تکنولوژی

کمک استارتاپی برای ساخت یک آزمایشگاه در منطقه محروم چاهشور

«چاهشور» نام منطقه ای در استان سیستان و بلوچستان است که از محرومیت رنج میبرد. یکی از این محرومیت‌ها، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی است. مردم این منطقه باید برای یک آزمایش ساده، در جاده های خطرناک این منطقه مسافت بسیار زیادی را بروند تا بتوانند به نزدیک ترین آزمایشگاه برسند و با در نظر گرفتن شرایط بیماری که نیاز به این آزمایش دارد، اهمیت این موضوع مشخص تر می‌شود.

وزارت درمان و آموزش پزشکی تصمیم داشت که آزمایشگاهی در این منطقه بسازد تا وضعیت بهداشت و درمان مردم آن منطقه و روستاهای اطراف، بهتر شود. برآورد هزینه این کار مبلغ ۶۰ میلیون تومان بود که به دلیل کمبود بودجه های وزارت، قرار بر این شد تا ۳۰ میلیون تومان آن را دانشگاه علوم پزشکی پرداخت کند و مبلغ باقی مانده با کمک نیکوکاران جمع آوری شود.

مسئولین اداره کل خیرین وزارت بهداشت پس از آشنایی با «دفتر مجازی باهم» که یک ابزار نوین و رایگان بر بستر شبکه های اجتماعی برای سازمان های نیکوکاری است، تصمیم گرفتند تا این ابزار را در این پروژه آزمایش کنند. با کمک این ابزار، یک کمپین با عنوان «#باهم برای بیماران چاهشور» ساخته شد و با همت نیکوکاران، چه با پرداخت مستقیم کمک مالی، چه با معرفی این کمپین به آشنایان خود در شبکه های اجتماعی، مبلغ ۳۰ میلیون تومان در مدت ۳ روز جمع آوری شد که نمایانگر سرعت بسیار بالای جمع‌آوری کمک است.

با فراهم شدن هزینه مورد نیاز این اداره تصمیم دارد تا پیش از پایان سال این آزمایشگاه را در آن منطقه راه اندازی کند. 

دفتر مجازی باهم محصول جدیدی از استارتاپ باهمتاست. این استارتاپ یکی از دو استارتاپی است که همین چند ماه قبل با دستور شاپرک به دلیل نداشتن نماد اعتماد فعالیتش متوقف شده بود اما بعدا بانک مرکزی دستور بازگشایی آنها را داد. 

هدف این سرویس را ارائه راهکار برای نیازهای پرداخت و دریافت نهادهای نیکوکاری است. 

دفتر مجازی باهم، ابزاری است که با کمک بات های تلگرام، یک دفتر مجازی برای سازمان های نیکوکاری ایجاد می‌کند تا با کمک آن بتوانند با نیکوکاران خود ارتباط مستقیم برقرار کنند و بخشی از کار روزانه ی سازمان های نیکوکاری را ساده تر می کند تا با تمرکز بیشتر بتوانند به امور نیکوکاری خود برسند و کمتر نیاز باشد تا درگیر کارهای مالی شوند. این دفتر مجازی چندین ویژگی دارد: 

قلک مجازی: هر نیکوکار قلک خود را دارد و هر مبلغی که در آن واریز کند در قلک او ثبت می‌شود و مبلغ هم مستقیم به حساب نهاد واریز می‌شود. مزیت مهم آن نسبت به قلک‌های فیزیکی، کاهش هزینه‌های قلک فیزیکی و واریز بی‌درنگ آن به حساب نهاد است.

پرداخت مستمر: بسیاری از نهادهای نیکوکاری مبلغی را به‌صورت ماهیانه از اعضای خود دریافت می‌کنند ولی ازآنجاکه این فرایند دشوار و پرهزینه است، در بسیاری از نهادها انجام نمی‌شود و یا اعضا پرداخت خود را فراموش می‌کنند. این ویژگی به اعضا این امکان را می‌دهد تا یک پیام یادآوری دریافت کنند و به سادگی پرداخت خود را انجام دهند.

پرداخت موضوعی: این ویژگی پرداخت‌هایی که برای موضوعی خاص انجام می‌شوند را پوشش می‌دهد و نهاد می‌تواند گزارش آن‌ها را داشته باشد و مبلغ واریز شده را در آن موضوع هزینه کند.

«باهم» سرویسی رایگان برای نهادهای نیکوکاری است و همه‌ی مبلغ‌های واریز شده، مستقیم به حساب نهادها واریز می‌شود و استارتاپ باهمتا بابت این سرویس کارمزدی نه از نهادها و نه از نیکوکاران دریافت می‌کند این سرویس جدید را در راستای مسئولیت اجتماعی خود معرفی کرده است.

شبکه‌های اجتماعی در کشور بیشتر برای تفریح و سرگرمی به کار برده می شوند اما سرویس «دفتر مجازی باهم» نمونه مناسبی برای استفاده کاربردی از قدرت شبکه های اجتماعی در جهت تحقق جامعه‌ای بهتر است.

فهرست نهاد‌هایی که تاکنون به خانوادهٔ مهربان «باهم» پیوسته‌اند را در سایت baaham.net می‌توانید ببینید.

 

 

منبع : آِی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا