گوناگون

چرا ساعتهای مچی معمولی را به ساعتهای هوشمند ترجیح می‌دهیم؟

از ابتدای سال ۲۰۱۹، ساعت‌های هوشمند عرصه کار را برای ساعت‌سازان سنتی تنگ کرده اند. در واقع، اپل واچ به تنهایی در سال ۲۰۱۹ از کل صنعت ساعت سوئیس (از نظر تعداد ساعتهای فروخته شده) فروش بیشتری داشت و سایر خرده فروشان قدرتمند دیگر مانند سامسونگ و فیت بیت نیز با فاصله کمی اپل واچ را تعقیب می‌کنند.

تقاضا برای ساعت‌های هوشمند سال به سال افزایش می‌یابد و فهمیدن دلیل آن چندان دشوار نیست. ساعت‌های هوشمند زیبا و راحت هستند و کارهای خیلی بیشتری در کنار اعلام کردن زمان انجام می‌دهند. برخی از منتقدان حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که می‌گویند ظهور ساعت‌های هوشمند مرگ ساعت‌های کوارتز/مکانیکی خواهد بود.

اما در حالی که ما فناوری و عملکرد ساعت هوشمند را تحسین می‌کنیم، همچنان تمایل داریم که یک ساعت مکانیکی ساده و در عین حال شیک را برای استفاده روی مچ خود انتخاب کنیم. این فقط مربوط به سنت نیست. عشق ما به یک ساعت مچی سنتی به میلیون‌ها دلیل بی‌انتهاست.

کیفیت ساخت

اگرچه ساعتهای سنتی نمی‌تواند مانند یک ساعت هوشمند تماس‌های شما را جواب داده یا ضربان قلب شما را اندازه گیری کنند، به خودی خود این ساعتها یک شگفتی در فناوری هستند. فناوری پشت ساعت‌های مکانیکی شما بسیار پیچیده و دقیق است و ساعت سازی یک تجارت قدیمی و با سابقه است که به دلیل دقیق بودنش مورد توجه قرار گرفته است.

به خصوص وقتی که در مورد ساعت‌های لوکس صحبت می‌کنیم، زمان بسیار زیادی توسط ساعت سازان چیره دست صرف تکمیل جزئیات یک ساعت باشکوه می‌شود. خرید این گونه ساعتها به معنای درک و اهمیت دادن به هنر دشوار ساعت سازی و حمایت از سنت‌های قدیمی یک تجارت تاریخی است.

ماندگاری

ساعت‌های سنتی عمر بسیار طولانی دارند. این ساعت‌ها از مواد باکیفیت مانند تیتانیوم و فولاد ضد زنگ درجه‌ی یک ساخته می‌شوند و طراحی آنها به گونه‌ای است که دهها و حتی صدها سال عمر خواهند کرد. به همین دلیل است که ساعت‌های مکانیکی میراث خانوادگی محبوبی هستند که بدون اینکه غبار کهنگی به خود بگیرند از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.

تمرکز ساعت هوشمند تماماً روی فناوری است، نه استحکام. این ساعتها با موادی ساخته شده‌اند که می‌توانند فناوری هوشمند را در خود جای دهند و طبیعتا این مواد در مقایسه با ساعتهای سنتی ضعیف‌تر هستند.

علاوه بر این، زمان چرخش فناوری فوق العاده سریع است. این بدان معناست که پس از چند سال و بعد از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری متعدد، ساعت هوشمند شما ممکن است منسوخ شده باشد و برای تجربه جدیدترین ویژگی‌ها، باید یک مدل کاملاً جدید خریداری کنید. برای ساعت‌های سنتی ممتاز، شما واقعاً ارزش پول خود را با خرید به دست می‌آورید و این مدل ارزش خود را در طول سال‌ها حفظ می‌کند.

سبک بی‌نظیر

وقتی بحث استایل و شیک بودن است، ساعت‌های سنتی جذابیتی فرازمانی داشته و میتوان از آنها در تمام مناسبتها استفاده کرد، این در حالیست که ساعت‌های هوشمند مدرن هنوز به این نقطه نرسیده است. ساعت‌های هوشمند اغلب «فناوری پوشیدنی» نامیده می‌شوند و دقیقاً همین هستند. آن‌ها تکه‌های فناوری مدرن، براق و جذابی هستند که می‌توانید از آنها روی مچ دست خود استفاده کنید، اما اکسسوری‌هایی نیستند که بتوانید برای تکمیل یا بهتر کردن یک استایل بپوشید.

یک ساعت مکانیکی قطعه‌ای بسیار کلاسیک است و همین سبب می‌شود سبک پوشش شما به خوبی ارتقا یابد. انواع مختلفی از ساعت‌های مکانیکی وجود دارد که می‌توانید متناسب با سبک و لباس خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برای هر مکان یا مناسبت، یک ساعت مکانیکی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کرده و بهترین ظاهر خود را به نمایش بگذارید.

فرازمانی بودن

سبک کلاسیک و جذابیت ساعت مچی در طول زمان تداوم یافته و بدون تغییر باقی مانده است. اولین ساعت مچی در سال ۱۹۰۴ ساخته شد و بیش از یک قرن پس از آن، سبک آن همچنان توسط مدل‌های مدرن‌تر تقلید می‌شود.

ساعت‌های مچی سنتی را می‌توان به نسل‌ها منتقل کرد و مالک جدید همچنان می‌تواند به اندازه صاحبان قبلی از ساعت لذت ببرد. به نظر می‌رسد شیک بودن ساعت مکانیکی از مد نمی‌افتد، مهم نیست که چند بار سلیقه ما در طول سال‌ها تغییر کرده است.

آیا ساعت‌های هوشمند کاملاً از ساعت‌های سنتی پیشی خواهند گرفت؟

تجربه‌های قبلی به ما آموخته است که چگونه فنآوری‌های جدیدتر این قدرت را دارند که به طور مخربی قدیمی ترها را کنار بگذارند. همانطور که گوشی‌های هوشمند تلفن‌های ساده را از بین بردند و سرویسهای پخش موسیقی سبب مرگ دیسک‌های فشرده شدند. در حقیقت، پیشرفت تکنولوژی برا این مبنا استوار است: ارائه راه‌های جدیدتر و راحت‌تر برای لذت بردن از لذت‌های زندگی.

اما تصور اینکه ساعت‌های هوشمند به طور کامل جایگزین ساعت‌های سنتی در آینده نزدیک شوند، بعید به نظر می‌رسد. دلیل آن جذابیت جاودانه‌ای است که یک ساعت مچی کوارتز/مکانیکی نسبت به همتای هوشمند خود دارد. در حالی که ساعت‌های هوشمند به آینده نگاه می‌کنند، ساعت‌های سنتی همچنان دارای یک استایل منحصر به فرد هستند.

شکی نیست که ساعت‌های هوشمند رفتنی نیستند و تقاضا برای خرید این ساعتها از اینجا به بعد افزایش خواهد یافت. اما بازاری که این ساعتها آن را مورد هدف قرار می‌دهند از بازار ساعتهای آنالوگ متفاوت خواهد بود. مهم نیست که دنیای ما چقدر دیجیتالی می‌شود، ساعت‌های سنتی به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا