تکنولوژی

پاول دورف : ۴۰ میلیون ایرانی عضو تلگرام

مدیر تلگرام شب گذشته مطلبی را در کانال اختصاصی خودش منتشر کرد که در آن اشاره سرویس تلگرام صوتی و مسدود شدن آن در برخی کشورهای جهان داشت. 

او مطلبش را اینگونه آغاز کرد : « همانطور که شاید تا کنون همگی شنیده باشید، ما برنامه تماس تلفنی را از طریق سرویس تلگرام فعال کرده‌ایم. این برنامه، کاربردی بسیار آسان دارد و با استفاده از تکنولوژی یاگیری ماشینی نیز به مرور زمان بهتر از قبل خواهد شد. » 

پاول دورف با اشاره به اینکه شخصا زیاد از تماس‌های صوتی استفاده نمی‌کند نوشت:‌« زمانی که در روسیه زندگی می‌کردم عادت کردم اصلا با تلفن صحبت نکنم زیرا احساس می‌کردم تمام مکالمات من ضبط می‌شود. این عادت بعد از ترک کشور روسیه نیز با من ماند. حدس می‌زنم که مسئولان خیلی از کشورهای دیگر نیز مانند همتاهای خود در روسیه، اهمیت چندانی برای حریم شخصی کاربران قائل نشوند. به عقیده من، همه سیاست مداران مانند هم هستند فقط برخی از آنان قوه بازاریابی بهتری نسبت به بقیه دارند. » 

او در ادامه بار دیگر بر امنیت سرویس تحت نظر خودش اشاره کرد و گفت که حالا با وجود تماس‌های صوتی امن تلگرام، عادت استفاده از تلفنش نیز تغییر کرده است و حالا با خیال راحت می‌تواند با دوستان و افراد خانواده‌اش صحبت کند.  دورف گفت : « متاسفانه، تمام کاربران سرویس ما در نقاط مختلف دنیا نمی‌توانند از این سرویس جدید به یک اندازه بهره‌مند شوند. در کشورهایی مانند عربستان سعودی، برای جلوگیری کاربران از استفاده از تماس‌های صوتی تلگرام، این قابلیت مختل شده است و یا در کشورهایی مانند چین و عمان ، این قابلیت به صورت کامل بلاک شده است.»

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در ایران تلگرام حدود ۴۰ میلیون ایرانی عضواین شبکه‌اند اما تماس صوتی مسدود شده است.

دورف همچنین  به رقیبش واتس اپ اشاره کرد که مشکلی در کشورهای مختلف برای آن پیش نمی آید چراکه به گفته دورف این شرکت و شرکت مادرش فیس‌بوک به فروش اطلاعات به دولتهای مختلف می‌پردازند. او نوشت : « سیاست مداران و قانون گذاران همیشه با سرویس تلگرام مشکل داشته‌اند زیرا برخلاف سرویس‌های مشابه، ما حریم شخصی کاربران خود را هرگز به هیچ قیمتی به دولت مردان نفروخته‌ایم. سه سال و نیم است که این سرویس متولد شده و تلگرام تا کنون 0 بایت از اطلاعات کاربران خود را برای دیگران ارائه کرده است.»

دورف با انتقاد از واتس اپ مهمترین رقیب این سرویس ادامه داد : سرویس‌هایی مانند واتس اپ اما چنین مشکلاتی کشورهای سانسورکننده ندارند. شاید دلیل این باشد که واتس اپ( و شرکت مادر آن، فیس بوک) علاقه زیادی برای معامله اعتماد کاربران خود با منافع تجاری دارند. این ادعا که واتسپ نمی‌تواند به مکالمات و پیغام‌های کاربران خود دسترسی داشته باشد، دروغ محض است. در حقیقت واتس اپ می‌تواند علاوه بر گوش دادن به مکالمات و خواندن پیغام‌های خصوصی، وضعیت رمزگذاری اکانت 99 درصد کاربران خود را بدون جا گذاشتن ردی از خود، تغییر دهد. علاوه بر این، شرکت‌های دیگری مانند گوگل و اپل قادر هستند به صورت مستقیم به سوابق کاربران واتس اپ دسترسی داشته باشند زیرا واتسپ بسیاری از کاربران را مجاب کرده که اجازه دهند پلت فرم‌های متفرقه از اطلاعات آنان بک آپ بگیرند. اما تلگرام بر اساس رمزگذاری End-to-End طراحی شده است که توسط دیگر شیوه‌های امنیتی نیز پشتیبانی می‌شود و اطلاعات را به صورت ابری ذخیره می‌کند. روش ذخیره سازی که سرویس ما انجام می‌دهد، هزاران برابر بیشتر از چیزی است که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس بوک و اپل ادعای آن را دارند. دلیل ناراحتی و نارضایتی دولت مردان را هم حالا درک می‌کنیم. مهم نیست.

مدیر تلگرام اضافه کرد :‌«  این اتفاقات جدید نیست. هرچقدر که دوست دارند بلاک کنند. ما ولی قوانین خود را تغییر نمی‌دهیم و به مشتریان خود خیانت نمی‌کنیم. مطمئنم بهره نبردن از تمام قابلیت‌های تلگرام می‌تواند برای بسیاری از کاربران نا امید کننده باشد اما نداشتن یک امکانات بهتر از داشتن آن بدون اعتماد و حفظ حریم شخصی است. به همین دلیل بود که تا سال‌ها از تلفن استفاده نمی‌کردم. روسیه یا کشور دیگر، فرقی ندارد. شاید همین، دلیل تغییر عادت من نیز بود، اما این بار با تلگرام!

مرتبط : 

سکوت وزیر ارتباطات درباره علت مسدود شدن تلگرام 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا