تکنولوژی

Face ID اپل جدید نیست!

همانطور که می‌دانید، سیستم تشخیص چهره (FaceID) که اپل چند هفته پیش معرفی کرد، ویژگی اصلی و شاخص آیفون 10 این کمپانی محصوب می‌شود که توجه علاقه‌مندان سراسر دنیا را هم به‌خود جلب کرده است.

نکته جالبی که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند اینکه مایکروسافت قبل از اپل موفق به اختراع و به‌کارگیری این سیستم شده و جالبت‌تر اینکه از سال 2015 تا کنون هم از این تکنولوژی در «سرفیس پرو 4» این شرکت استفاده کرده. این سیستم با تشخیص چهره کاربران، به آنها مجوز ورود به ویندوز را می‌دهد. با اینکه هنوز مشخص نیست که دقت این سیستم روی آیفون 10 چگونه است اما می‌توان با اطمینان گفت که این ویژگی روی سرفیس پرو 4 مایکروسافت بدون نقص عمل می‌کند. این ویژگی با نام Windows Hello برای کاربران مایکروسافت شناخته می‌شود و حتی یکی از ویندوز فون های اچ‌پی هم به همین سیستم مجهز است.

این سیستم برای اسکن چهره صاحب سرفیس، ابتدا از او می‌خواهد برای چند ثانیه به لنز دوربین جلویی دستگاه خیره شود. در صورت تمایل نیز کاربر با تکرار این پروسه می‌تواند شناسایی چهره‌اش توسط این سیستم را ارتقاء دهد. این کار بیشتر برای کاربرانی که هنگام کار با کامپیوتر از عینک استفاده می‌کنند بسیار مفید است (یکبار با عینک و یک مرتبه بدون عینک). پس از انجام این مرحله، سیستم Windows Hello به‌خوبی عمل خواهد کرد و چهره کاربر را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تاخیر تشخیص خواهد داد.

ضمنا از آنجایی که دوربین جلویی سرفیس از تکنولوژی مادون قرمز بهره می‌برد، در تاریکی شب هم به‌خوبی عمل می‌کند و حتی در صورتی که این سیستم موفق به تشخیص چهره کاربر نشود (البته تا به حال این اتفاق نیافتاده)، شخص می‌تواند با تایپ کردن رمز عبور وارد ویندوز شود. بنابراین از این حیث هیچ جای نگرانی هم وجود ندارد.

Windows Hello در این دو سه سال پیشرفت قابل توجهی داشته است. برای مثال میزان خطای این سیستم در مدل‌های اولیه سرفیس پرو 4 حدود 10 درصد بود در حالی که این میزان در مدل جدید سرفیس پرو 4 که امسال معرفی شد کمتر از 1 درصد است. نکته جالب اینکه تا کنون هیچ اخباری در رابطه با شکستن قفل و زیر سوال رفتن امنیت این سیستم در تمام این مدت منتشر نشده است. مهم‌تر اینکه این سیستم تصویر اسکن شده چهره شما را درون کامپیوتر نکهداری نمی‌کند و تنها کدهای مورد نیاز برای تشخیص چهره شما را در کامپیوتر ذخیره می‌کند! اپل هم ادعا می‌کند که از همین روش در سیستم تشخیص چهره آیفون 10 استفاده کرده است.

حال باید دید عملکرد سیستم تشخیص چهره آیفون 10 چگونه خواهد بود و آیا درصد خطای آن به خوبیه Window Hello مایکروسافت خواهد بود یا خیر.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫971 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا