تکنولوژی

رویترز و ساخت الگوریتم تشخیص و تایید صحت اخبار

خبرگزاری “Reuters” موفق به ساخت ابزاری جهت تشخیص و تایید اتوماتیک صحت اخبار منتشر شده در توییتر شده است و از این طریق می‌تواند اخبار جدید را سریعتر و دقیق‌تر منتشر کند. این ابزار که “Reuter News Tracer” نامیده می‌شود، از دو سال پیش در حال توسعه بوده اما “Reuters” هفته‌ی پیش آن را به صورت عمومی رونمایی کرده است.

این ابزار با آنالیز توییت‌ها به صورت همزمان، حذف اسپم‌ها از آنها و بر پایه کلمات مشابه، توییت‌ها را در دسته‌های به‌خصوصی قرار می‌دهد. سپس دسته‌ها را با عنوان‌های مرتبط نام‌گذاری می‌کند و توضیح کوتاهی از هر دسته را نمایش می‌دهد. توییت‌هاییکه در آنها کلملتی مانند “بمب” و “انفجار”  استفاده شده، احتمالا در دسته خبرهای مرتبط با “حملات تروریستی” قرار می‌گیرند.

با توجه به گفته‌های “Reg Chua” سردبیر اجرایی بخش نوآوری و اطلاعات خبرگزاری “Reuters” : این ایده به منظور اتواتیک سازی مراحل جمع‌ آوری اخبار به وجود آمد. ما همواره به دنبال ساخت سیستمی بودیم که جدیدترین و موثق ترین اخبار را در کمترین زمان جمع آوری کند. می‌توان از میلیون‌ها انسان برای انجام این کار استفاده کرد، اما حقیقتا این مشکل با نیروی انسانی حل نخواهد شد.

اینابزار  به شما کمک می‌کند که صحت اخبار را با توجه با نمره اختصاص داده شده به هر دسته تایید کنید، نمره‌ها بر اساس معیارهای مختلفی تخصیص داده می‌شوند از جمله موقعیت و هویت فرد توییت کننده آن خبر، نحوه انتشار توییت مورد نظر و اینکه توییت مورد نظر توسط وبسایت توییتر تایید شده یا بی ارزش تلقی شده است. “Nieman Labs” در اینباره می‌گوید: Reuters”” قدرت فکر کردن مانند یک خبرنگار را در این الگوریتم القاء کرده است.”

خبرگزاری‌های رقیب نیز روش‌های اتوماسیون متفاوتی را امتحان کرده‌اند. سال گذشته، خبرگزاری “Associated Press” شروع به استفاده از  ابزاری با نام “Automatic Insight” کرد که قابلیت داستان نویس بصورت تمام اتوماتیک را دارد. روزنامه فرانسوی “Le Monde” نیز در حال ساخت نوعی “Extension” برای مرورگرها است تا به وسیله آن کاربران را از نا معتبر بودن اخبار مطلع سازد، کاری که فیسبوک تمایل آنچنانی به انجام آن ندارد.

مرتبط: 

مبارزه گوگل با نمایش خبر جعلی از طریق تبلیغات

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا