علمی

ساخت کبوتر رباتیک با بال‌های طبیعی

طراحی و ساخت یک ربات به شکل پرنده با بال‌های ثابت کار خیلی دشواری نیست اما ساخت رباتی با بال‌های انعطاف پذیر که حتی قابلیت بال زدن به شکل پرنده‌های طبیعی را نیز داشته باشد، بدون شک یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. یک تیم تحقیقاتی به تازگی با تحقق این رویا و ساخت رباتی پرنده با نام «PigeonBot» توانسته‌اند به این دستاورد بزرگ دست پیدا کنند.

اما ساخت بال‌های مشابه یک کبوتر واقعی برای یک ربات چگونه امکان‌پذیر است؟ البته که با استفاده از بال‌های واقعی کبوتر چنین چیزی ممکن می‌شود. این محققان که دستاوردهای خود را در مقاله علمی «Science Robotics» منتشر کرده‌اند، از پرهای طبیعی برای این ربات استفاده کرده‌اند.

محققین بالی را طراحی کردند که قابلیت خم شدن از دو نقطه را دارد و ساختار آن شباهت خیلی زیادی به بال پرندگان واقعی دارد چرا که زاویه‌ها دقیقا بر اساس حرکت بال پرندگان در حال پرواز طراحی شده‌اند. پس از پایان طراحی، دانشمندان از پرهای واقعی کبوترها برای پر کردن این بال رباتیک استفاده کردند. البته پرهای کبوترهای مرده.

هدف از ساخت چنین بالی، فرستادن یک پرنده مصنوعی به آسمان آن هم برای سرگرمی نبوده بلکه هدف مطالعه دقیق‌تر بال پرندگان علی‌الخصوص کبوترها است. دانشمندان از این طریق می‌توانند بفهمند که بال‌های کبوتر چگونه می‌تواند او را در آسمان نگه دارد.

به‌نظر می‌رسد تحقیقات این دانشمندان موفقیت‌آمیز بوده چراکه مطالعه دومی که روی این بال انجام گرفته، توانسته یکی از رازهایی را که از مدت‌ها پیش درباره بال‌های پرندگان در طول پرواز وجود داشته، پاسخ دهد.

دانشمندان حاضر در این مطالعه در گزارش جدید خود گفته‌اند که پرها خودشان قلاب‌هایی دارند که در زمان بال زدن پرنده، به پرهای مجاورشان می‌چسبند. این قلاب‌ها آنقدر کوچک هستند که دیدن آنها با چم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست و این دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ موفق به مشاهده آنها شدند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا