تکنولوژی

به‌کارگیری نمایشگر هولوگرافیک در عینک‌ها توسط مایکروسافت

تکنولوژی‌های زیادی از نام هولوگرافیک در محصولات خود استفاده می‌کنند که در حقیقت اصلا اینطور نیستند. حتی هولولنز هم از تکنولوژی هولوگرافیک بهره نبرده است. هولوگرافی واقعی نیازمند تصاویر سه بعدی تولید شده توسط لیزر است و بکارگیری آنن در دستگاه و گجت‌های که بتوان به راحتی آن را بپوشید، ممکن نیست. با این وجود مایکروسافت به‌تازگی پیشرفت‌هایی در این زمینه  داشته است. محققین این شرکت موفق به ساخت دستگاه هولوگرافیک واقعی شده‌اند که می‌توان از آن در عینک‌ها استفاده کرد. برای دستیابی به چنین هدفی، از آینه و کریستال سیلیکون مایع در فریم عینک استفاده شده است. با اینکه استفاده از چنین تکنولوژی آن هم در این ابعاد بسیار کوچک موجب بروز تصاویر غیر قابل دیدن می‌شود، اما اعمال برخی اصلاحات در پروژکتور هولوگرافیک، دیدن جزئیات تصاویر را تا حد زیادی ممکن می‌سازد.

شرکت مایکروسافت همچنین مشکلاتی که این هولوگرام‌ها به‌وجود می‌آورند را نیز تا حدودی حل کرده است. تیم محققین مایکروسافت از تکنولوژی که بیشترین جزئیات بصری را برای کاربران عینک به‌وجود می‌آورد و همچنین از الگوریتم‌های ارتقاء یافته توسط پردازشگرهای گرافیکی که در لحظه هولوگرام‌های با کیفیت را تولید می‌کنند، برای حل این مشکلات استفاده کردند و تا حدودی به اهداف خود در این زمینه رسیدند.

با وجود این پیشرفت‌ها مایکروسافت معتقد است که هنوز هم موانع و محدودیت‌های جدی زیادی در این زمینه وجود دارد. علاوه بر لزوم استفاده از قطعات الکترونیکی در بخش خارجی عینک، تصاویر نیز فعلا به‌صورت تک چشمی (Monoscopic) توسط این عینک تولید می‌شوند. تصاویر برجسته سه‌بعدی (Stereoscopic) نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این عینک محسوب می‌شود. در صورتی که تمام این موانع و مشکلات از سر راه برداشته شوند، آن وقت می‌توان از یک نمایشگر هولوگرافیک واقعی با قابلیت استفاده بر روی چشمان صحت کرد. با استفاده از این تکنولوژی، همه افراد از جمل معماران، طراحان و حتی پزشکان می‌توانند به راحتی و بدون قرار دادن هدست‌های بسیار بزرگ بر روی سر، به راحتی و با پوشیدن این عینک وارد دنیای واقعیت مجازی شوند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا