تکنولوژی

راننده‌ی جان‌باخته‌ی تسلا مقصر شد

در گزارش دولت آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام شده که در سانحه‌ی سال گذشته که در آن راننده یکی از خودروهای مدل اس شرکت تسلا که در حال استفاده از خودرو در حالت اتوماتیک کشته شد، مشخص شد که راننده علیرغم هشدارهای مکرر از طرف سیستم خودرو، به آنها اعتنایی نداشته و همچنان به استفاده از خودور در حالت اتوماتیک برای مدت طولانی ادامه داده است.

سازمان امنیت حمل و نقل ملی آمریکا (NTSB) گزارشات خود را در 500 صفحه در رابطه با یافته‌ها و جزئیات به‌دست آمده از حادثه‌ی ماه می 2016 ایالت فلوریدا که طی آن خودوری مدل اس شرکت تسلا در حالی که بر روی حالت اتوماتیک قرار داشت و با یک کامیون برخورد کرد و موجب مرگ راننده خودروی تسلا شد را منتشر کرد.

وکیل خانواده‌ی جان‌باخته در ایمیلی به این سازمان گفته که یافته‌های این سازمان باید به ادعاهای رسانه‌ها که در گذشته اعلام کردند راننده‌ی خودروی تسلا هنگام سانحه در حال تماشای فیلم بوده، خاتمه دهد. او در ادامه گفت که خانواده جان‌باخته تا به‌امروز هیچ اقدام قانونی علیه تسلا انجام نداده و همچنان در حال بررسی گزارش سازمان امنیت حمل و نقل هستند.

این حادثه سوالات متعددی را راجع به این سیستم که قادر است مسافت‌های طولانی را تقریبا بدون نیاز به دخالت انسان انجام دهد، به‌وجود آورده است. بسیاری همچنان معتقدند که این سیستم خودکار نمی‌توانند کاملا جایگزین رانندگان واقعی شوند.

این سازمان در گزارش خود آورده که در طول مسیر 37 دقیقه‌ای طی شده، خودرو از راننده خواسته که فرمان را در دست بگیرد، و راننده هم این کار را برای 25 ثانیه انجلم داده است. سیستم اتوپایلوت در بیشتر مسیر در حالت فعال قرار داشته و بیش از 7 بار به راننده هشدار بصری داده اما راننده به این هشدارها بی‌توجه بوده و فرمان خودرو را به‌دست نگرفته است.

سپتامبر سال گذشته تسلا سیستم راننده اتوماتیک خودروی خود را بهبود بخشید و از این طریق برخی از امکانات خودرو در حالت اتوماتیک را با هدف کاهش تصادفات مرگبار احتمالی را تا حدودی محدود کرد. در آپدیت جدید سیستم خودروهای تسلا، در صورتی که راننده به هشدارهای صوتی توجه نکند و فرمان خودرو را در اختیار نگیرد، رانندگان را از استفاده بیشتر از این سیستم محروم خواهد کرد.

ژانویه امسال هم سازمان امنیت جاده‌های امریکا اعلام کرد در این حادثه که موجب مرگ راننده خودرو تسلا شد، هیچ نقص فنی کشف نشده است. این سازمان در گزارش خود اعلام کرد آخرین اقدام راننده در این خودرو حدود 2 دقیقه قبل از تصادف بوده که سرعت خودرو روی 74 مایل تنظیم کرده که از سرعت مجاز 65 مایل خیلی بالاتر بوده است.

این سازمان می‌گوید: “کامیونی که خودروی تسلا با آن برخورد داشته، حداقل 7 ثانیه قبل از برخورد قابل مشاهده بوده است. متاسفانه راننده جان‌باخته قبل از برخورد هیچ‌اقدامی برای جلوگیری از تصادف از جمله ترمز کردن و یا پیچاندن فرمان نداشته است.

سخنگوی پلیس بزرگراه ایالت فلوریدا هم اعلام کرده راننده ماشین سنگین هم به‌دلیل عدم تابعیت از مقررات رانندگی در هنگام برخورد، محکوم شده و روز چهارشنبه در دادگاه حاضر خواهد شد.

در گزارش سازمان امنیت حمل و نقل آمده که دسترسی به سیستم ثبت اطلاعات و جزئیات خودروهای تسلا از طریق ابزاری که متخصصین سازمان بر روی دیگر خودروها استفاده می‌کنند، ممکن نبوده. بنابراین سازمان از شرکت تسلا خواسته که این اطلاعات مورد نیاز را شخصا و از طریق مهندسین شرکت برای این سازمان فراهم کند.

مرتبط : 

اشتباه راننده و تصادف خودروی تسلا+ویدیو

تصادف تسلا مدل X Founder

نامه سرگشاده راننده خودروی تصادفی تسلا

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا