تکنولوژی

بازاریابی محتوا در خدمت کسب‌وکارهای کوچک

برای کسب‏وکارهای کوچک و محلی، رقابت با کسب‏وکارهای بزرگ که در سطح ملی فعالیت می‏کنند، دشوار خواهد بود؛ هرچند که بازاریابی محتوا می‏تواند به کسب‏وکار کوچک شما کمک کند تا توجه مخاطبان را جلب کند و جای خود را در گوشه‏های (Niches) مرتبط با صنعت بیابد. بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی است که شامل خلق و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط با مخاطبان آتی شماست و با این هدف اجرا می‏شود که مصرف‏کننده را به یک اقدام (کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند، ارائه اطلاعات شخصی مانند ایمیل و شماره تماس، خرید محصول و…) تشویق کند. بازاریابی محتوا این فرصت را به شرکت شما می‏دهد تا نه‌تنها دامنه کسب‏وکارتان را وسعت ببخشید، بلکه برای خودتان اعتبار ایجاد کنید و به موقعیت یک رهبر قابل اعتماد در بازار دست یابید. در ادامه به مرور برخی از منافع مستقیم بازاریابی محتوا برای کسب‏وکارهای کوچک می‏پردازیم:

۱) بازاریابی محتوا برای سایت شما ترافیک ایجاد می‏کند: اغلب صاحبان کسب‏وکار اینترنتی به این واقعیت آگاه هستند که وجود بازدیدکننده از سایت‏شان، برای بقای کسب‏وکار آنها حیاتی است. بازاریابی محتوا کمک می‏کند تا جریان ترافیک مفید به سوی سایت شما سرازیر شود. وقتی مشتریان بالقوه مشکلی دارند یا به دنبال تامین نیاز خاصی هستند، در محیط وب به دنبال راه‏حل می‏گردند. فراهم‌کردن آن راه حل در قالب یک پست اطلاع‏رسانی، یک فایل راهنما یا حتی یک مطلب سرگرم‏کننده به این معناست که مشتریان برای بازدید از سایت شما تمایل نشان خواهند داد و بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که در آینده نیز برای یافتن راه‏حل مشکلات‏شان به شما مراجعه کنند. مخاطبان عاشق این هستند که محتوا دقیقا برآورده‏کننده نیازها یا علائق خاص آنها باشد به همین دلیل است که محتوای شخصی‏سازی شده توسط ۶۸ درصد از مشتریان موردتوجه قرار می‏گیرد. با ایجاد محتوای شخصی‏سازی شده برای سایت‏تان که به ارائه راه‌حل برای مشکلات و رفع نیازهای مخاطبان می‏پردازد، می‏توانید اعتماد آنها را جلب کنید و خودتان را به‌عنوان حلال مشکلات‏شان به آنها بشناسانید.

۲) بازاریابی محتوا به آگاهی برند کمک می‏کند: اگر به‌طور مداوم به انتشار محتوای دست اول و منحصربه‏فرد بر روی سایت‏تان بپردازید و آن را از طریق شبکه‏های اجتماعی به اشتراک بگذارید، فرصت‏های بیشتری را خلق خواهید کرد که مخاطب هدف‏تان نام و محتوای تولیدشده توسط شما را ببیند. علاوه‌بر این، اگر بتوانید مخاطب‏تان را خشنود سازید، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها نام‏تان را به دوستان و دنبال‏کنندگان‏شان هم بگویند که به شما کمک خواهد کرد دامنه مخاطبان‏تان را افزایش بدهید.

افزون بر موارد فوق، بازاریابی محتوا می‏تواند به شما کمک کند ارتباطات‏تان را افزایش بدهید. اگر محتوای شما باکیفیت باشد، افراد در سایت‏ها و وبلاگ‏های خود به مطالب شما لینک خواهد داد. شاید قرارگیری در رتبه‏ای بهتر از رتبه سایت شرکت‌های مشهور کار سختی باشد، اما لینک‏سازی به شما کمک می‏کند که در محیط وب بیشتر دیده شوید و همین به بهبود رتبه شما در نتایج جست‌وجوی حاصل از کلیدواژه‏های مهم در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، بینگ و… کمک خواهد کرد.

۳) بازاریابی محتوا می‏تواند مخاطبان علاقه‌مند را افزایش دهد: هرقدر بتوانید افراد بیشتری را جذب کنید تا از سایت‏تان بازدید کنند، احتمال اینکه این بازدیدکننده‏ها به مخاطبان علاقه‌مند (Lead) و حتی مشتری تبدیل شوند، بالاتر خواهد رفت. حتی در مورد کسب‏وکارهای کوچک، مشتریان هنگام اتخاذ تصمیم خرید به محتوای سایت یا وبلاگ توجه می‏کنند. افراد می‏خواهند قبل از خرید تا می‏توانند اطلاعات کسب کنند و راجع به محصول بدانند. علاوه‌بر این، تولید محتوای مرتبط با محصول یا خدمات شرکت به مخاطبان شما کمک خواهد کرد به درستی بفهمند که از معامله با شما چه چیزهایی به‌دست خواهند آورد. بازاریابی محتوا همچنین می‏تواند به شما کمک کند به یک رهبر مورداعتماد در بازار تبدیل شوید و این یک واقعیت است که مصرف‏کنندگان از افراد و کسب‏وکارهایی خرید می‏کنند که به آنها اعتماد دارند. با استفاده از بازاریابی محتوا در واقع به مشتریان و مخاطبان خود نشان می‏دهید که در حوزه تخصصی خود یک فرد حرفه‏ای هستید و دقیقا می‏دانید راجع به چه چیزی حرف می‏زنید. همین باعث می‏شود مشتریان به شما به چشم یک گزینه مطمئن برای خرید نگاه کنند.

۴) بازاریابی محتوا شما را به رهبر جریان فکری تبدیل می‏کند: هرقدر بیشتر خودتان را به‌عنوان یک فرد مطلع و باسواد در حوزه فعالیت‏تان به دیگران بشناسانید، آنها بیشتر به شما به چشم یک متخصص یا فرد صاحب‌نظر نگاه خواهند کرد، به‌ویژه اگر برای مخاطبان خود محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید که به حل مشکلات‏شان کمک کند. به‌دست آوردن عنوان رهبر فکری، همواره اتفاق مثبتی است زیرا شما در جایگاهی قرار می‏گیرید که نه‌تنها افراد به شما گوش می‏دهند، بلکه برای یافتن پاسخ سوالات‏شان اول از همه به شما مراجعه می‏کنند. این موضوع برای کسب‏وکارهای کوچک، اهمیت ویژه‏ای دارد. این به مخاطبان شما نشان می‏دهد که به اندازه برندهای بزرگ‌تر دارای آگاهی هستید و می‏توانید برای مشتریان تجارب شخصی شده و منحصر به‏فردی رقم بزنید.

۵) بازاریابی محتوا، مخاطب را دلبسته می‏کند: اگر محتوایی جذاب تولید کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطبان به آن پاسخ بدهند و همین امر درها را به روی شما باز می‏کند تا بتوانید آنها را به کسب‏وکار خود دلبسته کنید. محتوای جذاب این فرصت را در اختیارتان می‏گذارد تا از طریق سرگرم کردن مخاطبان یا پاسخ به سوال مهمی که در ذهن داشته‏اند، آنها را بیش از حد تصورشان خشنود سازید.علاوه‌بر این محتوای جذاب، سایر افراد صاحب‌نظر را نیز به سوی خود جذب می‏کند تا راجع‌به آن موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازند. همین امر به گسترش شبکه ارتباطی شما کمک می‏کند و ارتباطات قوی‏تری را برایتان به ارمغان می‏آورد.

۶) بازاریابی محتوا نسبت به روش‏های سنتی بازاریابی هزینه کمتری دارد: امروزه اثبات شده است که بازاریابی محتوا در مقایسه با روش‏های بازاریابی سنتی به مراتب هزینه کمتری دارد. تولید مخاطب علاقه‌مند با استفاده از روش‏های بازاریابی جاذبه‏ای یا درونگرا (Inbound Marketing) به‌طور معمول نصف روش‏های بازاریابی دافعه‏ای یا برونگرا (Outbound Marketing) هزینه دارد. علاوه‌بر این، به‌کارگیری رویکردهای جاذبه‏ای مانند بازاریابی محتوا به معنای آن است که بازدهی اقدامات بیشتر است زیرا در این حالت این مشتریان هستند که به سراغ شما می‏آیند، نه اینکه شما سراغ آنها می‏روید؛ درحالی که آنها می‏دانند با هدف تبلیغات و فروش با آنها ارتباط برقرار کرده‏اید.

 

منبع: Entrepreneur

منبع : دنیای اقتصاد

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا