تکنولوژی

چه مقدار RAM روی موبایل نیاز داریم؟

هر نسل از اسمارت‌فون‌ها که وارد بازار می‌شوند، مجموعه جدیدی از مشخصه‌های سخت‌افزاری قدرتمند را با خود به همراه دارند و هرساله شاهد افزایش قدرت پردازشگرها، ظرفیت باتری‌ها، و کیفیت صفحه نمایش این دستگاه‌ها هستیم. این مشخصه‌ها همیشه بیشترین توجه را به سمت خود جلب میکنند اما در این میان یک عضو تاثیرگذار اما گمنام دیگر وجود دارد که وقتی بحث به سمت  سرعت اجرا کشیده می‌شود، نقش اساسی ایفا می‌کند، این قطعه رم (RAM) یا همان حافظه دسترسی تصادفی نام دارد.

درک کارایی RAM

تمام فایل‌های تشکیل دهنده سیستم‌عامل گوشی شما به همراه اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، موزیک‌ها، تصاویر و ویدیوها همگی در بخش حافظه‌ی دستگاه دخیره می‌شوند.(این بخش در کامپیوتر “هارد درایو” نام دارد). زمانی که بخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، این فایل‌ها از بخش حافظه خوانده می‌شوند و پس از غربال‌گری توسط پردازشگر به شکلی که برای تمامی اجزای سخت‌افزار قابل درک باشند، سازماندهی می‌شوند.

فرض کنید می‌خواهید یک ویدیو را اجرا کنید. فایل ویدیو از محل ذخیره‌شده فراخوانده می‌شود و پس از عبور از پردازشگر دستگاه، به دسته‌هایی از  اعداد دودویی(Binary) تقسیم می‌شود. این سری اعداد سپس به بخش‌های  صوتی و تصویری دستگاه شما ارسال می‌شوند. این اجزا تنها قابلیت اجرای اعداد دودویی را دارند و قادر به درک فایل‌های ارجینال پردازش نشده نیستند. در انتهای این مراحل، پیکسل‌ها بر روی صفحه نمایش دستگاه شما نشان داده می‌شوند و امواج صوتی از طریق اسپیکرهای گوشی پخش می‌شوند.

این یک تعریف بسیار ساده از این مراحل بود ولی یک ذهنیت کلی از فعل و انفعالات از هنگام انتقال فایل از حافظه دستگاه تا زمان پخش را به شما می‌دهد. اما در این میان نقش رم چیست؟

رم یا همان مموری همانند یک قیف عمل میکند که بین حافظه دستگاه و پردازشگر قرار می‌گیرد. مثال دیگر آن می‌تواند صف افراد در بیرون از یک کنسرت باشد که در اینجا کنسرت همان پردازشگر است.

مرتبط : سامسونگ و خرید همه پردازنده‌های اسنپ‌دراگون ۸۳۵ 

وقتی که فایل‌ها در رم صف‌بندی می‌شوند، ابتدا بهینه‌سازی می‌شوند سپس برای ورود به پردازشگر به سریعترین و به‌صرفه‌ترین شکل ممکن آماده سازی می‌شوند. تصور کنید که بخش‌های مختلف فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما مانند منازل و آپارتمان‌های داخل شهر است. بعضی افراد(فایل‌ها) برای رسیدن به این کنسرت باستی مصافت طولانی را طی کنند اما به محض اینکه به صف کنسرت(رم) می‌رسند، در یک زمان بسیار کوتاه به داخل کنسرت(CPU) راه پیدا می‌کنند.

چرا رم در سرعت اجرای وظایف اینقدر اهمیت دارد؟

وقتی فاکتورهایی مانند سرعت اجرا با عملکرد رم رابطه مستقیم دارند، بنابراین اگر از رم بالاتری برخوردار باشید، سرعت دستگاه شما نیز بالاتر خواهد بود. مثلا اگر چهار صف برای ورود به کنسرت وجود داشت و در جلوی هر صف یک گیرنده‌ی بلیط وجود داشت، آیا سریعتر وارد کنسرت نمی‌شدید؟

 

فایل‌ها در RAM آماده ورود به CPU

در اسمارت‌فون‌ها، اکثر فایل‌های سیستم عامل بایستی همیشه درون رم باشند. اگر اینطور نباشد، زمانی که دکمه هوم را می‌زنید، لود شدن آیکون‌های صفحه اصلی با تاخیر بسیار زیادی انجام می‌گیرد. بنابراین سیستم عامل بخش اعظمی از رم را اشغال می‌کند اما فاکتور Multitasking نیز در اینجا مطرح است. زمانی که همزمان از دو اپلیکیشن استفاده می‌کنید در واقع هنگام استفاده از اپلیکیشن دوم ، نمی‌خواهید که اپلیکیشن اول از RAM پاک شود. چون در صورت حذف از رم، بایستی دوباره بصورت کامل از حافظه داخلی لود شود که این کار زمان زیادی می‌برد. طولانی شدن زمان لود  حس کند بودن گوشی را به شما منتقل خواهد کرد.

بیایید فرض کنیم فضای رم بی نهایت در اختیار داشتید، آنقدر زیاد که دیگر نیازی به حافظه‌ی داخلی نبود و همه ‌چیز داخل همان رم جای می‌گرفت. آیا در این صورت سرعت گوشی خیلی بیشتر نمی‌شد؟ جواب این سوال بله است. همینطور می‌شد.

اما این احتمال به دلیل هزینه‌ی بالای رم و محدودیت CPU در پردازش حجم معینی از اطلاعات رم بسیار ضعیف است. با این حال، فضای بیشتر رم همیشه بهتر است.

برای مثال اسمارت‌فون OnePlus 3 را در نظر بگیرید. قیمت این گوشی تقریبا نصف قیمت پرچمدارهای هم رده در شرکت‌های دیگر است. اما این اسمارت‌فون در اغلب تست‌های مختلف انجام گرفته موفق شده رقبای خود را شکست دهد، دلیل آن چیست؟ به این دلیل که در این اسمارت‌فون از 6گیگابایت رم استفاده شده در حالی که دیگر رقبای هم رده از 4 گیگابایت رم یا کمتر بهره می‌برند.

همانطور که در این ویدیو مشاهده می‌کنید، زمانی که فرد آزمایش کننده تست را برای دومین بار انجام داد، OnePlus 3 به خوبی قدرت‌نمایی می‌کند. باز کردن تمامی برنامه‌ها در مرحله اول 1 دقیقه و 31 ثانیه طول کشید چون فایل‌های مرتبط بایستی وارد رم می‌شدند اما در مرحله دوم باز کردن همین برنامه‌ها کمتر 26 ثانیه طول کشید زیرا OnePlus 3 فضای رم کافی برای نگهداری تمامی فایل‌های مورد نیاز برنامه‌ها در مموری را دارد.

نکته‌ی پایانی اینکه داشتن رم بیشتر یعنی فایل‌هایی که مایل به دسترسی به آنها هستید همیشه آماده پردازش با سرعت بالاتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها با حافظه رم کمتر خواهند بود. زمانی که پای Multitasking در میان باشد، رم مهمترین فاکتور در اجرای سریع‌تر این ویژگی خواهد بود.

اسمارت‌فون‌های بعدی شما چه مقدار رم باید داشته باشند؟

در سال 2017، پرچمدارهای اندرویدی که در امریکا به فروش می‌رسند، از جمله گلکسی اس 8، OnePlus 4، ال‌جی V30 و اچ‌تی‌سی 11 از جدیدترین و قدرتمندترین پردازشگرها در آنها استفاده خواهد شد. به این خاطر که شرکت سازنده پردازشگرها یعنی کوالکام از پتنت‌هایی اختصاصی استفاده می‌کند که با سرعت  استفاده از داده‌های تلفن‌همراه در کشور آمریکا رابطه‌ی مستقیم دارد، بنابراین چیپ اسنپدراگون 835 سریعترین و قوی‌ترین پردازشگر موجود برای استفاده با سیم‌کارت‌های شرکت‌های AT&T, Sprint, T-Mobile و Verizon خواهد بود.

برخلاف قوی‌ترین پردازشگرهای سال  گذشته که تا حداکثر 6 گیگابایت رم ساپورت می‌کردند، اسنپدراگون 835 قادر است تا 8 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی کند. این افزایش 33 درصدی  می‌تواند تفاوت اصلی پرچمدارهای سال 2017 با سال‌های گذشته باشد.

احتمال می‌رود در اسمارت‌فون گلکسی اس 8 شرکت سامسونگ از 6 گیگابایت رم و پردازشگر قدرتمندتری استفاده شود. از طرف دیگر شایعه شده در HTC 11 از 8 گیگابایت رم استفاده می‌شود. اگر این شایعات واقعیت داشته باشد، باید انتظار داشت که پرچمدار شرکت اچ‌تی‌سی در تست‌های مشابه ویدیوی بالا رقیب خود یعنی گلکسی اس 8 را پشت سر بگذارد، با تاکید بر اینکه این شایعات حقیقت داشته باشند. ناگفته نماند که 4 گیگابایت رم حداکثر فضای رم استفاده شده در سال 2016 بوده بنابراین لزوم و اجباری در دوبرابر کردن این ظرفیت در اسمارت‌فون‌های امسال دیده نمی‌شود.

به جای آن، 6 گیگابایت حافظه رم می‌تواند استاندارد جدیدی برای پرچمداران سال 2016 باشد، البته ممکن است بعضی سازندگام  بالاتر یا پایینتر از این ظرفیت را برای اسمارت‌فون‌های خود در نظر بگیرند. اگر کارایی Multitasking برای شما خیلی حیاتی است، بایستی به نبال پرچمداران 8 گیگابایتی باشید، اما در کمترین حالت ممکن، خرید پرچمدار سال 2017 با حافظه رم کمتر از 6 گیگابایت منطقی نخواهد بود.

منبع

 

مطالب مرتبط : 

حقیقتی که اپل درباره آیفون‌های جدید خود پنهان می‌کند

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا