تکنولوژی

اختیارات کلانیک در اوبر محدود می‌شود

هیات مدیره شرکت اوبر روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد اصلاحاتی پیرامون اختیارات مدیر عامل اسبق این شرکت-تراویس کلانیک- اعمال کند.

طبق اخبار منتشر شده از منابع موثق، هیات مدیره این شرکت قانون حق رای 10  برابری سرمایه گذاران اولیه شرکت اوبر – که کلانیک را هم شامل می‌شود-  حذف کرده است که بر طبق آن میزان حق رای سهام داران بر اساس میزان سهامشان محاسبه می‌شد. هیات مدیره همچنین تصویب کرد با افزایش 6 صندلی، تعداد اعضای هیات مدیره اوبر به 17 نفر افزایش یابد تا اقدامات اخیر کلانیک تا حدودی خنثی شود.

این تصمیمات در پی استعفای مدیر عامل اسبق اوبر، تراویس کلانیک در ماه ژوئن اتخاذ شده است که با وجود خروج از سِمت مدیریت عامل این شرکت همچنان قدرت‌هایی در هیات مدیره این شرکت در دست دارد و اخیرا دو عضو جدید نیز به هیات مدیره اضافه کرده است که موجب تعجب دیگر اعضا شد. هیات مدیره اوبر همچنین تصمیم گرفتند میزان 10 میلیارد دلار از سهام شرکت را به شرکت اینترنتی بزرگ ژاپنی SoftBank واگذار کنند. هیات مدیره اوبر اخیرا دارا خسروشاهی را به عنوان مدیرعامل جدید اوبر انتخاب کرده‌اند

هیات مدیره در بیانیه‌ای در مورد تصمیمات جدید اعلام کرد:« امروز بعد از ورود مدیران جدیدمان، Ursula Burns و John Thain، فروش سهام شرکت به  SoftBank تصویب شد و همچنین با اعمال تغییراتی در شیوه مدیریت شرکت نیز موافقت شد که در راستای حفظ و تحکیم استقلال شرکت و همچنین برابری حقوق سهام داران اتخاذ خواهد شد.»

هیات مدیره همچنین با قانون جدیدی موافقت کرد که طبق آن دو سوم افراد هیات مدیره می‌بایست با انتصاب مدیرعامل جدید موافقت کنند. گفته می‌شود کلانیک که پیرو درخواست برخی از سهامداران اوبر استعفای خود را اعلام کرد، تصمیم داشته تا با اجرای نقشه‌ای دوباره به سِمت قبلی خود بازگردد.

– مرتبط :‌دفاع شروین پیشه‌وراز مدیرعامل سابق اوبر

این تصمیمات جدید در حالی اتخاذ شده است که این استارت‌آپ حمل ونقل، سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و به دلیل شکایات مختلف، به دادگاه کشانده شد. بعد از اعلام شکایت سواستفاده جنسی کارمندان اوبر، تعداد 20 نفر کارمند از این شرکت اخراج شدند. این شرکت همچنین متهم شده است که با استفاده از ابزار محرمانه‌ای به نام Greyball، تلاش داشته تا از مقامات قضایی اجتناب کند. اوبر همچنین با شکایت دیگری از طرف شرکت Waymo، شرکت زیرمجموعه گوگل –آلفابت-  نیز روبرو شده است. شخص کلانیک نیز با شکایت جداگانه‌ای از طرف دیگر سرمایه گذاران اوبر روبروست و متهم به فریب دیگر شرکای خود شده است. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا