تکنولوژی

بیل گیتس : ربات‌ها باید مالیات بپردازند

اگر ربات‌ها شغل انسان‌ها را در اختیار بگیرند،  به این معنی است که انسان‌های شاغل کم ترین وجود خواهند داشت و در نتیجه افراد کمتری قادر خواهند بود که به دولت‌ها، مالیات بپردازند و از آنجاییکه مالیات یکی از مهم‌ترین قسمت‌های درآمدزایی هر دولتی حساب می‌شود، این مسئله می‌تواند تبدیل به یک معضل شود.

بیل گیتس برای این حل مشکل، پیشنهادی ارائه کرده است: ربات‌هایی که شغل انسان‌ها را انجام می‌دهند باید سهم مالیت این افراد را بپردازند.

گیتس در مصاحبه ای با سردبیر Quartsاعلام کرد: 

“در حال حاضر نیروی انسانی که در بازار کار مشغول به کار هستند، انواع و اقسام مالیات‌ها را می‌پردازند مانند مالیات بر درآمد، مالیات امنیت اجتماعی وغیره. اگر قرار باشد ربات‌ها کار این افراد را انجام دهند، می‌بایست به همین میزان مالیات پرداخت کنند. به محض اینکه ربات‌ها کار انسان ها را در دست بگیرند، این افراد قادر خواهند بود تا وقت آزاد بیشتری داشته باشند تا به مشغولیت‌های دیگر خود و یا شغل‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت کار انسانی دارند،بپردازند. اما مالیات بخشی از هر جامعه ای است که نمی توان به راحتی آن را کنار گذاشت.”

طبق گزارش ماه ژانویه McKinsey ، در حال حاضر ، 50 درصد شغل‌های انسانی قابلیت این را دارند که توسط ربات‌ها انجام شوند که این شغل‌ها مجموعا ارزشی معادل  15 میلیارد دلار در سطح دنیا دارند که فقط در ایالات متحده امریکا این رقم 2.7 میلیارد دلار است که از بین رفتن آن می‌تواند ضربه ای سهمگین به اقتصاد دنیا وارد کند البته در این گزارش علاوه بر این اعلام شده است که تا سال 2055 ، این اتفاق به صورت کامل در دنیا رخ نخواهد داد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا