تکنولوژی

رسانه‌ها در مسیر تحول

شاید شما هم به یاد دارید که در گذشته عادت داشتیم سر میز صبحانه، در مترو و یا قبل از خواب صفحات روزنامه را ورق بزنیم. پس از مدتی اخبار شکل آنلاین به خود گرفت و خواندن اخبار دیگر از طریق لپ‌تاپ و بر روی میز کار انجام می‌گرفت. مخصوصا خواندن اخبار تکنولوژی که هر ثانیه به روز می‌شود خواندن اخبار دیروز آن جذابیت لازم را ندارد. حال با ظهور اسمارت‌فون‌‌ها، شکل خواندن اخبار باز هم متحول شده و امروزه می‌بینیم که گوشی‌های هوشمند به جای کامپیوترها به اصلی‌ترین وسیله جهت دسترسی و خواندن اخبار روز استفاده می‌شوند. اما این وسیله کوچک قواعد بازی را هم تغییر داده است و از آنجایی که صفحه اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با کامپیوترها کوچکتر هستند، تنها عده کمی از افراد اخبار را از وبسایت رسمی خبرگزاری‌ها که اخبار را با دقت و ظرافت بالایی شرح می‌دهند دنبال می‌کنند و دیگر روش ها ازجمله شبکه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند. در ادامه نحوه دسترسی کاربران دنیا به اخبار روز را به طور دقیق بررسی کرده‌ایم.

*به شبکه‌های اجتماعی آی‌تی‌ایران بپیوندید:

کانال تلگرام

توئیتر

اینستاگرام

فیسبوک

 

اسمارت‌فون‌ها در سال 2018 از کامپیوترها سبقت می‌گیرند

تلویزیون همچنان به کار خود ادامه می‌دهد اما امروزه خیلی از کاربران اخبار آنلاین را ترجیح می‌دهند و در کل رسانه دیجیتال امروزه حرف اول را در بخش اخبار می‌زند و روزنامه‌ها و مجلات دیگر سهم زیادی در این بخش ندارند. طبق تحقیقات و آمار منتشر شده از موسسه ریوترز، آنچه که نسبت به گذشته تغییر کرده اینکه امروزه بیش از نیمی از افراد از اسمارت‌فون ها برای خواندن اخبار استفاده می‌کنند و جالب این است که افراد حتی زمانی که در منزل هستند و یا در تخت خواب خود به سر می‌برند باز هم اخبار را از طریق تلفن همراه دنبال می‌کنند و دیگر تمایلی به استفاده از لپ‌تاپ برای خواندن اخبار در منزل و محل کارشان ندارند. پس در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر به آمار کشورهایی همچون سنگاپور نکاه کنیم می‌بینیم که 72 درصد افراد اخبار را تنها از طریق اسمارت‌فون‌هایشان دنبال می‌کنند بنابراین می‌توان حدس زد که آینده اخبار علی‌الخصوص اخبار آنلاین در دستان اسمارت‌فون‌ها قرار دارد.

در نمودار پایین می‌بینیم که اخبار آنلاین در ایالات متحده در مقایسه با روش‌های دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در نمودار بعدی هم می‌بینیم که در بخش مطالعه اخبار آنلاین در حال حاضر کامپیوترها و اسمارت فون‌های به یک اندازه توسط کاربران استفاده می شوند که مطمئنا در آینده نزدیک اسمارت‌فون‌ها در این بخش از کامپیوترها سبقت خواهند گرفت.

 

وبسایت‌های خبرگزاری‌ها دیگر هدف مستقیم نیستند

با اینکه هنوز هم بسیاری از افراد اخبار را از طریق وبسیات‌های رسمی خبرگزاری‌ها پیگیری می‌کنند اما نحوه بازدید از این وبسیات‌ها دیگر همانند گذشته نیست و بیش از 68 درصد کاربران به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق نتایج جستجوی گوگل به این وبسایت‌ها سر می‌زنند و تنها 23 درصد از کاربران به طور مستقیم و با وارد کردن آدرس وارد این وبسایت‌ها می‌شوند. جالب‌تر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افراد تنها نام پلتفرمی که اخبار را در آن مشاهده می‌کنند به یاد می‌آورند و فقط تعداد اندکی از افراد نام خبرگزاری منتشرکننده آن اخبار را به یاد می‌آورند. این خبر برای پلتفرمی همچون فیسبوک بسیار امیدوارکننده است چراکه 47 درصد از افرادی که اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، از فیسبوک استفاده می‌کنند که در نمودار پایین می‌توانید آمار و ارقام دقیق آن را مشاهده کنید.

 

کاربران متن را به ویدیو ترجیح می‌دهند!

هدف از انتشار اخبار از طریق اینترنت در اصل این بود که اخبار به شکل چند رسانه‌ای و ترکیبی از متن، عکس و ویدیو باشد اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از افراد همچنان اخبار متنی را به دیگر روش‌های چند رسانه‌ای ترجیح می‌دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که تماشای ویدیو زمان می‌برد و خواندن اخبار متنی از نظر زمانی خیلی به‌صرفه‌تر است. نموارد پایین هم این مسئله را به‌خوبی اثبات می‌کند.

 

درآمد ناشرین اخبار کاهش یافته است

طبق آمار به‌طور میانگین در سراسر دنیا تنها 13 درصد خوانندگان برای اخباری که خوانده‌اند مبلغی (حق اشتراک) پرداخت کرده‌اند و 87 درصد بقیه اخبار را به‌صورت رایگان دنبال می‌کنند. البته این رقم سال گذشته در ایالات متحده از 9 به 16 درصد افزایش پیدا کرده و ضمنا سن افرادی که برای خواندن اخبار در آمریکا حق اشتراک پرداخت می کنند بین 18 تا 34 سال است که همین مسئله می‌تواند روزنامه نگاران را به آینده امیدوار نگه دارد. در پایین می‌توانید درصد افرادی که برای خواندن اخبار مبلغی پرداخت می‌کنند را بر اساس کشور محل زندگیشان مشاهده کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا