تکنولوژی

ساعت‌های هوشمند وقوع بیماری را هشدار می‌دهند

بسیاری از افراد سعی دارند که همواره از وضع سلامت خود اگاه باشند و دائما مراقب علایمی هستند که ممکن است منجر به بروز بیماری شود. اما چه کسی وطیفه نظارت بر ضربان قلب، دمای بدن ودیگر علائم جسمانی این افراد را می‌تواند بر عهده بگیرد؟ احتمالا هیچکس، مگر اینکه ساعت‌های هوشمند زحمت آن را به عهده بگیرند.

تیمی از محققان به رهبری “Michael Synder” از دانشگاه استنفورد، نتایج تحقیقات بلندمدت خود را درباره دستبندهای هوشمند که می‌توانند بیماری‌ها را تشخیص و فرد را تحت مراقبت قرار دهند، منتشر کردند.

42 داوطلب در یک آزمایش 2ساله شرکت کردند و در طول این مدت سنجش‌های گسترده‌ای مرتبط با فعالیت‌های دنیای واقعی از جمله مسافرت، مشکلات خواب و بیماری آنها انجام گرفت. یافته اصلی آنها این بود که اگر ساعت‌های هوشمند وظیفه خود را با دقت انجام دهند، می‌توانند برای نظارت بر سلامت عمومی افراد بسیار کاربردی و مؤثر باشند.

برای مثال، در طول سفر هوایی، ساعت‌های هوشمند سطح اکسیژن خون را پایین نشان می‌دهند که منجر به خستگی فرد می‌شود. همچنین از طریق این ساعت‌ها مبدأ بیماری لایم نیز قابل ردیابی است و حتی حساسیت افراد به انسولین با استفاده ازسنجش‌های فیزیولوژیکی نیز کاملا مشخص و واضح است.

شاید خودتان زمانی را که قرار است بیمار شوید متوجه شوید، اما این ساعت‌های هوشمند می‌توانند ساعت‌ها یا روزها قبل از اینکه شخصا متوجه علائم بیماری بشوید، به شما هشدار دهند.

البته این ساعت‌ها مستقیما بیماری شما را تشخیص نمی‌دهند اما زمانی که علایم شما از حالت عادی خارج شوند به شما هشدار خواهند داد.

تیم تحقیقاتی در تلاش است تا الگوریتمی طراحی کند که بتوان به تشخیص‌های این ساعت‌های هوشمند اعتماد کرد.

محققان در گزارشی که در وب‌سایت “PLOS Biology” منتشر کرده‌اند، آورده‌اند: «به طور کلی، نتایج حاکی از این است که این حسگرهای زیستی قابل حمل، اطلاعات کاربردی را برای نظارت بر فعالیت‌ها و فیزیولوژی بدن مهیا می‌کنند و احتمالا در مدیریت سلامت و دسترسی به سلامت بهداشتی برای افرادی که به‌سبب  موقعیت جغرافیایی یا موقعیت مالی و اجتماعی دارای محدودیت درمانی هستند، نقش مهمی را ایفا خواهند کرد».

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا