تکنولوژی

رونمایی از نوآوری‌های جدید گوگل

نام نویسنده: عاقله ترابی

امسال نیز کمپانی گوگل مانند هر سال کنفرانس ویژه توسعه‌دهندگان خود را برگزار کرد. این کنفرانس که به گوگل آی/ ‌او (I/ O) معروف است هر سال محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را که قرار است به زودی وارد بازارهای جهانی شوند معرفی می‌کند. امسال نیز مدیران این شرکت در مراسم آی‌/ او به معرفی محصولات آینده گوگل پرداختند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

 

اندروید O

همه می‌دانیم که نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید، طبق سنت گوگل، قرار است با حرف O شروع شود. نسخه بتای این نسخه در ماه اسفند (مارس) منتشر شد. در کنفرانس امسال نیز بخش جالب توجهی از مراسم گوگل به معرفی این نسخه از اندروید اختصاص داشت و مدیران این کمپانی به ویژگی‌های جدید و جذاب اندروید O پرداختند. افزایش سرعت بوت شدن سیستم عامل، اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها و مصرف انرژی کمتر از نکاتی بود که گوگل درباره این نسخه از اندروید به آن اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های جدید اندروید O بخشی با عنوان ویتالس (Vitals) است که باعث سرعت در اجرای اپلیکیشن‌ها می‌شود. این بخش دارای قابلیت محافظتی با عنوان Google Play Protect است که همان‌طور که از نامش پیدا است امنیت سیستم‌عامل را بالا می‌برد. همچنین بنا به گفته گوگل این بخش باعث مصرف انرژی کمتر می‌شود. یکی دیگر از نکات جالب توجه در اندروید O بهبودیافتن اعلان‌ها است.

Notification Dots قابلیتی است که درواقع شامل سربرگ‌هایی می‌شود که می‌توان با لمس‌کردن به پیش‌نمایش آنها دسترسی داشت یا اینکه با سوایپ‌کردن آنها را رد کرد. همچنین می‌توان اعلان‌ها را به سمت پایین کشید و برای اجرا کردن آن روی آن ضربه زد. یکی دیگر از نکات مهمی که گوگل درباره اندروید O به آن اشاره کرد الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی در این سیستم عامل است. در این صورت دستگاه شما می‌تواند به‌صورت خودکار عباراتی را مانند آدرس و شماره تلفن شناسایی کند. سپس کاربر با دوبار لمس این عبارات می‌تواند آن را در کمترین زمان کپی کند. درواقع این سیستم به استفاده از هوش مصنوعی برمی‌گردد که گوگل با این کار می‌خواهد این الگوریتم به مرور به شناخت بهتری از کلمات و عبارات مورد نیاز کاربر دست یابد. گوگل نسخه پیش‌نمایش دوم اندروید O را برای دستگاه‌های منتخب خانواده پیکسل و نکسوس منتشر کرده است.

 

دستیار هوشمند

گوگل مدتی است که از دستیار صوتی و هوشمند خود با عنوان google assistant رونمایی کرده است. این کمپانی در جریان مراسم امسال خود اعلام کرد که در حال به‌روزرسانی بزرگی برای دستیارش است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید در این دستیار قابلیت تایپ در آن است. جذاب‌تر از آن، این است که از این به بعد دستیار گوگل به دوربین نیز متصل خواهد بود به این معنا که کاربر می‌تواند دوربین دستگاه خود را به سمت جسم مورد نظرش بگیرد و بدون گفتن اسم آن، جست‌وجوی خود را انجام بدهد. یکی دیگر از نکات جالب‌توجهی که گوگل به آن اشاره کرد این است که دستیار گوگل برای نخستین‌بار وارد گوشی‌های آی‌فون هم می‌شود. درواقع گوگل‌اسیستنت جایگزین نرم‌افزار معمولی گوگل موجود در سیستم‌عامل iOS خواهد شد.البته امکان جایگزینی این دستیار صوتی با سیری وجود ندارد ولی می‌توان از طریق اپلیکیشن و ویجت مربوط، از قابلیت‌ها و خدمات آن بهره‌مند شد.

نکته جذاب دیگری که گوگل در این‌باره به آن اشاره کرد، این است که دستیار گوگل قرار است به‌زودی از لوازم خانگی هم پشتیبانی کند؛ دستگاه‌هایی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز. تاکنون کمپانی‌های ال‌جی و GE اعلام کرده‌اند که می‌خواهند گوگل اسیستنت را به لوازم خود بیاورند. این دو کمپانی مشغول به‌روزرسانی لوازم خانگی هوشمند خود هستند تا بتوان آنها را از طریق اسیستنت و اسپیکرهای گوگل‌هوم کنترل کرد. البته در این میان باید این موضوع را فراموش نکنیم که در حال‌حاضر دستیار صوتی گوگل فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند که در این زمینه باید تلاش بسیاری کند تا خود را به دیگر دستیارها برساند. هرچند بنا به گفته مدیران این شرکت قرار است به‌زودی زبان‌های فرانسوی، آلمانی، پرتغالی، برزیل و ژاپنی وارد زبان‌های گوگل‌اسیستنت شوند و در مرحله‌ بعد هم قرار است این دستیار از زبان ایتالیایی، اسپانیایی و کره‌ای پشتیبانی کند.

 

گوگل‌هوم

این اسپیکر را با ظاهر جذابش همه دیده‌ایم و می‌شناسیم. گوگل‌هوم قرار است به‌زودی به ویژگی‌ها و سرویس‌های جدیدی مجهز شود. از جمله این سرویس‌ها امکان برقراری تماس تلفنی رایگان با تکیه بر خطوط تلفن‌ثابت و همراه است و از آن جالب‌تر اینکه گوگل می‌خواهد تا چند ماه آینده قابلیت برقراری تماس صوتی رایگان بین اسپیکرهای گوگل‌هوم (Speaker to Speaker) را هم برقرار کند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قرار است به این ابزار افزوده شود امکان مشاهده پاسخ‌های آن روی صفحه‌نمایش تلویزیون است. بنا به گفته مدیران گوگل به این ترتیب کاربران می‌توانند اطلاعات موردنیازشان را روی تلویزیون خود مشاهده کنند. پشتیبانی از پخش موزیک از طریق بلوتوث و همچنین کنترل اسپاتیفای از ویژگی‌هایی است که قرار است به‌زودی به گوگل‌هوم افزوده شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که قرار است گوگل‌هوم به آن مجهز شود ویژگی فعال شدن بی‌درنگ (Proactive) است؛ به این معنا که گوگل هوم بدون نیاز به درخواست کاربر، قادر به روشن‌شدن برای مبادله اطلاعات خواهد بود. مثلا برای یادآوری قرار امروز شما به‌طور خودکار روشن می‌شود و قرارتان را یادآوری می‌کند.  همان‌طور که می‌دانید این ابزار در حال حاضر فقط در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود، ولی گوگل در کنفرانس امسال خود اعلام کرد که از تابستان امسال عرضه گوگل هوم در کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا و ژاپن هم صورت می‌گیرد.

 

واقعیت مجازی و افزوده

موضوع واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چند سالی است که سر زبان‌ها افتاده و بخش مهمی از دنیای فناوری را تشکیل داده است. حالا دیگر اغلب کمپانی‌ها سعی دارند در این حوزه قدم بگذارند و پیش بروند. گوگل نیز از این قافله عقب نمانده و از سال گذشته با معرفی دی‌دریم (Daydream) همزمان با معرفی گوشی پیکسل وارد این حوزه شد. در کنفرانس ویژه امسال هم گوگل به این موضوع پرداخت.  در این مراسم گوگل اعلام کرد که پشتیبانی از دی‌دریم قرار است به پرچمدار جدید ال‌جی افزوده شود و در مرحله بعد هم پشتیبانی از دی‌دریم به گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس افزوده خواهد شد. آزادی عمل و دنبال کردن حرکات 6 درجه‌ای از ویژگی‌های جدیدی است که بنا بر گفته گوگل قرار است به هدست‌های واقعیت مجازی این کمپانی افزوده شود.

گوگل همچنین در جریان این کنفرانس از یک سرویس مربوط به واقعیت افزوده هم پرده برداشت. این سرویس که Visual Positioning Servic نام دارد شبیه به GPS است و درواقع نوعی موقعیت‌یابی دیداری است. این فناوری که اصطلاحا VPS نامیده می‌شود با استفاده از گوگل مپز و اطلاعاتی که از طریق دوربین دریافت می‌کند، از محیط اطراف آگاه می‌شود و مانند یک راهنمای مسیریابی محلی به کاربر کمک کند. گوگل همچنین تصمیم دارد در جدیدترین اقدام خود از واقعیت افزوده برای آموزش به دانش‌آموزان استفاده کند. به این ترتیب که معلمان می‌توانند اشیای سه‌بعدی را در گوشه و کنار کلاس درس قرار دهند و درباره آنها با دانش‌آموزان به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا