش روی امریکا باقی خواهد ماند؛ نخست، استفاده از هواپیماهای پرهزینه و پرخطر برای عملیات‌ها و دوم، کنار گذاشتن برخی پروژه‌ها که استفاده از پهپادهای در آن‌ها ضروریی است. حال باید دید که این طرح چگونه و با چه جزییاتی اجرایی خواهد شد.

 

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا