تکنولوژی

بررسی عملکرد لامبورگینی هوراکان

شرکت لامبورگینی از خودروی جدید خود با نام “Huracan Performante” رونمایی کرد. این خودرو مدل ارتقاء یافته هوراکان سابق محسوب می‌شود. این خودرو با داشتن پیشرفته‌ترین سیستم ایرودینامیک فعال، یکی از خاص‌ترین خودروهای لوکس و قدرتمند در دنیا محسوب می‌شود. در پایین به نقد و بررسی بیشتر این خودرو پرداخته‌ایم.

ایرودینامیک فعال

داشتن بال‌های عقبی یا اسپویلر برای این خودروها تقریبا اجباری است. عملکرد این باله‌ها بیشتر به دم طاووس‌ها شباهت دارند که با دستور راننده باز و بسته می‌شوند. کارکرد این باله‌ها کاملا ساده است: بالا آمدن برای افزایش ضریب درگ (چسبندگی) و صاف شدن برای افزایش نیروی پایینی یا همان Downforce. (این نیرو موجب فشار بیشتر خودرو به زمین و در نهایت افزایش شتاب و سرعت خودرو می‌شود).

هوراکان پرفورمانته یکی از این بال‌های بزرگ را در قسمت عقب خود دارد که به سیستم ایرودینامیک خودرو کمک به‌سزایی می‌کند. اما این باله به‌طور ثابت و بدون تحرک طراحی شده است. این بال بدون حرکت و با بهره‌گیری از سیستمی که در داخل این بال‌های به‌کار گرفته شده عمل می‌کند. شرکت لامبورگینی این سستم را ALA نامگذاری کرده است.

این بال ثابت که دورن آن توخالی بوده و از شبکه‌های ریز تشکیل شده، باد را از طریق دو مجرای تعبیه شده بر روی موتور به داخل می‌کشد. از این طریق هوا وارد باله‌ها می‌شود و از طریق مجراهای زیرین نیز از آن خارج می‌شود. وقتی مجراها باز باشند، باد به دورن باله جریان پیدا می‌کند و در این شرایط ایرودینایکی، کشش خودرو تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و شتاب افزایش پیدا می‌کند. با بسته شدن این مجراها، ورود هوا با شدت کمتری به درون باله جریان پیدا می‌کند و نیروی کافی برای کاهش سرعت به‌وجود می‌آید.

یک سیستم مجرایی مشابه هم در قسمت جلویی خودرو وجود دارد. در زیر دماغه خودور هم چهار ورودی هوای مجزا قرار گرفته که با همکاری با یکدیگر کاهش شتاب سریع در پیچ‌ها و در مسیرهای مستقیم بالاترین شتاب و سرعت ممکن را به خودرو منتقل خواهد کرد.

اگر این مسئله از نظر شما به اندازه کافی هوشمندانه نیست، بهتر است بدانید که خودور در پیچ‌ها، باد را در صورت نیاز به کانال‌های راست یا چپ انتقال می‌دهد که باعث ایجاد بیشتر بیشتر به قسمت داخلی خودرو در پیچ‌ها می‌شود. این حرکت هوشمندانه باعث پیچش بهتر خودرو در پیچ‌های تیز و سرعت‌گیر می‌شود.

تست خودرو در پیست فراری

هنگام تست خودور در این پیست معروف و هیجان انگیز، حس آرامش به هیچ وجه از شما دور نخواهد شد. در گذشته زمان‌های طولانی مدتی را صرف تست خودروی هوراکان کرده‌ایم اما انتقال شتاب از موتور به چرخ‌ها در این خودرو واقعا بی‌نظیر است. فرمان خودرو هم کمی تیز اما هنگام استفاده بسیار سبک عمل می‌کند. در کل رانندگی با این خودرو بسیار لذت بخش است.

سیستم تعلیق بیش از 10 درصد و شاسی حدود 15 درصد قدرتمندتر شده‌اند و سیستم کنترل کشش و پایداری خودرو هم تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده که موجب القای یک تجربه‌ی عالی به سرنشینان می‌شود. ضمنا برای استفاده هرچه بیشتر از سیستم ایرودینامیک این خودرو و کاهش شتاب در زمان کوتاه‌تر، هوراکان پرفورمانته از لاستیک‌های چسبنده‌تر پیرلی مدل P Zero Corsa که به دور رینگ‌های 20 اینچی از جنس برنز پیچیده‌ شده‌اند، بهره می‌برد.

نتایج به‌دست آمده از تست این خودرو عالی هستند. این خودرو در پیچ‌های تند و مسیرهای مستقیم با کنترل و سرعت بسیار بالاتری نسبت به مدل قبلی هوراکان عمل می‌کند اما هیچ‌گونه حس نگرانی را به سرنشینان منتقل نکرده و حتی شما را به افزایش سرعت و ترمزهای محکم‌تر در پیچ‌ها نیز تشویق می‌کند. تجربه رانندگی با خودروی لامبورگینی با موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر برای هر راننده‌ای شگفت انگیز خواهد بود.

قدرت موتور این خودرو با مدل اولیه هوراکان برابر است اما سیستم خروجی اگزوز سبک‌تر که هوا را با سرعت بیشتری خارج می‌کند، یکی از تفاوت‌های فنی این دو خودرو محسوب می‌شود. در نتیجه این اتفاق قدرتی برابر 30 اسب بخار به پرفورمانته خودرو اضافه شده که مجموع اسب بخارهای این خودرو را به عدد 631 اسب بخار می‌رساند. به‌کارگیری سیستم اگزوز کوچکتر حتی جا را برای به‌کارگیری سیستم هوادهی بزرگتر (دیفیوزر)  باز کرده‌ و در نتیجه نیروی روبه پایین خودرو در این بخش نیز ارتقاء پیدا کرده است

اما مهمترین کاری که این سیستم اگزوز کوچکتر انجام داده، باز شدن حنجره‌ی این خودروی 10 سیلندری است. هوراکان قبلی در بین خوش‌صدا ترین خودروهای جهان قرار داشت و این مدل جدید مطمئنان یک پدیده در این بخش محسوب خواهد شد.

شکی نیست که هنگام رانندگی با این خودرو لذت مطلق را تجربه خواهید کرد. ترمزهای از جنس سرامیک کربن، قدر ت توقف شگفت انگیزی را به خودرو منتل می‌کند که در این پروسه، لاستیک‌های باکیفیت و چسبنده هم نقش مهمی ایفا می‌کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که حتی در ترمزهای شدید هم خودور حالت خونسر خود را حفظ می‌کند.

اما این سوال به‌وجود می‌آید که عملکرد این خودور در جاده و خیابان چگونه خواهد بود؟

عملکرد هوراکان پرفورمانته در خیابان‌ها

به نظر شخصی، هوراکان پرفورمانته فضای کافی در بالای سر ندارد و حتی صندلی‌های این خودرو که از جنس فیبر کربن ساخته شده‌اند را نمی‌توان به مقدار کافی به عقب خم کرد که احتمالا موجب کمر درد رانندگان در زمان بسیار کوتاه می‌شود. ضمنا هنگام رانندگی ممکن است صدای ترمزها کمی به‌گوشتان برسد که در تستی که در خیابان‌های شهر با این خودرو انجام دادیم، هنگام رسیدن به تقاطع‌ها صدای لنت‌ها تاحدودی به ‌گوش می‌رسید. احتمالا ساعت‌ها رانندگی در پیست فراری هم در این قضیه نقش به‌سزایی داشته است.

درکل رانندگی با این خودرو در یک روز عادی خیلی تفاوت چندانی با مدل اولیه هوراکان نخواهد داشت. سیستم اطلاع رسانی خودرو کاملا به‌روز و حتی از بسیاری از خودروهای عجیب غریب امروزی کاربردی‌تر عمل می‌کند. سیستم تهویه خودرو در یک روز داغ ایتالیایی موجب لرزیدن شما از سرما خواهد شد و سیستم صوتی خودور هم جایی برای تعریف باقی نمی‌گذارد.

سخن پایانی

هوای گرم تابستانی ایتالیا نه‌تنها فرصت تست سیستم سرمایش خودور را به ما داد، بلکه زمان کافی برای نظاره‌ی ظاهر زیبای این گاو وحشی را هم در اختیارمان قرار داد. قدرت بالا و عملکرد فوق‌العده این خودرو در کنار بدنه‌ی مزین به رنگ نارنجی پرتغالی، بیشتر به یک رویا شباهت دارد. رنگ زیبای خودرو در زیر نور شدید آفتاب، درخشش رنگ خودرو را بیش از پیش جلوه می‌دهد که موجب توجه هرچه بیشتر رهگذران می‌شود. ضمنا ژست خودرو در تمامی عکس‌هایی که از آن گرفتیم نیز چیزی به‌جز زیبایی مطلق را ثابت نمی‌کند.

اگر این خودرو چشمتان را گرفته و پول کافی دارید، می‌توانید با پرداخت 274 هزار دلار مدل اولیه هوراکان و در صورت تمایل به پرداخت 30 هزار دلار اضافه، می‌توانید هوراکان پرفورمانته را خریداری کنید. این غول ایتالیایی در پیست بی‌نهایت سریع و در خیابان‌ها کاملا متین رفتار می‌کند. به‌هرحال اگر قصد خرید هوراکان داشتید، سعی کنید رنگ نارنجی آن را انتخاب کنید. البته اگر جلب توجه تمامی رهگذران و رانندگان برایتان آزاردهنده نیست.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا