تکنولوژی

تحول گوگل در واقعیت ترکیبی

گوگل امروز اعلام کرد که قرار است پلت فرم واقعیت ترکیبی مخصوص گوشی‌های هوشمند خود که Tango نام دارد را تعطیل کند زیرا قصد دارد تمرکز بیشتری به روی بازار انبوه محصولات ARCore معطوف دارد. این شرکت پلت فرم توسعه برنامه‌های واقعیت افزودهARCore  را در ماه آگوست معرفی کرد و حالا نیز تاریخ رسمی برای از کار افتادن برنامه Tango معرفی شده است. پشتیبانی از این برنامه در تاریخ اول مارس سال 2018 متوقف خواهد شد.

این شرکت در توییتی اعلام کرد: «از جامعه بزرگ برنامه نویسانی که طی 3 سال گذشته در تانگو پیشرفت چشم گیری داشته‌اند، بسیار متشکریم. امیدواریم که همین میزان همکاری را در ARCore نیز شاهد باشیم». «پروژه تانگو» اولین بار در 2014 معرفی شد که به نوبه خود محصولی استثنائی محسوب می‌شد. این برنامه حتی از Apple’s ARkit اپل که برای پلت فرم گوشی و تبلت طراحی شده بود و کاربردی شبیه به هولولنز مایکروسافت داشت نیز جلو زد. گوگل از سازندگان گوشی خواست تا این قابلیت تقریبا گران قیمت را درون محصولات خود بگنجاند که توقع بیجایی بود. گوگل طی سه سال تنها توانست پلت فرم تانگو را روی تعداد محدودی دستگاه اجرا و عرضه کند.

اپل امسال پلت فرم  ARKitرا همراه با IOS11 معرفی کرد و گوگل برای عقب نماندن از میدان رقابت، پلت فرم ARCore را در ماه آگوست گذشته معرفی کند. وجود پلت فرم تانگو، تا حدودی کارها را برای عرضه ARCore ‌آسان‌تر می‌کند و گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 8 و پیکسل که تنظیمات دوربین IR ندارند، مسیر راحت‌تری برای استفاده از پلت فرم جدید گوگل در اختیار دارند. Clay Bavor، رئیس بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گوگل در مصاحبه‌ ماه آگوست اعلام کرد: «هدف ما با تانگو این بود که تکنولوژی پایه‌ای AR/VR و میزان کارایی آنها را معرفی کنیم. ظاهرا رقبا نیز فعالیت به روی تکنولوژی‌های واقعیت ترکیبی AR روی گوشی‌های هوشمند را اغاز کرده‌اند. ما در تانگو نیز قصد داشتیم که تا حد ممکن پلت فرمهای متفاوتی را برای این ‌‌تکنولوژی قابل دسترس کنیم و حالا این مسیر در محصول جدید ادامه پیدا خواهد کرد».

لازم به ذکر است که وقت برنامه نویسانی که زمان زیادی با نرم افزار تانگو صرف کرده‌اند قرار نیست هدر رود. بیشتر تکنولوژی‌های پایه‌ای تانگو درARCore  نیز وجود خواهد داشت و تنها تفاوت این است که این بار این پلت فرم جدید احتیاج به قابلیت‌های سخت افزاری پیچیده نخواهد داشت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا