تکنولوژی

شیائومی پردازنده اختصاصی می‌سازد

شرکت چینی شیائومی با توسعه و گسترش چیپ ( پردازنده‌های) تولیدی انحصاری، به دنبال رقابت با شرکت‌های قدرتمندی از جمله اپل، سامسونگ و هواوی است. در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده که این تصمیم بخشی از برنامه‌ی ورود به عرصه‌ی برترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در دنیا و اقدامی جهت رها شدن از وابستگی به شرکت‌های تولید کننده پردازنده‌ها خواهد بود.

ظاهرا پردازشگر شرکت شیائومی Pinecone نام دارد و طبق گزارش تا یک ماه آینده رونمایی خواهد شد. احتمال می‌رود از این پردازشگر در اسمارت فون مدل Mi 6 استفاده شود، اگر شرکت رونمایی‌های سالانه خود را طبق تاریخ معین همیشگی انجام دهد، Mi6 بایستی در ماه مارس  رونمایی شود. طراحی این چیپ‌ها توسط شرکت “Beijing Pinecone Electronics” انجام گرفته. شیائومی با پرداخت 15 میلیون دلار امتیاز استفاده از تکنولوژی پردازشگرهای موبایلی را از شرکت Datang Subsidary Leadcore Technology خریداری کرد.

امروزه، تمامی شرکت‌های  اندرویدی به استثنای سامسونگ و هوآووی، برای تولید گوشی‌های پرقدرت، از   پردازشگرهای شرکت کوالکام استفاده می‌کنند. اما کاهی أوقات پردازشگرهای این شرکت نیز کمتر از حد انتظار ظاهر می‌شوند، مانند پردازشگر اسنپدراگون 810 که در سال 2015 گرمای زیادی تولید می‌کرد. زمانی که چنین اتفاقاتی می‌افتد، اکثر شرکت‌ها، جایگزین مناسبی سراغ ندارند. شرکت سامسونگ دارای بخش تولید انحصاری پردازشگرها با نام Exynos است اما اکثر أوقات گوشی‌های مجهز به چیپ کوالکام را به بازار ایالات متحده ارسال می‌کند.. سال 2015، سامسونگ از تنوع چیپ‌ها به نحو احسن استفاده کرد و با استفاده از چیپ Exynos به جای چیپ اسنپدراگون که عیوب بسیاری داشت، موفق به تولید قدرتمندترین اسمارت‌فون سال شد.

در بعضی مواقع، اتکا به چیپ‌های شرکت کوالکام می‌تواند ورود محصول جدید به بازار را با مشکلاتی مواجه کند. اسمارت‌واچ‌های اخیر گوگل و ال جی  به دلیل بکارگیری چیپ اسنپدراگون شرکت کوالکام، از سرعت و ظرفیت باتری ضعیفی برخوردارند. چیپ مورد استفاده در این اسمارت‌واچ مشابه چیپ به کار رفته در اسمارت‌فون‌های 2013 است. کوالکام در صورت تمایل می‌توانست چیپ قدرتمند‌تری تولید کند اما به احتمال زیاد شرکت منفعت خاصی در سرمایه گذاری در بازار اسمارت‌واچ‌ها نمی‌بیند.

اما سامسونگ اندیشه متفاوتی دارد و از چیپ انحصاری 16نانومتری Exynos در اسمارت‌واچ Gear S3 استفاده کرد. اپل نیز در بخش چیپ اسمارت‌واچ سرمایه گذاری کرده و از چیپ 16نانومتری در اپل واچ سری2 استفاده می‌کند. اسمارت‌واچ‌های هردو شرکت حالا سریع‌تر، کوچک‌تر و دارای ظرفیت باتری بالاتری نسبت به اسمارت‌واچ جدید ال جی هستند. از آنجایی که گوگل و ال جی تیم طراحی و تولید چیپ ندارند، چاره‌ای جز استفاده از چیپ‌های شرکت کوالکام نخواهند داشت.

سامسونگ به عنوان یکی از معدود شرکت‌های دارای چیپ جایگزین برای کوالکام، و از آنجایی که از چیپ اسنپدراگون 835 در کنگره جهانی موبایل رونمایی نخواهد شد، احتمالا تا مدتی تنها شرکتی خواهد بود که از این چیپ در اسمارت‌فون‌هایش استفاده خواهد کرد. بقیه شرکت‌‌ها نیز باید تا زمان رونمایی و بررسی این چیپ منتظر باقی بمانند، و این انتظار بهای سنگینی برا ال جی خواهد داشت چون این شرکت قصد دارد از چیپ اسنپدراگون 821 سال گدشته در پرچمدار 2017 خود استفاده کند.

شیائومی برای رونمایی از اسمارت‌فون‌های خود در غرب تلاش زیادی کرده است و در مسیر تحقق این اهداف به تلاش‌های خود اداممه می‌دهد، مانند افتتاح فروشگاه در ایالات متحده. با این وجود هنوز اسمارت‌فون‌های این شرکت نتوانسته‌اند حضور رسمی در آمریکای شمالی و اروپا داشته باشند.

 اگر شیائومی قصد رقابت با بهترین‌ها را در سر  دارد، بایستی در بخش پتنت‌ها نیز حضور قدرتمندی داشته باشد، علاوه بر این، طراحی چیپ‌های انحصاری نیز پتانسیل‌های بیشتری را در این بخش برایشان به همراه خواهد داشت. این شرکت در رده بندی پرفروش‌ترین‌های 2016 در کشور چین به مقام پنجم سقوط کرده است و اخیرا نیز Hugo Barra رئیس بخش بین‌المللی خود را از دست داد. شیائومی با رونمایی از Mi Mix، استاندارد و  مرزهای حداکثر فضای اشغال شده توسط صفحه نمایش را جابجا کرده است.

شیائومی برخلاف خبرهای قبلی در کنگره جهانی موبایل حضور نخواهد داشت، بنابراین اگر به دنبال خبرهای جدید  در مورد خط  تولید چیپ‌های این شرکت هستید، باید منتظر کنفرانس‌های خبری دیگری باشیم.

مرتبط: سود اندک شیائومی از فروش گوشی‌های موبایل

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا