تکنولوژی

گشتی در استارتاپهای فینوا

در سالی که گذشت شاهد راه‌اندازی فضاهای کاری (Coworking space)  متعددی برای رشد استارتاپها بودیم مدلی که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و به رشد اکوسیستم استارتاپی بسیار کمک می‌کند. فضای کاری و شتابدهنده فینوا یکی از فضاهای موجود برای رشد استارتاپها در تهران است. 

این مرکز زیر نظر  شرکت تجارت الکترونیک ارتباطات فرداست که در زمینه خدمات مالی کرا میکند در دانشگاه امیرکبیر قراردارد و به گفته مدیر آن  ناصر غانم زاده در حال حاضر پذیرای ۱۷ استارتاپ است ضمن اینکه قبلا هم حدود ۹ استارتاپ از آن خارج شده‌اند. به گفته غانم زاده اخیرا نیز قصد بر این است تا فینوا در کنار یک فضای کاری یک شتابدهنده استارتاپی برای استارتاپهای فینتک هم باشد. 

 باهمتا، جاب‌اینجاو تپسی از موفق‌ترین استارتاپهایی بوده‌اند که از فینوا کار خود را آغاز کرده‌اند. به طور متوسط استارتاپها ۶ تا ۸ ماه در این جا می‌مانند و بعد از جذب سرمایه از فضای کاری خارج می‌شوند و برای خودشان جای مستقل می‌گیرند. اما آیا همه استارتاپها لزوما با موفقیت اینجا را ترک می‌کنند؟ 

غانم زاده می‌گوید: چونن معمولا استارتاپهای بالغ را جذب می‌کنیم ضریب شکست‌مان خیلی کم است.

مدیرفینوا همچنین می‌گوید که مدل کاری این مرکز در شتابدهنده و در فضای کاری با هم متفاوت است. در فضای کاری تا قبل از این فقط مبلغ اندکی بابت حضور استارتاپ در اینجا دریافت می‌شد اما از این به بعد قرار است یک درصد سهام استارتاپ در ازای هر شش ماه اقامت از آنها دریافت شود. 

در شتابدهنده اما در ازای پرداخت ۳۰ میلیون تومان پول به همراه فضای کاری ۹ درصد از سهام استارتاپ دریافت می‌شود. 

به گفته غانم زاده استارتاپهایی که مایل به حضور دراین فضای کاری هستند باید فرم ورود را پر کنند و این البته به این سادگی هم نیست چراکه هم اکنون حدود ۹۰ استارتاپ در صف ورود قرار دارند. مدیرفینوا می‌گوید قبلا اولویت ورود استارتاپها بر اساس تاریخ ثبت نام آنها بود اما حالا اولویت‌ها با  میزان بختگی و زمینه کاری استارتاپهاست. 

با برخی از استارتاپهای فعلی فینوا آشنا شوید: 

کاموا یک فروشگاه ساز است که توسط هادی فرنود و وحید تقی زاده حدود دوسال ونیم است راه افتاده و هم اکنون بیش از ۲۰ هزار مشتری دارد. موضوع کاموا این است که  بدون زحمت برنامه نویسی یا اطلاعات فنی می‌توانید یک سایت برای فروشگاه‌تان درست کنید. به گفته فرنود در سه ماه گذشته این استارتاپ ۶۰ درصد رشد درآمد داشته است. 

کاموا قرار است به زودی سرویسهای دیگر مورد نیاز مشتریان را برای فروش آنلاین به خود اضافه کند ضمن اینکه الان امکان فروش تلگرام را هم به خود اضافه کرده است. 

مهمترین ویژگی کاموا این استکه از هیچ ساختار اوپن سورسی در آن استفاده نشده و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد به همین دلیل همه اقشار جامعه می‌توانند به راحتی با آن سایت خودشان را راه‌اندازی کنند. 

بامارو یک اپلیکیشن است که به آن می‌توانید  از نزدیکترین کافه سفارش نوشیدنی بگیرید. 

این استارتاپ از آبان ماه امسال توسط برادران دوقلوی  شاهبندی راه اندازی شده. آنها می‌گویند که سیستم دلیوری مایعات را به صورت پایلوت تست کردیم و قرار است در سال جدید این سیستم را کامل راه‌اندازی کنند و در صورت راه‌اندازی دومین پلت فرم دلیوری مایعات در جهان ( بعد از استارباکس) خواهند بود. 

بنیانگذاران بامارو که قبلا هم تجربه استارتاپ کورتادو را داشته‌اند می‌گویند که حدود دو هزارنفر کاربر دارند که بدون تبلیغات و صرفا از طریق توییتر جذب شده و قرار است به طور گسترده‌تری تبلیغات را از سال جدید آغاز کنند. 

هم کنون ۶ نفر در بامارو به صورت ثابت و ۳ نفر به صورت برون سپاری کار می‌کنند. 

عاطفه ثقفی و هم تیمی‌هایش هم  یک پلت فرم کرادسورسینگ برای طراحان راه‌اندازی کرده‌اند که طراحان از طریق آن می‌توانند طرح هایشان را جمع سپاری کنند .  مثلا یک لوگو را به طراحان زیادی سفارش بدهند و … این سرویس هم اکنون در حال جذب مشتری است. 

کانال شاپ هم یک پلت فرم ربات فروشگاه بر بستر تلگرام است. علی غفوری می‌گوید که بیش از ۵۰۰ ربات هم اکنون روی این سیستم هستند و افراد از طریق این بستر می‌توانند ربات‌های خود را به دیگران معرفی کنند و بر بستر خرید و فروش الکترونیکی که فراهم است هم پرداخت برای ربات خود داشته باشند. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا