تکنولوژی

موتور جست‌وجوی گوگل متحول می‌شود

گوگل اخیرا سبک جدیدی از نیوزفید (News Feed) را بر روی اپلیکیشن پرچمدار خود استفاده کرده که گفته می‌شود به‌زودی بر روی صفحه وب موتور جست‌وجوی گوگل نیز اعمال خواهد شد.

این به‌روزرسانی برای گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که صفحه اصلی جست‌وجوی گوگل از سال 1996 تا‌بحال هیچ تغییری نداشته و این به‌روزرسانی یکی از اساسی‌ترین تغییرات در صفحه اصلی موتورجست‌وجوی گوگل محسوب می‌شود. در ضمن این تغییر باعث افزایش توان گوگل جهت رقابت با نیوزفید فیسبوک هم می‌شود. نیوزفید فیسبوک اطلاعاتی مختلفی از جمله نتایج مسابقات فوتبال، ویدیوهای پربازدید و اخبار مرتبط را نشان می‌دهد.

اما مهم‌تر ازهمه، این مسئله باعث می‌شود گوگل نیز خود را با سلایق امروزی مردم در دنیای دیجیتال هم‌پا کند و طبق خواسته‌های جدید کاربران عمل کند. امروزه سرویس‌های دیجیتالی برای تشخیص علاقه‌مندی‌های کاربران، هر روز وابستگی بیشتری به هوش مصنوعی پیدا می‌کنند و گوگل نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای مثال شرکت‌های آمازون، اپل و فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی قبل از اینکه حتی کاربر محصول یا مطلبی را جست‌وجو کند، از سلایق او باخبر هستند. اما این مسئله برای گوگل کمی متفاوت است چون تا زمانی که کاربران چیزی را تایپ نکرده باشند، این موتور جست‌وجو مطلب یا محصولی را به آنها نمایش نمی‌دهد و در صفحه اصلی جست‌وجوی گوگل عملا هیچ خبر، ویدیو و یا تبلیغاتی دیده نمی‌شود.

در 3 ماهه اول سال 2017، 99.9 درصد از درآمدد گوگل از موتور جست‌وجو، ویدیو و تبلیغات به‌دست آمده بود. این یکی از دلایل شکل‌گیری کمپانی آلفابت در سال 2015 بود. چراکه زمان آن فرارسیده بود که گوگل با تولید و ارائه خدمات دیگر نیز کسب درآمد کند. درآمد امروز شرکت الفابت به دوبخش “جست‌وجو” و “دیگر بخش‌ها” تقسیم می‌شود. این مسئله نقش اساسی جست‌وجو در درآمد سالانه گوگل و آلفابت را نشان می‌دهد.

اما هوش مصنوعی، هرروز نیاز کاربران به‌ جست‌وجوی مستقیم در اینترنت را کمتر می‌کند و سبک جدیدی از رفع نیازهای انسان‌ها را شکل می‌دهد. دانشمندان تخمین می‌زنند که تا 10 سال آینده، هوش مصنوعی برای انجام بسیاری از وظایف تونایی‌های به‌مراتب بیشتری نسبت به انسان‌ها خواهد داشت و با توجه به این رویه تصور اینکه سرویس جست‌وجوی گوگل تا چند سال آینده از دور رقابت خارج شود، اصلا کار سختی نیست.

حال انتظار می‌رود گوگل نیز با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات و اخبار جدید را باتوجه به موقعیت مکانی، زمان و تاریخچه علایق کاربر (بدون نیاز به تایپ کردن مطلبی) به او نشان دهد. البته موتورجست‌وجو سرجای خود باقی خواهد ماند اما با افزایش قدرت روزافزون هوش مصنوعی، نقش آن روز به‌روز کمتر خواهد شد.

گوگل خوب می‌داند که درآمد از طریق جست‌وجو و تبلیغات علی‌الخصوص به‌شکل امروزی، تا ابد ممکن نخواهد بود به‌همین دلیل کمپانی مادر یعنی شرکت آلفابت نیز ناچار به‌دنبال راه‌های جدید درآمدزایی رفته است و امید دارد روزی بتواند از دیگر راه‌ها نیز به‌اندازه‌ی موتور جست‌وجوی گوگل درآمد کسب کند.

البته هدف از بیان این مطالب این نیست که موتور جست‌وجوی گوگل به‌طور کامل از صحنه روزگار محو می‌شود، اما مطمئنا شیوه فعلی جست‌وجو کاملا تغییر خواهد کرد. با اینکه تغییرات جدید اپلیکیشن گوگل خیلی چشمگیر نیستند اما تشخیص اینکه جست‌وجوی گوگل در حال سپری کردن روزهای پایانی است، کار سختی نیست.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا