تکنولوژی

کیسه‌ هوا برای محافظت از شکستگی لگن

زمین خوردن یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب دیدن و از کار افتادگی است و به عقیده یک کمپانی راه‌حل این مشکل کمربند‌های ۸۰۰ دلاری مجهز به کیسه‌ی هوا است. هیپ‌ایر ساخته‌ی شرکت هلیت Helite در ظاهر همانند یک کمربند توپر است که مجهز به سنسورهایی است که با حدود ۰.۲ ثانیه تاخیر، افتادن شما را تشخیص می‌دهد. بعد از آن دو کیسه‌ی هوا در کنار لگن شما باز می‌شوند تا جلوی ضربه‌های ناشی از افتادن را بگیرند.

این کمپانی‌ که پیش از این ساخت جلیقه‌های موتورسیکلت مجهز به کیسه‌ی هوا را در کارنامه دارد، باور دارد تکنولوژی‌اش می‌تواند برای هر نوع زمین خوردنی کارساز باشد. هیپ‌ایر هنگامی پیش از باد شدن بسیار سبک است. یک سگک پلاستیکی در جلوی این کمربند قرار داده شده است که درون این سگک یک سنسور و یک بادکننده وجود دارد. علامت‌هایی روی کمربند وجود دارند که نحوه صحیح پوشیدن آن را به شما یاد می‌دهند و اگر کمربند اشتباه پوشیده شود بوقی به صدا در می‌آید و فرد را متوجه می‌سازد. با وجود اینکه در آن احساس راحتی خواهید کرد اما از زیر یا روی هر لباسی کاملا معلوم خواهد بود.

هنگامی که کیسه‌های هوای این کمربند باز می‌شوند حجم زیادی را اشغال می‌کنند. هیپ‌ایر ادعا کرده است می‌تواند ۹۰ درصد اثرات ناشی از افتادن را در خودش جذب کند در حالی که یک محافظ لگن معمولی فقط ۱۰ درصد از ضربات را جذب می‌کند. البته این ۹۰ درصد در تئوری است چرا که نمی‌توانید یک فرد سالخورده را مجبور به پوشیدن این کمربند بکنید و بعد او را بر زمین بیاندازید تا اثر کمربند را اندازه بگیرید!

هیپ‌ایر در تلاش برای حل مشکل بزرگی است. بر اساس گزارشات زمین خوردن دلیل اصلی جراحات و مرگ ناشی از این جراحات در سالخوردگان آمریکایی است. در سال ۲۰۱۴ سالخوردگان آمریکایی حدود ۲۹ میلیون بار زمین خوردند که حدود ۳۰ میلیارد دلار برای درمان جراحات این اتفاقات خرج شد.

با این حال این به این معنا نیست که این کمربندها بهترین راه‌حل هستند. بزرگ‌ترین مشکل جنبه تکنولوژی این ماجرا نیست بلکه جنبه اجتماعی حرف اول را می‌زند. اول از همه افراد مسن علاقه‌ای به پوشیدن محافظ لگن ندارند. با توجه به تحقیقات این محافظ‌ها احتمال شکستگی‌ها را کم می‌کنند اما با این وجود مردم حاضر به استفاده از آن‌ها نیستند و این مشکلی است که هیپ‌ایر نیز آن‌ را حل نکرده است. سازندگان این محصول از این ایراد اطلاع کامل دارند و ادعا می‌کنند کارکنان خانه‌‌های سالمندان باید افراد در معرض آسیب را مجبور به پوشیدن این کمربند‌ها بکنند. کاری که به راحتی قابل انجام نخواهد بود. دومین مشکل این است که این کمربند‌ها حدود ۸۰۰ دلار قیمت دارند و این کمپانی تحت پوشش هیچ شرکت بیمه‌ای قرار نگرفته است. اکثریت مردم توان مالی خرید این کمربند‌ها را نخواهند داشت.

 پیش فروش هیپ‌ایر در ماه مارچ و در فرانسه آغاز خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا