تکنولوژی

دستگیری‌های عربستان و شک و تردید‌های سرمایه‌گذاری تکنولوژی

حدود یک هفته قبل عربستان سعودی تعدادی از مشهورترین افراد سیلیکون ولی و وال‌استریت را به این کشور دعوت کرد و در هتل ریتس-کارلتون آنها را گرد هم آورد تا به آنها نشان دهد این کشور چقدر روی سرمایه‌گذاری خارجی جدی است. 

حالا اما بر اساس گزارش‌ها تعدادی از سرمایه‌گذارن این کشور در میان دستگیرشدگان اخیر قرار دارند و همین شک و تردیدهایی را برای سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور برمی‌انگیزد. 

یکی از مشهورترین دستگیرشدگان اخیر عربستان شاهزاد الولید بن طلال است که در صنعت تکنولوژی سرمایه‌گذار شناخته شده‌ای است. الولید رییس هیات مدیره هلدینگ Kingdom است که در شرکتهای مختلف تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کند. سال گذشته او ۳۵ میلیون سهام توییتر را خرید همچنین این شرکت ۵.۳ درصد از سهام استارت‌آپ Lyft را در اختیار دارد. این میزان سهام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری مشهور اندرسین هورویتز بود. میزان سهام الولید در شرکت لیفت هم اکنون ۴.۳ درصد است. 

دستگیری ها در عربستان در زمانی اتفاق می‌افتد که این کشور در زمینه اقتصادی در برهه مهمی قرار دارد. خود دولت عربستان تلاش دارد میزان سرمایه‌گذاری خود را از روی نفت به سمت و سوی صنایع دیگر به خصوص صنعت تکنولوژی منتقل کند به همین دلیل این کشور تلاش دارد تا خود را یک بازیگر بزرگ آینده صنعت تکنولوژی نشان دهد. این کشور حدود ۴۵ میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود راروی صندوق Softbank ژاپن  سرمایه‌گذاری کرده است. این باعث شده که سافت‌بانک به یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری تبدیل شود. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سال گذشته 3.5 میلیارد دلار روی اوبر سرمایه‌گذاری کرده بود.

مرتبط : هجوم عربستان به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی

اینها تازه آغاز راه عربستان برای حضور در صنعت تکنولوژی آمریکاست. شرکت نفت عربستان ( آرامکو) قرار است سال آینده بخشی از سهام خود را به بازار بورس عرضه کند و پول حاصل از فروش سهام در بورس را بلافاصله در صنعت تکنولوژی آمریکا عرضه کند. 

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اخیرا طی یک توییت از عربستانی‌ها خواسته که عمومی شدن سهام آرامکو را در بورس نیویورک انجام دهند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا