تکنولوژی

چرا لپ تاپ 4K بخریم؟

از سال 2014، صفحات نمایش با کیفیت 4K به بازار وارد شدند، اما از آنجایی که آن زمان محتوای تصویری کمی برای این تکنولوژی وجود داشت و برنامه‌های مختلف قابلیت پشتیبانی از آن را نداشتند، این قابلیت کاربرد چندانی نداشت. پشتیبانی از این تکنولوژی همچنین نیازمند ارتقای سخت افزاری کامپیوترها بود و استفاده از آن عملا برای کاربران بسیار گران تمام می‌شد.

اما حالا با کاهش قیمت سخت افزارها و عرضه فیلم‌ها و تصاویر 4K در شبکه‌هایی مانند Netflix  و YouTube و غیره، این وضعیت تغییر کرده است. اما هنوز استفاده از این قابلیت برای بسیاری از کاربران توجیه نشده است. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید که در مورد خرید محصولات 4K مردد هستند، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید.

اجرای بازی‌های با کیفیت خارق العاده

در حال حاضر بازی‌های زیادی در بازار وجود دارند که از کیفیت 4K پشتیبانی می‌کنند. البته هنوز هم برای اجرای روان این نوع بازی‌ها، به لپ تاپ قدرتمند احتیاج خواهید داشت.

شفافیت

لپ تاپ‌هایی که از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند قادر هستند از پیکسل‌های بالاتری برای ارائه تصاویر واضح‌تر و یک دست‌تر استفاده کنند و کاربر می‌تواند به همین طریق از کیفیت رزولوشن بالاتر لذت ببرد. صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر قادر است تصویر را در تعداد بیشتری پیکسل تقسیم کند که این به معنی کیفیت بالاتر تصویر خواهد بود.

ویرایش عکس و فیلم

تعیین دقیق رنگ‌ها و پشتیبانی از وسعت بالای رنگ‌ها می‌تواند برای انجام عملیات روتوش و ویرایش تصویر بسیار کارآمد باشد و داشتن یک صفحه نمایش 4K می‌تواند کار دسترسی به جرئیات بالای عکس‌های با کیفیت را برای کاربر آسان کند. البته وضعیت تراکم پیکسل‌ها در صفحه نمایش نیز اهمیت زیادی دارد و هرچه که این قابلیت بالاتر باشد، کاربر قادر خواهد بود به جزئیات بالاتری دسترسی داشته باشد.

در سال 2014، کاربران به دوربین‌های ضبط کننده فیلم‌های 4K دسترسی نداشتند اما حالا بیشتر کاربران پرمیوم گوشی‌های هوشمند قادر هستند با استفاده از dSlr و همچنین لنزهای قابل تعویض و حتی دوربین‌های کوچک‌تری مانند GoPros، تصاویری با کیفیت 4k ضبط کنند.

لازم به ذکر است که دسترسی به پیکسل‌های بیشتر برای برنامه‌هایی همچون CAD و دیگر برنامه‌های مهندسی نیز اهمیت زیادی دارد.

نقطه ضعف اساسی تکنولوژی 4K

شاید تنها دلیل چشم پوشی از تکنولوژی 4K، میزان استفاده آن از باتری دستگاه باشد. استفاده از یک لپ تاپ 4K برای بازی و یا ویرایش عکس برای مدت زمان طولانی غیر ممکن است. به علاوه، پنل‌های رزولوشن بالا به روی عمر باتری نیز تاثیر منفی می‌گذارند. به عنوان مثال، در آزمایش‌ها لپ تاپ  XPS 13 شرکت دل که مجهز به صفحه نمایش لمسی QHD است، تنها 8 ساعت دوام آورد که در صورت استفاده از صفحه نمایش Full HD ، عمر باتری به 10.5 ساعت افزایش پیدا می‌کرد. در مورد لپ‌تاپ HP Spextre x360  نیز همین اتفاق افتاد و با استفاده از نسخه 4K، تنها 8 ساعت باتری داشت که این رقم در صورت استفاده از صفحه نمایش Full HD به ساعت افزایش می‌یافت.

قیمت نیز از دیگر فاکتورهای مورد بحث است. در حال حاضر پنل‌های 4K زیادی در بازار وجود دارد. با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌ها، قیمت محصولات خود را پایین کشیده‌اند، لپ‌تاپ‌های 4K هنوز هم به صورت پرمیوم و اختصاصی عرضه می‌شوند. برای بسیاری از مردم، صفحه نمایش‌های Full HD کفایت می‌کند که ترکیب قابل قبولی از شفافیت، قدرت و قیمت را عرضه می‌کند.

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا