تکنولوژی

استفاده نیسان از سیستم خودران

شرکت نیسان بهره‌برداری از سیستم خودران ProPILOT را از ماه آگوست میلادی و در اولین محصولی که به‌طور رسمی با بهره‌گیری از این سیستم روانه بازار خواهد شد آغاز خواهد کرد. به گزارش وب‌سایت Techcrunch، این سیستم که به‌طور ویژه برای استفاده در وضعیت رانندگی بین خطوط مشخص شده بزرگراه طراحی شده، به‌طور همزمان با عرضه نیسان Serena که فروش آن از ماه آینده آغاز خواهد شد، به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

مسئولان این شرکت در کنفرانس خبری ویژه‌ای به تشریح قابلیت‌های این سیستم رانندگی خودکار پرداخته‌اند. مدیران نیسان بر این نکته تاکید داشته‌اند که سیستم ProPILOT برخلاف سیستم اتوپایلت شرکت تسلا امکان جابجایی خودکار خودرو بین خطوط را نخواهد داشت و تنها کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز را برعهده خواهد داشت. کاربرد اصلی این سیستم در مواردی است که با ترافیک سنگین و حرکت آرام خودروها روبرو باشیم و یا خودرو در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرارگیرد.

همان‌طور که پیش از این در سیستم‌های کروز شرکت‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم، ProPILOT توانایی مدیریت خودکار فاصله بین خودروی شما و خودرویی که در جلوی شما قرارگرفته را در سرعتی از 30 تا 100 کیلومتر برساعت دارا می‌باشد. حفظ خودرو در میان خطوط بزرگراه نیز با استفاده از دوربین‌های 360 درجه‌ای و برقراری ارتباط با سیستم پردازش آن‌بورد عرضه شده توسط Mobileye (همان تکنولوژی که در سیستم اتوپایلت تسلا و سیستم‌های کمک‌راننده شرکت‌هایی مانند BMW، GM و ولوو مورد استفاده قرار گرفته) امکان‌پذیر شده است.

یکی از قابلیت‌های سیستم ProPILOT، توقف کامل خودرو در زمانی است که خودرویی در مقابل شما می‌ایستد. نیسان تاکید کرده که در این حالت، حتی درصورتی که راننده پای خود را روی ترمز قرار ندهد، سیستم ترمز کاملا درگیر باقی خواهند ماند و برای ادامه رانندگی، نیاز به دخالت مستقیم راننده از طریق لمس پدال گاز و یا لمس کلید ویژه فعال‌سازی مجدد سیستم خودران خواهد بود. این عمل حتی در صورتی که خودروی جلویی شروع به حرکت کند بازهم لازم و ضروری خواهد بود.

این سیستم در صورتی که راننده دست خود را از فرمان جدا کند هشداری را به اطلاع او رسانده و در صورت نادیده گرفته شدن این هشدار از سوی فرد، سیستم رانندگی خودکار به‌طور کامل غیرفعال خواهد شد. نیسان به تدریج قابلیت‌های بیشتری را نیز به سیستم خودکار کنترل خودروها خواهد افزود. به عنوان مثال، آن‌طور که عنوان شده تکنولوژی ProPILOT در سال 2018 میلادی امکان جابجایی خودرو بین خطوط را نیز در بزرگراه‌ها فراهم خواهد کرد و رانندگی در شهر و حتی عبور امن از چهارراه‌ها و تقاطع‌ها نیز در سال 2020 میلادی به این تکنولوژی اضافه خواهد شد.

اگرچه راهکار فعلی ارائه شده توسط نیسان تفاوت آنچنانی با سیستم‌های کمک‌راننده در خودروهای مدرن حال حاضر بازار ندارد اما قابلیت‌های ویژه و کاربردی در سیستم ProPILOT را بایدگامی به جلو و البته ارائه راهکاری در حد میانه سیستم‌های فعلی و سیستم Autopilot تسلا به حساب آورد. نیسان عنوان کرده این سیستم را در بزرگراه‌های ژاپن و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار داده و انتظار دارد استفاده عملی از آن در سال 2017 میلادی در اروپا نیز آغاز شود. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا