تکنولوژی

سیستم مسیریابی تسلا به روز می‌شود

ماه گذشته اعلام کردیم که تسلا در حال طراحی مجدد سیستم مسیریابی و نقشه خودروهایش است و قصد دارد این کار را با استفاده از ماژول‌های منبع‌باز شرکت‌های MapBox و Valhala انجام دهد.

با اینکه این ویژگی هنوز در بسیاری از مدل‌های تسلا قابل دسترسی نیست، اما به‌لطف وجود خودروی مدل S یکی از نزدیکان موفق شدیم این سیستم را قبل از همه بررسی کنیم.

آین آپدیت جدید درحال حاضر در مدل‌های  S و X این شرکت و تنها در کشور تایوان قابل دسترسی است و فعلا بر روی خودروی مدل 3 تسلا در اایالات متحده هم اجرا نشده است. اما یکی از هکرهای معروف با نام Green که در گذشته سیستم اتوپایلوت تسلا را هک کرده بود، موفق شده این سیستم مسیریابی جدید را بر روی خودروی مدل S خود اجرا و مقداری اطلاعات، اسکرین‌شات و ویدیو از فضا و امکانات آن را برای ما ارسال کند. یکی از ویژگی‌های شاخص و مهم در سیستم جدید، نمایش نقشه‌های اخیر است.

خودروهای تسلا در آمریکای شمالی در حال حاضر از سیستم نقشه Navigon Q4 استفاده می‌کنند که به سال 2015 تعلق دارد. اما مدل‌های جدیدتر به 3 نقشه جدید که همگی سال 2017 رونمایی شده‌اند مجهز هستند.

بهتر است قبول کنیم رابط کاربری سیستم نقشه و مسیریابی جدید تسلا نسبت به‌گذشته خیلی بهتر طراحی شده است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، تغییرات قابل توجهی هم در سیستم صفحه کیلومتر خودرو به‌وجود آمده است.

درضمن نام خیابان‌ها و جاده‌هایی که خودرو قصد عبور از آنها را دارد نیز با وضوح بیشتری به راننده نمایش داده می‌شود. ضمنان تابلو هشدارهای بزرگ مانند هشدار خروج از بزرگراه که بخش زیادی از صفحه نمایش را اشغال می‌کردند نیز در رابط کاربری جدید حذف شده و به‌جای آن از یک پنجره کوچک که در پایین صفحه نمایش داده می‌شود استفاده شده است. ضمنا نشانگر فاصله باقیمانده که در این بخش قرار داشت نیز حذف شده است.

Green گفته که مسیرهای انتخاب شده توسط سیستم مسیریابی تسلا تقریبا مشابه مسیرهای انتخابی گوگل هستند. البته او معتقد است که برخی از این مسیرها در مقایسه با مسیرهای انتخابی گوگل، کمی پرترافیک و نامناسب بودند. اما برای قضاوت منصفانه این دو سیستم مطمئنا باید مسیرهای خیلی بیشتری با سیستم جدید طی شود.

ضمنان در این ویدیو می‌تواند مقایسه سیستم مسیریابی قدیمی و جدید را مشاهده کنید:

ناگفته نماند که به‌احتمال زیاد این سیستم تا زمان انتشار با تغییراتی همراه خواهد بود. هنوز زمان دقیق معرفی این به‌روزرسانی برای خودروهای تسلا مشخص نشده اما احتمالا به‌زودی و با آپدیت نسخه 8.2، سیستم مسیریابی جدید هم به خودروهای تسلا اضافه خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا