تکنولوژی

بررسی پردازنده Core i9 شرکت اینتل

در این گزارش قصد داریم اولین چیپ 10 هسته‌ای Core i9 سری X با نام Core i9-7900X شرکت اینتل را بررسی کنیم. این چیپ که در پایین مشاهده می‌کنید مطمئنان قوی‌ترین پردازشگر ساخته شده توسط شرکت اینتل تا به امروز است، و البته پرسرعت‌ترین پردازشگری که دنیای کامپیوتر به چشم دیده است. با این حال چیپ‌های ryzen 5 و Ryzen 7 شرکت AMD در رده‌های پایین و چیپ‌های 12 و 16 هسته‌ای Threadripper در رده‌‌های بالا، رقابت سختی با نماینده جدید شرکت اینتل در بخش پردازششگرها دارند.

بررسی عملکرد

ساخت پردازشگر Corei 9 جدید آنقدر بی سر و صدا و تحت تدابیر امنیتی بود که حتی عمدا از لیبل Core i7 بر روی این پردازشگر استفاده کرده‌اند تا ازاین طریق خطر لو رفتن تصاویر و مشخصات این پردازشگر را تا حداکثر امکان کاهش دهند. به هرحال این چیپ با اینکه خود را در تصاویر core i7  معرفی کرده، اما در اصل همان پردازشگر i9 مرد نظر ماست.

این چیپ هم همانند دیگر محصولات بزرگ اینتل، به همراه مجموعه چیپست مرتبط با آن یعنی چیپست X299 و سوکت مدل LGA2066 معرفی شده است. چیپست X299 و LGA2066 قادر است از تمامی پردازشگرها از KabyLAke i5 گرفته تا پردازشگرهای 18 هسته‌ای i9 جدید را پشتیبانی کند. ضمنا این سری چیپست جدید قادر است از هردو پردازنده Kaby Lake و Skylake پشتیبانی کند.

خط‌های PCLe همچنان جیره‌بندی شده

استفاده از چیپ‌ها Kaby Lake-X و Sky lake-X بر روی یک سوکت منجر به ایجاد سردرگمی می‌شود. مثلا اگر از پردازشگر Core i9-7900X بر روی این سوکj استفاده کنید، به‌طور مستقیم پشتیبانی مموری 4 کاناله و 44 خط PCIe نسل 3 را دریافت می‌کنید. حال اگر از Core i7-7740K استفاده کنید، پشتیبانی مموری به 2 کانال و خط‌وط PCIe به 16 کاهش پیدا می‌کنند چراکه هسته Kaby Lake بیشتر از این مقدار را پشتیبانی نمی‌کند.

از طرف دیگر با اینکه مدل پردازشگر 10 هسته‌ای SkyLake-X قادر است 44 خط دریافت کند، اما مدل‌های 6 و 8 هسته‌ای آن تنها 28 خط دریافت می‌کنند. این محدودیت دلیل فنی خاصی ندارد و اینتل تنها برای کسب درآمد بیشتر از مشتریان این قسمت را عمدا محدود کرده است.

VROC اینتل

یکی دیگر از محدودیت‌های اینتل در این بخش این است که در صورت نیاز کاربران به RAID بیشتر، بایستی مبلغی بیشتری پرداخت کنند. برای مثال استفاده از RAID 0 رایگان است اما RAID 1 99 دلار و RAID 5 و RAID 10 هرکدام 299 دلار هزینه خواهند داشت. مشکل بعدی اینکه RAIDها تنها با هاردهای SSD اینتل و چیپ‌های گران‌قیمت Sky lake-X همخوانی دارند.

 

تغیییرات Sky lake در Core i9

چیپ‌هایی که اینتل در گذشه تولید می‌کرد تقریبا مشابه بودند. مثلا پردازشگر Haswell Corei 7-4770K چهار هسته‌ای تفاوت زیادی با پردازشگر Haswell-E Core i7-5960X هشت هسته‌ای نداشت و تفاوت اصلی بیشتر در بخش پشتیبانی مموری 4 کاناله (Quad-Channel) بود.

 

اما چیپ Sky lake-X با مدل‌های قبلی بسیار متفاوت است. مهمترین‌ تغییرات در این چیپ افزایش حافظه کش متوسط (MLC) یا همان کش L2 است. البته حافظه کش L3 کمی کاهش پیدا کرده که اینتل این ضعف را با طراحی انحصاری حافظه کش و افزایش MLC کاملا جبران کرده است.

طراحی شبکه‌ای اینتل برای این پردازشگر که موجب اضافه شدن هسته‌های بیشتر به آن شده، باعث افزایش رقابت آن با پردازشگر Threadripper شرکت AMD شده است. این کمپانی با استفاده از نوعی طراحی شبکه‌ای با نام Infinity Fabric در پردازشگرهای سری Ryzen موجب افزایش قابل توجه قدرت این پردازشگرها شده است.

 

ویژگی بعدی که باعث افزایش قدرت پردازشگرهای جدید اینتل شده، Turbo Boost Max 3.0 است که قادر است همزمان دو هسته از پردازشگرهای Sky lake-X را شناسایی کرده و باعث افزایش قدرت پردازنده تا چند صد مگاهرتز شود.

تست Cinebench R15

این تست بنچمارک رایگان، همان تستی است که برای آزمایش قدرت موتور رندرینگ (Rendering) محصولات سینما 4بعدی شرکت Maxon  استفاده می‌شود. این تست هسته‌های پردازشگر را به خوبی تحت فشار و آزمایش قرار می‌دهد.

ضمنا اینتل پردازنده Core i9-7900X خود را به همراه مادربرد شرکت ایسوس مدل X299-Deluxe برای تست آماده کرده است.

تفاوت نتایج بین پردازشگر Broadwell Core i7-7900-X و پردازشگر Core i9 ده هسته‌ای Sky lake-X جدید شرکت پایینتر از حد انتظار بود. طبق گفته‌های اینتل تفاوت عملکرد پردازنده جدید نسبت به مدل Broadwell Core i7-7900 در حین پردازش چند وظیفه به‌طور همزمانT حدود 10 درصد و در حین پردازش یک وظیفه حدود 15 درصد افزایش را مشاهده خواهیم کرد. اما مشاهدات ما تنها 3.5 درصد تفاوت نسبت به مدل قبلی را نشان می‌داد.

 

 

تست POV-Ray

پس از انجام این تست بنچمارک رایگان، نتایج نشان داد که پردازنده Core i9 ده هسته‌ای Sky lake-X نسبت به پردازنده Core i7 ده هسته‌ای Broadwell حدود 8 درصد قدرتمندتر عمل می‌کند. این نتیجه به ادعای اینتل که گفته بود پردازنده جدید حدود 10 درصد بهتر عمل می‌کند، کمی نزدیک‌تر بود. ضمنا در این تست در حالت پردازش یک وظیفه، پردازنده Core i9 حدود 13 درصد عملکرد بهتری به نمایش گذاشت.

تست Blender

این تست که آخرین تست در بخش رندرهای 3D محسوب می‌شد به تست Blender معروف است. پس از پایان این تست تفاوت عملکرد پرازنده Core i9 و پردازنده Core i7 تنها 2 درصد بود.

 

تست WinRAR

این نوع تست بنچمارک برای اطلاع از قدرت فشرده‌سازی اطلاعات توسط پردازنده‌ها انجام می‌گیرد. نکته‌ای که در پایان این تست متوجه آن شدیم، این بود که پردازنده Core i9 در جایگاهی پایین‌تر از پردازنده Core i7 شرکت قرار می‌گیرد. کمپانی اینتل می‌گوید دلیل این اتفاق ممکن است به‌خاطر طراحی شبکه‌ای جدید پردازنده‌های Core i9 باشد.

 

تست 7-Zip

دومین تستی در بخش فشرده‌سازی اطلاعات انجام شد، بنچمارک 7-Zip بود. قبل از آغاز این تست هم احتمال می‌دادیم که عملکرد پردازنده Core i7 از پردازنده Core i9 جدید شرکت بهتر باشد و پس مشاهده نتایج آزمایش این احتمالات به حقیقت پیوست و پردازنده Core i7 Broadwell عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Core i9 Sky lake-X به ثبت رساند.

 

تست Adobe Premier Creative Cloud 2017

برای تست پردازنده‌ها در بخش تدوین ویدیوها، از یک قطعه فیلم ضبط شده توسط دوربین 4K شرکت سونی استفاده کردیم.

نتایج نشان می‌داد پردازنده Core i9 عملکردی بهتری در حدود 7 درصد نسبت به پردازنده Core i7 به ثبت رسانده است. این عدد به ادعای 10 درصدی شرکت نزدیک بود.

این تست را با استفاده از نرم‌افزار Mercury CUDA هم انجام گرفت. این نرم‌افزار بیشتر پردازنده گرافیکی را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. پس از پایان این تست بازهم می‌بینیم پردازنده‌های گرافیکی که از سی‌پی‌یوهای قدرتمندتری برخوردار بودند، نتایج بهتری را به ثبت رساندند و بازهم پردازنده Core i9 اینتل بهترین عملکرد را نسبت به سایرین نشان داد.

تست Handbrake encode

این تست برای تبدیل یک فایل ویدیویی 30 گیگابایتی با کیفیت 1080p انجام می‌گیرید. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد پردازنده Core i9 ده هسته‌ای اینتل با 10 درصد اختلاف نسبت به پردازنده Core i7  ده هسته‌ای، در مکان اول قرار گرفته است.

3DMark Fire Strike performance

این تست برای آزمایش قدرت این پردازنده در بخش بازی‌ها انجام گرفت که در پایان پردازنده Core i7 در مکان اول و پردازنده Core i9 در جایگاه دوم قرار گرفت. احتمالا دلیل این اختلاف در تفاوت حافظه کش چیپ‌ها و یا همان طراحی شبکه‌ای جدید پردازنده‌های Core i9 باشد. البته این تست در حالت تئوری بوده و در حالت عملی هیچگاه پردازنده‌ها تا این حد تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

 
تست بازی Tomb Raider

برای تست این پردازنده در حین اجرای بازی‌های واقعی هم از بازی Tomb Raider شرکت یوبیسافت با رزولوشن 1080 × 1920 استفاده کردیم. در پایان پردازنده core i9 بازهم عملکرد بهتری نسبت به دیگر رقبا در مدت زمان معین نشان داد. لازم به ذکر است که در انجام بازی‌ها پردازنده گرافیکی تاثیری بیشتری در سرعت اجرای بازی‌ها دارد.

 

تست IPC

در انجام این تست، فرکانس پردازنده‌ها بر روی 2.5 گیگاهرتز قفل و Turbo Boost تمامی پردازنده‌ها را هم خاموش کردیم.

نتایج این تست نشان می‌دهد، نسل جدید پردازنده‌ها یعنی sky lake نسبت به دیگر مدل‌ها عملکرد بهتری دارد و پردازنده core i9 را در جایگاه اول قرار داده است.

در اینجا نتایج این تست در بخش پردازش چند وظیفه به‌طور همزمان و بدون محدودیت فرکانس را هم می‌توانید مشاهده کنید.

نتیجه گیری

اگر به آخرین جدول در این گزارش که تقریبا تمامی نسل‌های پردازنده اینتل از نسل Sandy Bridge به بعد قرار دارند، نگاه بیاندازید، به این نتیجه خواهید رسید که بدون شک پردازنده‌های Core i9-7900X اینتل از بالاترین قدرت و عملکرد ممکن در بین تمامی پردازنده‌های موجود بهره می‌برد. ضمنا قیمت 1000 دلار برای این پردازنده که نسبت به مدل‌های قبلی با کاهش قیمت همراه بوده، بسیار خوشایند است.

مشکل اینجاست که پرداخت دوبرابر پول برای پردازنده‌ای که تنها 30 درصد نسبت به پردازنده 8 هسته‌ای شرکت Ryzen عمل می‌کند کمی شک برانگیز است. همچنین هنوز نمی‌دانیم شرکت AMD برای پردازنده‌های 12 و 16 هسته‌ای خود چه قیمتی را تعیین خواهد کرد.

در کل، پردازنده 10 هسته‌ای Core i9 شرکت اینتل فعلا قدرتمندترین پردازنده موجود در دنیا محسوب می‌شود. حال باید دید پردازنده‌های Threadripper شرکت AMD چه عملکردی در آینده به ثبت خواهند رساند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا