تکنولوژی

نقد و بررسی نوکیا 6

نوکیا بالاخره برگشت. این برند محبوب که سال‌ها در عرصه‌ رقابت غایب بود، اینبار به‌لطف استارت‌آپ فنلاندی HMD موفق شده دوباره به عرصه رقابت در بخش اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها بازگردد. اسمارت‌فون “نوکیا 6” یکی از 4 نماینده جدید نوکیا محسوب می‌شود که قرار است تا هفته آینده در بازار به‌صورت رسمی عرضه شود.

نوکیا 6، سومین محصول اندرویدی کمپانی نوکیا بود که در کنگره جهانی موبایل که امسال برگزار شد، معرفی شده بود. ظاهرا در تولید این اسمارت‌فون، بیشتر بر روی بدنه باکیفیت، رابط کاربری ساده و قیمت معقول تاکید زیادی وجود داشته است. ضمنا بررسی‌های اولیه از این گوشی هم کاملا رضایت‌بخش بوده‌اند.

نوکیا 6 به صفحه نمایش 5.5 اینچی فول اچ‌دی، پردازنده اسنپدراگون 430، 3 گیگابایت حافظه رام و 32 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است. دوربین سلفی 8 و دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی، حسگر اثرانگشت و باتری 3000 میلی‌آمپری هم از دیگر مشخصه‌های نماینده جدید نوکیا به‌حساب می‌آیند.

قیمت و تاریخ معرفی

قیمت این اسمارت‌فون 229 دلار اعلام شده که نسبت به مشخصات آن، قیمتی کاملا منصفانه محسوب می‌شود. اگر دوست دارید اسمارت‌فون منحصر به‌فردی داشته باشید، می‌توانید نوکیا 6 نسخه‌ی “Arte Black” را انتخاب کنید که بدنه پشتی آن به‌رنگ مشکی براق طراحی شده و به‌همراه حافظه رام 4 گیگابایت و حافظه داخلی 64 گیگابایتی عرضه می‌شود. البته قیمت آن نیز نسبت به مدل استاندارد آن کمی گران‌تر خواهد بود.

نوکیا از 10 جولای امسال و از طریق وبسایت آمازون در ایالات متحده به‌فروش خواهد رسید، با این وجود تاریخ دقیق عرضه آن در دیگر کشورها فعلا مشخص نشده است. البته اکانت توییتر نوکیا اخیرا در پست خود اعلام کرده که نوکیا 6 تا پایان ژوئن در سراسر دنیا عرضه خواهد شد.

طراحی و نمایشگر

بدنه نوکیا 6 از جنس آلومینیوم یکپارچه طراحی شده که نتیجه این طراحی بی‌نظیر، تولید اسمارت‌فونی بسیار با کیفیت‌تر از قیمت آن شده است.

به‌کارگیری آلومینیوم در ساخت نوکیا 6، موجب افزایش وزن مناسب این دستگاه شده است. در ضمن علیرغم ابعاد 7.85 × 75.8 × 154 میلی‌متری این گوشی که در دستان کاملا خودنمایی می‌کند، اما همچنان کار کردن با این گوشی با یک دست کاملا راحت است. لبه‌های کاملا صاف نوکیا 6 متاسفانه خیلی با کف دستان مهربان نیستند و بهتر بود لبه‌های این گوشی زیبا را همانند نوکیا 5 و نوکیا 3 کمی خمیده طراحی می‌کردند. مطمئنا شما هم زمانی که نوکیا 6 را برای مدت طولانی در دستانتان بگیرید، متوجه این ایراد خواهید شد.

مدل استاندارد نوکیا 6  در چهار رنگ نقره‌ای، مشکی مات، آبی و مسی و نسخه “Arte Black” این دستگاه هم با رنگ مشکی براق عرضه خواهد شد.

دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدای دستگاه در سمت راست دستگاه قرار گرفته‌اند و استفاده از آنها هم بسیار ساده است. ضمنا در حالی که جک 3.5 میلی‌متری هدفون در بالای دستگاه جای گرفته، اما پورت میکرو یو‌اس‌بی در کنار اسپیکر دستگاه و در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد. با توجه به قیمت پایین نوکیا 6، به‌کارگیری حسگر اثرانگشت بر روی این دستگاه واقعا خوشحال کننده است. این حسگر در دکمه هوم دستگاه جاسازی شده و در همسایگی دکمه‌‌های خازنی-لمسی بازگشت و مولتی تسکینگ قرار گرفته است.

در طرف دیگر، نمایشگر 5.5 اینچی نوکیا 6 از شفافیت و نور کافی برخوردار است و مطمئنا نوکیا 6 در این بخش و در مقایسه با اسمارت‌فون‌های هم رده، از برتری نسبی برخوردار است. این یعنی وضوح و کیفیت بازی‌ها در این گوشی کاملا راضی‌کننده خواهند بود.

رابط کاربری و قدرت اجرا

این بخش مورد استقبال هواداران اندرویدی خواهد بود چرا که نوکیا 6 با اندروید 7 نوگت معرف می‌شود. ظاهرا نو کیا تصمیم جدی در به‌کارگیری اندروید در محصولات خود گرفته که مطمئنا این تصمیم برای طرفداران نوکیا خبر بسیار امید بخشی است. قدرت پردازنده اسنپدراگون 430 به‌همراه 3 گیگابایت رام برای انجام وظایف ساده همانند عکاسی و همچنین اجرای برنامه‌های پیش‌فرض حتی بیشتر از حد نیاز به‌نظر می‌رسید. البته هنوز نمی‌دانیم عملکرد این چیپ اسنپدراگون در مواجهه با برنامه‌های سنگین‌تر چگونه خواهد بود بنابراین تا زمان عرضه رسمی این گوشی در بازار و بررسی تخصصی‌تر این اسمارت‌فون باید کمی بیشتر صبر کنیم.

اگر احساس می‌کنید حافظه داخلی 32 گیگابایت برایتان کافی نیست، نوکیا 6 به درگاه microSD هم مجهز شده که قادر است تا 128 گیگابایت رم میکرو اس‌دی را پشتیبانی کند. پس از نظر حافظه هم تا حدی خیالتان راحت است.

باتری و دوربین

نوکیا 6 به باتری 3هزار میلی‌آمپری غیرقابل جداسازی مجهز شده که به‌نظر می‌رسد با یک مرتبه شارژ ‌بتواند کل روز را دوام بیاورد. البته تا زمانی که این اسمارت‌فون را به‌طور دقیق بررسی نکرده‌ایم، نمی‌توانیم با اطمینان در اینباره صحبت کنیم.

در پشت نوکیا 6، یک دوربین قدرتمند 16 مگاپیکسلی با کمی برآمدگی نسبت به بدنه قرار گرفته است که به تصویر برداری با کیفیت HDR و فلش دوزمانه هم مجهز شده است. تصاویر ثبت شده با دوربین این دستگاه مطمئنا باعث شگفت زدگی شما خواهد شد. ضمنا دوربین 8 مگاپیکسلی جلویی دستگاه هم برای گرفتن عکس‌های سلفی از کیفیتی فراتر از حد انتظار برخوردار است.

نظر کلی

نوکیا 6 اسمرت‌فونی بسیار زیبا با قیمتی کاملا مناسب به‌حساب می‌آید. سخت‌افزار مناسب، طراحی فوق‌العاده و به‌کارگیری سیستم‌عامل اندروید که مطمئنا در آینده به‌روزرسانی هم می‌شود، نوید یک اسمارت‌فون محبوب و جذاب را به‌طرفداران این کمپانی فنلاندی و هواداران اندروید می‌دهد.

تنها مسئله‌ای که هنوز از آن اطمینان کافی نداریم، قدرت سخت‌افزاری این دستگاه هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و تخصصی است که تا هفته‌ی آینده و عرضه‌ی رسمی این دستگاه باید صبر کنیم. اما در کل نتایج کسب شده اولیه از عملکرد سخت‌افزاری این دستگاه کاملا مثبت و راضی‌کننده بوده‌اند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا