تکنولوژی

وایمو شرکت اوبر را به دزدی متهم کرد

تا به امروز، برگ برنده در دنیای خودروهای خودران در دست شرکتی بود که بهترین تکنولوژی را  عرضه می‌کرد. اما حالا برنده این رقابت کسی خواهد بود که  بتواند با کمک قدرت‌های بزرگ این صنعت، تمهیدات بهتری طراحی کند.

استارت‌آپ اختصاصی خودروهای خودران وایمو (Waymo) که زیرمجموعه‌ای از شرکت Alphabet است، از شرکت اوبر شکایت کرده و مسئولان آن را به دزدی تکنولوژی رانندگی خودکار وایمو متهم کرده است.

وایمو ادعا می‌کند که کارمند سابق گوگل که حالا با اوبر همکاری می‌کند، Anthony Levandowski ، به صورت مخفیانه 14 هزار فایل از سیستم کامپیوترش در شرکت گوگل را دانلود کرده و ماه بعد از سمت خود در این شرکت استعفا کرده است و بعدا از آن اطلاعات در راه‌اندازی پروژه کامیون خودران با نام Otto استفاده کرده است.

اوبر، آگوست سال گذشته پروژه Otto را معرفی کرد و Levandowski را به سمت مسئول بخش تمام  پروژه‌های خودران شرکت خود گماشت.

در شکایتی که به دادگاه فدرال مدنی در قسمت شمالی ایالت کلیفرنیا تحویل داده شد، شرکت اوبر به نقض قانون منع انتشار اسرار تجاری و همچنین نقض قانون ثبت اختراع محکوم شده است.

Chris Swecker ، دستیار سابق اف‌بی‌آی و وکیل متخصص جاسوسی شرکت‌های بزرگ و جرائم سایبری در گزارشی اعلام کرد: “بسیار شگفت‌زده می‌شوم اگر در این پرونده، یک جرم سایبری گسترده اثبات نشود.”

شرکت اوبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی اتهامات را مجدانه و دقیق پیگیری خواهد کرد. شرکت وایمو در این شکایت به تفصیل، اتهامات را به‌خصوص در مورد شخص Levandowski توضیح داده است و ادعا می‌کند که او بعد از دانلود فایل‌های محرمانه، اطلاعات را از یک هارد‌دیسک اکسترنال به لپ‌تاپ خود  منتقل کرده است و بعد از آن اطلاعات روی کامپیوتر شرکت را به طور کامل پاک کرده و دیگر از آن دستگاه استفاده نکرده است.

وایمو ادعا می‌کند که روی تکنولوژی لورفته، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده تا در زمینه تولید خودروهای خودران از آن استفاده کند اما با خیانت Levandowski ، همه اطلاعات به دست شرکت اوبر رسید.

این شکایت در اوج دوران بدبیاری شرکت اوبر اتفاق افتاده است. مدیر عامل این شرکت، Travis Kalanick،  بعد از پیوستن به هیأت مشاوران اقتصادی رئیس جمهور ترامپ، با موج شدیدی از انتقادات مواجه شد و بعد از انتشار وسیع کمپین” اوبر را حذف کنیم”، از پیوستن به این هیأت استعفا کرد. یکی از برنامه‌نویسان سابق اوبر نیز با انتشار مطلبی در وبلاگش ادعا کرد که در این شرکت مورد آزار و اذیت جنسی و تبعیض قرار گرفته است و مدیریت شرکت اوبر هیچ تلاشی برای کمک به وی نکرده است.

در این باره بخوانید:

 اعتراض دو سرمایه‌گذار اوبر به مدیران این شرکت 

چرا کاربران می‌خواهند اوبر را حذف کنند؟ 

دو شرکت وایمو و اوبر، جزو بزرگ‌ترین شرکت‌هایی‌اند که در حال توسعه تکنولوژی خودرهای خودران هستند. وایمو ، در ابتدا با عنوان ” پروژه خودروی خودران گوگل” معرفی شد و یک دهه در این زمینه فعالیت داشت. در ماه دسامبر سال گذشته نیز، وایمو به عنوان یک شرکت مستقل و با هدف عرضه این تکنولوژی به بازار در آینده نزدیک، ایجاد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا