تکنولوژی

آلمانی‌ها خودروی پرنده می‌سازند

خودروهای پرنده همیشه یکی از بزرگ‌ترین آرزوی‌های انسان بوده است اما حالا دست‌یابی به این آرزو شاید چندان دور از ما نباشد. تا کنون نمونه‌های اولیه زیادی از این نوع خودروها به نمایش گذارده شده‌اند که استقبال‌ خوبی نیز از آنها شده است اما تا کنون طرحی اعلام نشده که بتواند به صورت عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. حالا نوبت به شرکت آلمانی Lilium Aviatio رسیده است که شانس خود را در این حوزه امتحان کند. این شرکت اعلام کرده است که نمونه اولیه خودرو دو سرنشینه تمام الکتریک این شرکت، برای اولین بار به صورت آزمایشی به پرواز درآمده است که با استفاده از تکنولوژی VTOL، به صورت عمودی برخاست و فرود انجام می‌دهد.

این استارت‌آپ که دفتر اصلی آن در شهر مونیخ قرار دارد اعلام کرده است که خودروی جدیدش قادر است مانند هلیکوپتر به صورت عمودی بلند شود و بعد با استفاده از باله‌های به خصوصی که دارد به اطراف حرکت کند. این خودرو به 36 موتور جت مستقل مجهز است که بالای بال‌های 10 متری آن تعبیه شده‌اند و به قطعات متحرکی متصل هستند. هنگام برخاستن خودرو از زمین قطعات متحرک به سمت پایین حرکت می‌کنند تا تیک آف به صورت عمودی انجام پذیرد. هنگامی که این خودرو در هوا قرار بگیرد، موتورها با کمک این قطعات متحرک به صورت افقی قرار می‌گیرند تا پرواز به صورت افقی صورت گیرد.

طی این پرواز آزمایشی، موتورهای جت از راه دور کنترل می‌شدند و این شرکت اعلام کرده است که اولین پرواز با خلبان انسانی نیز به‌زودی انجام خواهد پذیرفت. استارت‌آپ لیلیوم ادعا می‌کند که باتری الکتریکی این خودرو تا 90 درصد انرژی کمتری نسبت به دیگر خودروهای پهپادی مصرف می‌کنند. این خودرو طبق اعلام شرکت سازنده‌اش قادر است تا 300 کیلومتر با سرعت حداکثر 300 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

تکنولوژی هواپیماهای الکتریکی هنوز در مراحل نوزادی به سر می‌برد. پیشرفته‌ترین هواپیماهای برقی کنونی با برخواست و فرود سنتی، فقط می‌توانند تا 99 مایل در ساعت حرکت کنند. خودروهای الکتریکی زمینی نیز با کمک باتری‌های الکتریکی چند هزار پوندی قادر هستند با هر بار شارژ، تا مسافت 300 مایل در ساعت حرکت کنند. اما طبق گفته Patrick Nathen، یکی از موسسان استارت‌آپ لیلیوم، تکنولوژی جدید باتری‌های این خودرو است که تقریبا تمام کارها را به عهده دارد. Nathen در گزارشی با Verge گفت: “این باتری‌ها، مشابه باتری‌های استفاده شده در خودروهای تسلا است. به محض برخواستن از زمین، باله‌ها نیز بالا می‌روند که به همین دلیل انرژی کمتری مصرف می‌شود. این خودرو به نسبت دیگر هواپیماها، مصرف بسیار کم انرژی دارد”.

ناتن در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: “امنیت برای شرکت لیلیوم حرف اول را می‌زند و با وجود اینکه هدف نهایی ما تولید خودرویی است که بصورت اتوماتیک پرواز کند، اما فعلا از خلبان انسانی استفاده می‌کنیم. یکی دیگر از اهداف ما این است که بتوانیم سبک جدیدی از حمل و نقل مسافری معرفی کنیم که در عین لوکس بودن، به صرفه و کم مصرف نیز هست”.

سرمایه گذاران زیادی همیشه علاقه داشته‌اند به روی این سبک از خودروها سرمایه گذاری کنند و آرزوی نشستن در خودروهای پرنده را برآورده کنند اما تا کنون هیچ شرکتی نتوانسته خودروهای پرنده را از یک “آرزو” به “واقعیت” تبدیل کند. با این وجود هیچ چیز نتوانست مخترعان و مهندسان را نا‌امید کند و با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و سرویس‌های راهبری و همچنین سرمایه گذاران مشتاق، دیدن خودروهای پرنده در آینده نزدیک چندان دور از انتظار نیست.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا