تکنولوژی

سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌های خرد مردم

دو وزیر ارتباطات و اقتصاد تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌اند که قرار است مدل تامین مالی خرد برای استارت‌آپ‌ها باشد. هنوز جزییات این تامین مالی مشخص نشده اما وزیر ارتباطات در این جلسه گفته سرمایه‌های خرد 10 تا 50 میلیون تومانی که در دست مردم متقاضی سرمایه‌گذاری هستند می‌توانند از این طریق در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گیرند. 

به گفته جهرمی تامین مالی جمعی در بازار سرمایه ( بورس ) انجام میگیرد یعنی افراد ایده‌های خود را در بورس عرضه کرده و منابع مالی پروژه را از طریق پول‌های خرد که عموما بین 10 تا 50 میلیون تومان است تامین می‌شود.

آذری جهرمی سه مدل برای این مدل سرمایه‌گذاری معرفی کرد: اول سرمایه‌گذاری اعانه‌ای یا نذر اشتغال دوم سرمایه‌گذاری شراکت و دریافت سهم از شرکت استارت‌آپی و سوم سرمایه‌گذاری برای دریافت بخشی از کالای تولید استارت‌اپی در آینده .

وی شیوه چهارم تامین مالی  استارت‌آپ‌ها که شامل تامین مالی است را به هماهنگی با بانک مرکزی موکول کرد و گفت فعلا این مدل اجرایی نمی‌شود. تنها شیوه چهارم که پرداخت وام است ممکن است سودی به استارتاپ تحمیل کند که این شیوه به دلیل ضرورت هماهنگی با بانک مرکزی فعلاً اجرایی نمی شود.

به گفته رییس سازمان بورس کارگزاری‌ها، صندوق‌های مالی و سایر نهادهای مالی می‌توانند بر اساس دستورالعمل این تفاهم‌نامه نمایندگی رسمی دریافت و به صورت قانونی در حوزه استارت‌آپ‌ها به فعالیت بپردازند. 

منابع: مهر و سایت وزارت ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا