تکنولوژی

کودکان را در خودرو جا نگذارید!

بیایید قیبول کنیم که انسان‌ها کم حافظه هستند.  متاسفانه بعضی افراد آنقدر بی‌خیالند که گاهی اوقات فرزندان و یا حیواناتشان را درون خودرو جای می‌گذارند. محققین می گویند که سالالنه به‌طور میانگین بیش از 37 کودک به‌دلیل بی احتیاطی والدین درون خودروهای دربسته جای می‌مانند و جان خود را از دست می‌دهند. از آنجایی که راه حل خیلی مطمئنی برای درمان این اخلاق شرم‌آور والدین وجود ندارد، بنابراین خودروسازها دست به‌کار شده و امکاناتی را به خودروهایشان اضافه کرده‌اند که در آینده می‌تواند از وقوع چنین تراژدی‌های غم‌انگیزی جلوگیری کند.

خودروی مدل Pathfinder شرکت نیسان از سال 2018 به سنسورهایی مجهز می‌شود که می‌تواند باز شدن درب عقب را تشخصیص دهد، بنابراین درصورتی که راننده پس از پارک خودرو درب عقب را دوباره باز و بسته نکند، بوق خودرو به‌نشانه تذکر به راننده به‌صدا درخواهد آمد. (خودرو باز شدن درب عقب را به‌معنی نشستن یک شخص در صندلی عقب تشخیص می‌دهد). با این ویژگی راننده نمی‌تواند بیش از چند قدم از خودروی دور شده و موظف است صندلی عقب خودرو را بررسی کند. این سیستم همچنین از طریق صفحه‌نمایش پشت فرمان خودرو نیز به راننده هشدار می‌دهد و از این طریق راننده حتی قبل از پیاده شدن هم این آلارم را دریافت می‌کند.

نیسان ادعا می‌کند که سنسور به‌کار رفته در درب‌های عقب این خودرو در هیچ خودروریی در دنیا استفاده نشده است اما ظاهرا اینگونه نیست. شرکت جنرال موتورز یک ویژگی را با نام “سیستم یادآوری صندلی عقب” در خودروهای جدید خود به کارگرفته که که با اعلام هشدار و نمایش یک پیام بر روی نمایشگر صفحه‌کیلومتر به راننده هشدارهای لازم درباره صندلی عقب خودرو را می دهد. نیسان معتقد است که بوق زدن خودرو به‌عنوان بخشی از این سیستم هشدار، نوآوری شرکت نیسان محسوب می‌شود.

از آنجایی که این ویژگی می‌تواند جان کودکان و حیوانات خانگی را نجات دهد، احتمالا جزء ویژگی‌هایی خواهد بود که صاحبان خودرو به وجود آن معترض نخواهند شد چرا که بسیاری از ویژگی‌های خودروهای امروزی مورد علاقه صاحبان خود نیستند و همواره از به‌کارگیری آنها شکایت می‌شود.

همانطور که در ابتدا گفتیم، انسان‌ها عادت‌های رانندگی افتضاحی دارند، مثلا پشت فرمان می‌خوابند یا در حین رانندگی به اسمارت‌فون خود خیره می‌شوند و کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهند که موجب به‌خطر افتادن جان بسیاری از رانندگان و عابرین پیاده می‌شود. به‌نظر هرچه این ویژگی‌ها بیشتر به‌خودروهای امروزی اضافه شوند، احتمال غیرفعال کردن آنها توسط صاحبین خود رو هم افزایش پیدا می‌کند. صاحبین خودروهایPathfinder  نیسان می‌توانند این ویژگی جدید را از قسمت تنظیمات صفحه کیلومتر غیرفعال کنند اما اگر فراموش‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا