تکنولوژی

اسلحه ضد پهپاد وارد خاورمیانه شد

پهپادها ابزارهای بسیار جذاب و مناسبی به حساب می‌آیند که در تمام دنیا استفاده‌های مناسب یا تفریحی از آنها صورت می‌گیرد اما این ابزار جذاب اگر در دست افراد نااهل قرار گیرد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این اتفاق چیزی است که اخیرا در عراق و توسط گروه تروریستی داعش انجام گرفته و آنها با وصل کردن تجهیزات انفجاری به پهپادها از آنها برای حمله به نیروهای ارتش عراق  استفاده می‌کنند. یک ماه قبل تنها در طی یک ماه ۳۹ عراقی توسط حمله پهپاد مجروح شدند. 

همین موضوع باعث شده حالا بحث استفاده از راه‌های مقابله با پهپادهای مهاجم مطرح شود و حالا یک دولت در خاورمیانه که نام آن ذکر نشده از یک شرکت چینی ساخت اسلحه‌های ضد پهپاد به نام Dronegun را خریداری کرده است. 

این اسلحه توسط شرکت DroneShield ساخته شده و می‌تواند پهپادها را از فاصله چند کیلومتری هدف قرار دهد. طرز کار این اسلحه ایجاد اختلال  و ارسال پارازیت در فرکانسی است که برای ارتباط کنترلی و تصویری بین پهپاد و کنترلر آن ایجاد می‌کند. 

این نخستین باری است که خرید بزرگی از شرکت DroneShield از طریق یک کشور در خاورمیانه انجام می‌گیرد پیش از این فرانسه نیز به خرید این اسلحه ضد پهپاد علاقه نشان داده بود. 

البته هم اکنون راه‌حل‌های دیگری نیز برای شکار پهپاد وجود دارد اما به نظر می‌رسد اسلحه ۵ کیلوگرمی DroneShield فعلا بهترین آنها باشد چراکه هیچ آسیبی به کسی یا حیوانی نمی‌زند و نیاز به پرکردن خشاب و غیره هم ندارند. همچنین برد این اسلحه نیز بسیار بیشتر از سایر رقباست. 

 

ارسال امواج الکترومغناطیس روی طیف فرکانسی که مورد استفاده پهپاد و کنترلر قرار می‌گیرد مهمترین بخش از عملکرد این اسلحه است و می‌تواند از این طریق یک پهپاد را وادار به فرود کند. 

امروزه بسیاری از پهپادها از ویژگی‌ بازگشت به محل اولیه پرواز ( در صورت قطع اختلال فرکانسی با کتنرلر ) برخوردارند اما این اسلحه با مسدود کردن GPS عملا این امکان را هم از دستگاه می‌گیرد. 

قیمت این دستگاه ضد پهپاد مشخص نیست اما شرکت چینی سازنده گفته که ده ها هزار دلار هزینه دارد. 

مدیرعامل شرکت DroneShield گفته : خوشحالیم که در جنگ با تروریسم در سمت مناسب ایستاده‌ایم ضمن اینکه موفقیت تجاری خوبی هم به دست آورده‌ایم. 

مرتبط : 

 آشنایی با پهپاد DJI Matric 200

بررسی کامل پهپاد مویک پرو 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا