تکنولوژی

مدیریت بی خانمان‌ها توسط ربات‌ها

به نظر شما عجیب است اگر برای جلوگیری اسکان و کمپ زدن بی‌خانمان‌ها در اطراف محل‌های کسب‌وکار، به جای انسان‌ها از روبات‌ها استفاده شود؟ این دقیقا اتفاقی است که در سن فرانسیسکو، روبروی کلینیک حمایت از حیوانات San Francisco SPCA اتفاق افتاده است. این مرکز برای متفرق کردن افراد بی‌خانمان از جلوی درب ساختمان و محوطه این کلینیک از روبات‌ها استفاده می‌کنند. Brianna Wu، برنامه نویس یک بازی در سیلیکون ولی و کاندید کنگره روز گذشته در توییتی ناراحتی خود را از این حرکت اعلام کرد: «متاسفم که رک می‌گویم، اما به عنوان کسی که بی‌خانمانی را تجربه کرده، این حرکت مرا واقعا متاثر کرده است. هربار که به سن فرانسیسکو سفر می‌کنم، قلبم از دیدن این همه بی خانمان در شهری که سرشار از ثروت و رفاه ست به درد می‌آید».

معضل بی خانمی در شهر سن فرانسیسکو، مسئله‌ای عمیق و پیچیده است. یکی از مواردی که به این معضل دامن می‌زند، میزان بالای جرم و جنایت، خشونت و وضعیت روانی نامساعد بسیاری از مردم است که همراه با مدیریت شهری بی کیفیت، مسائل امنیتی را برای شهروندان رقم می‌زند. مرکز S.F. SPCA نیز با اشاره به همین موارد ذکر شده در بالا، ماه گذشته استفاده از روبات‌هایK9  را که ساخته شرکت امنیتی Knightscope  است را آغاز کرد. سخنگوی این مرکز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به دلیل حضور افراد خلاف کار و بی‌خانمان در اطراف این مرکز، کارکنان این مرکز مزاحمت‌ها و دزدی‌های زیادی را تجربه کردند. این مرکز محوطه بزرگی دارد و استقرار نگهبان در تمامی مناطق کار مشکلی است.

روبات‌های K9 همچنین ارزان‌تر از استخدام نگهبان‌های انسان هزینه در پی دارند. این روبات‌ها در ساعت، 6 دلار هزینه دارند در حالیکه نگهبانان انسان، ساعتی 16 دلار به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. به علاوه گزارش ها حاکی از این است که بعد از به کارگیری روبات‌ها، نرخ خلاف کاری در این منطقه کاهش پیدا کرده است.

روبات‌های K9 در نقاط مختلف من جمله در پیاده روهای اطراف این مرکز استقرار دارند که توجه مردم و همچنین گروه‌های حمایتی از حقوق افراد پیاده –Walk SF- را جلب کرد. گروه‌های Walk SF قبلا برگه درخواستی ارائه داده بودند و خواهان توقف عبور روبات‌های پیک غذا در سرتاسر شهر شده بودند.هفته گذشته مسئولان شهری نیز به مرکز  S.F. SPCAدستور دادند که استفاده از این روبات‌های امنیتی را به طور کل متوقف کنند وگرنه با جریمه روزانه هزار دلار روبرو خواهند شد. سخنگوی S.F. SPCA اعلام کرد که اخیرا این روبات‌ها جمع آوری شده و فعلا در صدد دریافت مجوز برای استفاده مجدد از آنها هستند.

اما جدای از چالش‌های به وجود آمده، به نظر می‌آید که این روبات‌ها می‌توانند مسئولیت‌های بیشتری از متفرق کردن بی خانمان‌ها به عهده بگیرند. مثلا می‌توانند مناطق اطراف را تحت نظارت قرار دهند و جرم را به مراجع قضایی گزارش دهند. روبات‌های Knightscope به 4 دوربین مجهز هستند و قادر هستند در دقیقه بیش از 300 پلاک خودرو را بخوانند. این ربات ها بدون شک می توانند وظایف مهم تر و حیاتی تری نیز به عهده بگیرند. اگرچه فعلا روبات‌ها از خیابان‌های اطراف این مرکز در سن فرنسیسکو جمع آوری شده‌اند، اما همه ما می‌دانیم که روبات‌ها قرار نیست جایی بروند. روبات‌ها، قطعا نقش مهمی در آینده ما انسان‌ها خواهند داشت و در آینده باید برای رودررویی بیشتر با آنها خود را آماده کنیم. جنگ بین ماشین و انسان، جنگی قدیمی است که معمولا برنده آن از قبل مشخص است!

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا