تکنولوژی

تشکیل تیم سری اپل برای درمان بیماران دیابتی

شرکت اپل تیم کوچکی متشکل از مهندسان پزشکی، به صورت غیر علنی در دفتری در کالیفرنیا ایجاد کرده است. ایده تشکیل این گروه توسط موسس فقید اپل، استیو جابز پایه ریزی شد و این گروه که تحت عنوان تیم عملیاتی مخفی مشغول به کار هستند، قرار است به صورت دائم  و غیر تهاجمی ، بر میزان قند خون چند بیماری دیابتی نظارت کنند تا برای درمان این بیماری راه حل جایگزینی پیدا کنند.

این عملیات در صورت موفقیت، به یک سمبل تبدیل خواهد شد زیرا محققان و شرکت‌های زیادی تا کنون در این زمینه تلاش کردند و به نتیجه‌ای نرسیدند زیرا تشخیص میزان قند خون انسان بدون سوراخ کردن پوست، کاری تقریبا غیر ممکن است. اپل تا قبل از این، آزمایش‌های زیادی درباره امکان پذیری این نظریه انجام داده و از کمک بسیاری از محققان و مشاوران در این زمینه بهره برده است. به گفته یک منبع آگاه، این شرکت از 5 سال پیش به روی این پروژه کار می‌کرده است و از زمانی که این شرکت  ایده ابزار تکنولوژی پوشیدی اپل واچ را معرفی کرد که می تواند عناصر مختلفی مانند میزان اکسیژن خون، ضربان قلب و حدود گلوکز خون را بسنجد، ایده ساخت دستگاه غیر تهاجمی قند خون را نیز در سر داشت.

در سال 2010، اپل به صورت مخفیانه، شرکتی به نام Cor را خریداری کرد تا بتواند از دستاورهای تکنولوژیک این شرکت در زمینه ساخت سنسورهای پزشکی و سلامتی استفاده کند. قبلا شایعه‌ها حاکی از آن بود که تعداد 300 کارمند در این تیم تحقیقتی قند خون مشغول به کار هستند اما بعدا چندین متخصص حوزه پزشکی از شرکت‌هایی همچون Vital Connect، Masimo، Sano، Medtronic و C8 Medisensors، به این تیم پیوستند. برخی از این متخصصان به تیم مخفی اپل و برخی دیگر از آنان به تیم اپل واچ پیوستند.

برخی حدس می زدند که اپل در حال کار به روی سنسورهای چشمی است که می‌تواند با ایجاد اشعه‌ای به روی پوست فرد بیمار، میزان قند خون وی را بسنجد. یکی از محققان برتر این حوزه، John L. Smith ، پیدا کردن میزان دقیق قند خون را به عنوان سخت‌ترین و چالش‌آمیزترین پروژه تحقیقاتی کل زندگی حرفه‌ای خود معرفی کرده است. وی می‌گوید با وجود اینکه محققان بارها در این باره تلاش کردند و به موفقیت چشم گیری دست نیافته‌اند، اما بازهم نا امید نمی‌شوند و راه‌های بیشتری برای رسیدن به هدف خود امتحان می‌کنند.

Terrance Gregg، رئیس شرکت DexCom در مصاحبه‌ای با رویترز  اعلام کرد که برای موفق شدن در چنین پروژه‌ای، شرکت ها و محققان باید میلیون‌ها دلار و شاید میلیاردها دلار هزینه کنند. دست یافته‌های این تحقیقات می‌تواند به میلیون‌ها بیمار دیابتی، آینده روشنی را نوید دهد و پتاسیل‌های زیادی در بازار پزشکی یجاد خواهد کرد. این دستاورد می‌تواند اپل واچ را به یک ابزار ضروری تبدیل کند که از طریق آن افراد زیادی قادر خواهند بود قند خون را به راحتی و بدون ذره‌ای درد بسنجند.

اپل تنها شرکت تکنولوژیکی نیست که به دنبال راه حل برای معضل بیماری دیابت است. شرکت تحقیقاتی مخصوص گوگل نیز این روزها به روی لنز چشمی هوشمندی کار می‌کند که قادر است با حرکت چشم، میزان قند خون را مشخص کند.

لینک منبع

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا