تکنولوژی

دارا خسروشاهی مدیرعامل جدید اوبر

اوبر پس از مدتها اختلاف بین سهامدارانش یک مدیرعامل جدید به خود دیده است. دارا خسروشاهی که قبلا مدیر سایت Expedia بوده است. 

دارا خسروشاهی یک ایرانی- آمریکایی است که از سال ۲۰۰۵ مدیرعامل سایت مشهور مسافرتی اکسپدیا بوده است. سرمایه‌گذاران اکسپدیا به خاطر عملکرد خوب خسروشاهی ۹۰ میلیون سهام این شرکت را به عنوان هدیه به او دادند. بر اساس بلومبرگ حقوق او در سال مالی ۲۰۱۶ بالغ بر ۲.۵ میلیون دلار بوده است. خانواده  خسروشاهی مالک چندین کارخانه ساخت دارو مانند تولیددارو و تولی پرس در ایران بودند که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کردند. دارا خسروشاهی همچنین عضو هیات مدیره نیویورک تایمز نیز هست. 

خسروشاهی یکی از سه کاندیدای نهایی هیات مدیره اوبر برای تصدی این پست بود. جفری ایملت مدیرسابق جنرال الکتریک که او نیز یک کاندیدای مدیرعاملی اوبر بود دیروز از نامزدی برای این پست کناره گرفته بود.دو منبع نزدیک به موضوع به نیویورک تایمز گفتند که او پس از آنکه دید از حمایت کافی برای تصدی این پست برخوردار نیست کناره‌گیری کرد. 

مگ ویتمن مدیر Hewlett Packard Enterprise نیز از حمایت کافی برای تصدی این پست برخوردار بود اما اواخر ساعات یکشنبه او و هیات مدیره اوبر به توافق نرسیدند و کاندیدای سوم یعنی خسروشاهی توسط هیات مدیره معرفی شد. 

هیات مدیره اوبر و همچنین اکسپدیا هنوز به طور رسمی موضوع مدیرعاملی خسروشاهی را تایید نکرده‌اند. 

انتخاب آقای خسروشاهی در موقعیت حساسی برای شرکت اوبر انجام می‌گیرد. حدود دوماه است که با کناره‌گیری تراویس کالانیک بنیانگذار اوبر از این سمت، این شرکت مدیرعامل ندارد در این مدت سرمایه‌گذاران این شرکت ثروتمند اختلافات بسیاری را به بیرون نشان دادند آخرین آنها شکایت یکی از  سرمایه‌گذاران اوبر از کالانیک بوده است. کالانیک  در طی چند سال توانست اوبر را به یک شرکت ۷۰ میلیارد دلاری تبدیل کند اما جنجال‌ها و مشکلات زیادی که هم پیرامون و هم در داخل این شرکت به وجود آمد عملا چاره‌ای جز استعفا برای وی باقی نگذاشت.

آنچه شاید در داراخسروشاهی برای سرمایه‌گذاران اوبر جالب بوده تجربه مشابهی بوده که او در سایت مشهور مسافرتی اکسپدیا با آن مواجه بوده است. اکسپدیا البته یک شرکتی است که وارد بورس شده اما ارزش آن –  ۲۳ میلیارد دلار –  از اوبرِ خصوصی کمتر است. ( اوبر هم اکنو ن۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد ) .  Expedia  همچنینن برخی برندهای مشهور مسافرتی مثل hotel.com و Orbitz را در اختیار دارد. خسروشاهی همچنینن از سال ۲۰۱۵ عضو هیات مدیره روزنامه نیویورک‌تایمز نیز هست. او پیش تر در شرکت IAC/InterActive نیز مسئولیت‌هایی را داشت. خسروشاهی از جمله معترضان قانون ممنوعیت مسافرتی دولت ترامپ بود که به خصوص ایرانیان را هدف می‌گیرد. شرکت وی اکسپدیا و آمازون ازنخستین شرکتهای تکنولوژی بودند که اقدام حقوقی علیه آن قانون انجام دادند. خسروشاهی در آن زمان در ایمیلی به کارکنانش در شرکت تجربه خودش در سالهای اول مهاجرت به آمریکا را شرح داد. 

مرتبط 

دفاع شروین پیشه‌ور از مدیرعامل سابق اوبر

 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا