تکنولوژی

لیست بزرگترین محققان تاریخ فناوری جهان منتشر شد

 

فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید نحوه زندگی ما را تغییر می‌دهند و این فرآیند باعث شده است روش حل مشکلات و دسترسی به اهداف نسبت به گذشته تغییر کند. محققان، موسسات فناوری و صنایع بزرگ هر کدام به نحوی در ارایه نوآوری‌ها نقش دارند و در این میان صنعت فناوری اطلاعات بیشترین تاثیر را برجا گذاشته است. بر اساس قانون مور گفته می‌شود که طی هر دو سال تحول جامع در عرصه فناوری به‌طور کامل صورت می‌گیرد و «دیوید هاوس» مدیر شرکت اینتل بر این باور است که به واسطه توسعه علم، هر 18 ماه دنیای فناوری به‌روز می‌شود. در همین راستا برخی دانشمندان بر این باورند که به واسطه دسترسی مردم به نسل جدید فناوری‌های ارتباطی هر 12 ماه دانش مردم جهان کاملا به‌روز می‌شود که البته پیش‌بینی شده است در آینده نزدیک هر 12 ساعت یکبار این اتفاق محقق شود.

به هر حال هر کدام از این فرضیه‌ها درست باشد باید قبول کرد که توسعه روزافزون فناوری در هزاره سوم باعث بزرگترین اتفاقات در زندگی روزمره مردم شده است و این جریان به واسطه مخترعان و دانشمندان بزرگی محقق شده است که دسترنج آن‌ها امروز در قالب فناوری‌های کاربردی و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. «مجمع جهانی اقتصاد» این هفته در جریان برگزاری همایش بین‌المللی خود و انتشار نتایج تحقیقات جامع در تاریخ فناوری جهان لیست بزرگترین محققان عرصه فناوری در همه سال‌های گذشته تا امروز را منتشر کرد و توضیح داد هر یک از این افراد چگونه توانسته‌اند دنیای فناوری را متحول کنند. بر اساس این گزارش، لیست بزرگترین مخترعان تاریخ فناوری جهان به قرار زیر است:

«آلان تورینگ» پدر رایانه جهان

این دانشمند بریتانیایی در 23 ژوئن 1912 متولد شد و در 7 ژوئن 1954 از دنیا رفت. او در زمان حیات خود در شرکت Bletchley Park به عنوان مرکز کدگذاری بریتانیا کار می‌کرد و تحت تاثیر فرآیند توسعه علوم محاسباتی توانست مفهوم «الگوریتم» و «سیستم‌ محاسباتی رایانه» را ارایه دهد و دستگاهی را به نام «ماشین تورینگ» ارایه کرد که می‌توان آن را مدل اولیه رایانه نامید. او به همین دلیل «پدر رایانه جهان» نام گرفت.

«فیلیپ دونالد استریج» سازنده نخستین رایانه شخصی

این دانشمند آمریکایی در 23 ژوئن 1937 چشم به جهان گشود و در 2 آگوست 1985 از دنیا رفت. او را به عنوان مخترع نخستین رایانه شخصی یا همان IBM Personal Computer می‌شناسند و از او به عنوان «پدر رایانه شخصی IBM» هم یاد می‌کنند. تفکرات استریج باعث شد صنعت رایانه جهان تحولاتی را شامل شود که امروزه هنوز تاثیرات آن به وضوح دیده می‌شود. او باعث شد رایانه‌های شخصی به معمول‌ترین ابزار کاربردی در جهان تبدیل شوند و میلیاردها دستگاه از آن فروخته شود. کارشناسان از استریج به عنوان تاثیرگذارترین فرد در تاریخ سخت‌افزار جهان یاد می‌کنند.

«چوک هول» مخترع چاپگرهای سه‌بعدی

این محقق آمریکایی که در 12 می 1939 چشم به‌جهان گشود، هم‌اکنون در سن 75 سالگی در زادگاه خود زندگی می‌کند. هول بنیانگذار و مدیرعامل شرکت 3D Systems است و نتایج تلاش او در همین شرکت موجب شد نخستین چاپگر سه‌بعدی جهان ساخته شود. او در طول حیات خود بیش از 60 حق امتیاز بزرگ در حوزه فناوری را در آمریکا و ده‌ها حق امتیاز دیگر را در عرصه بین‌المللی به ثبت رسانده است و در سال 2014 به عنوان بزرگترین دانشمند در «تالار ملی مشاهیر و مخترعان» پذیرفته شده است.

«داگلاس انگلبارت» مخترع موشواره

در 30 ژانویه 1925 به دنیا آمد و در 2 ژوئیه 2013 دار فانی را ودا گفت. این دانشمند آمریکایی خود را به عنوان یکی از بزرگترین مهندسان و مخترعان جهان معرفی کرد و از ابتدای ظهور اینترنت توانست تاثیرات فراوان در این عرصه برجا بگذارد. او سال‌های طولانی از عمر خود را صرف سیستم‌های ورودی و رابط‌های میان رایانه و انسان کرد و در نهایت موفق شد «موشواره» را اختراع کند. از دیگر اختراع انگلبارت می‌توان به لینک‌های مخصوص متن‌ها، رایانه‌های شبکه‌ای و رابط‌های کاربری گرافیکی اشاره کرد.

«اِدگار فرانک کد» مخترع پایگاه داده ارتباطی

او بین سال‌های 1923 تا 2003 زندگی کرد و در این دوره زمانی توانست به مشهورترین مهندس رایانه جهان تبدیل شود. زمانی که اِدگار در شرکت IBM مشغول به کار بود مدل ارتباطی برای پایگاه‌های داده را ارایه کرد و در نهایت باعث شد دنیای مراکز داده تا امروز بزرگترین تحول خود را تجربه کند. اِدگار اتفاقات ارزشمند دیگری را هم رقم زد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه علوم رایانه مبتنی بر مدل‌های ارتباطی، تئوری تاثیرپذیری مدیریت داده‌ها و سیستم مدیریت پایگاه‌های داده اشاره کرد.

«فوجیو ماسوکا» مخترع حافظه فلش

دکتر ماسوکا در 8 می 1943 در شهر تاکازاکی ژاپن چشم به جهان گشود و موفق شد به واسطه اختراع «حافظه فلش» بزرگترین تحول در دنیای فناوری را رقم بزند. او در سال 1971 به شرکت توشیبا پیوست و از اقداماتی که با همکاری توشیبا انجام داد می‌توانبه ساخت حافظه SAMOS اشاره کرد. او به واسطه مطرح کردن تئوری «حافظه‌های غیر-فرّار» شهرت فراوان یافت. این حافظه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که حتی اگر منبع انرژی هم از آن‌ها قطع شود، هیچ بخشی از اطلاعات از بین نمی‌رود. او هم‌اکنون در دانشگاه‌های بزرگ ژاپن تدریس می‌کند.

«جرج هیلمِیِر» مخترع نمایشگرهای LCD

او در تاریخ 22 می 1936 متولد شد و در عصر روز 21 آپریل 2014 از دنیا رفت. این مهندس آمریکایی در دوران حیات خود فناوری نمایشگرهای مبتنی بر کریستال مایع یا همان LCD را ارایه کرد و بزرگترین تحول در تاریخ حضور فناوری‌های نمایشی را ارایه کرد. او به واسطه اختراع خود مدال IEEE را نیز دریافت کرد و در «تالار ملی مشاهیر و مخترعان» پذیرفته شد.

«گرِیس هاپر» مخترع زبان برنامه‌نویسی COBOL

این مهندس آمریکایی بین سال‌های 1906 تا 1992 زندگی کرد و پس از فارق‌التحصیل شدن از دانشگاه هاروارد در نیروی دریایی ارتش آمریکا استخدام شد. هاپر در این سازمان در مرکز سیستم‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کرد و در اثر توسعه تحقیقات خود توانست نخستین زبان برنامه‌نویسی رایانه‌ای جهان را با نام COBOL اختراع کند. این زن برای نخستین بار در جهان سیستم رفع اشکال در رایانه‌ها را نیز ارایه کرد و از این طریق توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند.

«جیمز گوسلینگ» مخترع سیستم Java

این مهندس کانادایی در 19 می 1955 متولد شد و از همان ابتدا به علوم رایانه علاقه فراوان داشت. مطالعات و تحقیقات گوسلینگ باعث شد تا در نهایت او موفق به اختراع «زبان برنامه‌نویسی جاوا» شود. گوسلینگ در سال‌های گذشته اقدامات بزرگی را در شرکت‌های Sun Microsystems، اوراکل، گوگل و … انجام داد و هم‌اکنون به جز آنکه به این شرکت‌های بزرگ مشاوره می‌دهد، مدیریت شرکت Liquid Robotics را هم برعهده دارد.

«مارتین کوپر» مخترع تلفن همراه

او در 26 دسامبر 1928 در آمریکا متولد شد و از نوجوانی تمرکز فراوان بر سیستم‌های مخابراتی داشت. کوپر در این سال‌ها 11 حق امتیاز بین‌المللی را به نام خود به ثبت رساند. او مخترع سیستم مدیریت طیف باند رادیویی محسوب می‌شود و به جز این نخستین تلفن همراه جهان را هم اختراع کرده است. این اختراع بزرگ در دهه 1970 در شرکت موتورولا محقق شد و در آن زمان نخستین گوشی تلفن بدون نیاز به هر گونه سیم به صورت عملی مورد استفاده قرار گرفت.

«وینت سِرف» پدر اینترنت جهان

او در 23 ژوئن 1943 در آمریکا متولد شد و به واسطه اختراع سیستم IP او را «پدر اینترنت جهان» می‌دانند. سِرف ابتدا در آژانس توسعه پروژه‌های دفاعی پیشرفته آمریکا(DARPA) فعالیت می‌کرد و در همین سازمان توانست بزرگترین اختراع خود یعنی فناوری TCP/IP را به ثبت برساند. پس از آنکه اینترنت در دهه 1980 به عنوان یک ابزار تجاری در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت، سِرف وارد شرکت MCI شد و هم‌اکنون به عنوان رئیس هیئت مدیره شورای CyberSecurity فعالیت می‌کند.

«رابرت دِنارد» مخترع حافظه رَم

او در 5 سپتامبر 1932 درآمریکا متولد شد و سال 1958 پس از آنکه در مقطع دکترا در رشته از مهندسی برق از دانشگاه پنسیلوانیا فارق‌التحصیل شد، فعالیت تحقیقاتی خود را در شرکت IBM آغاز کرد. سرانجام پس از گذشت 8 سال او توانست نخستین سیستم دسترسی حافظه‌ای پویا موسوم به DRAM را اختراع کند. او در طول فعالیت‌های خود تئوری‌های قابل ملاحظه‌ای را در حوزه رایانه مطرح کرد که نتایج آن باعث شد صنعت میکروالکترونیک در چند دهه گذشته بزرگترین تغییرات را شامل شود.

منبع : ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. وقتی استعمار و چپاولگری و غارت و قتل و عام مردم بی گناه (قاره آمریکا) از نظر اون ها کشف کردنه و توی دزدی و غارت آثار باستانی و فرهنگی کشورهای دیگه دست دارند، چه جوری میشه به حرفهایشان اعتماد کرد؟؟؟!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا