متا

سرویس جدید فیس بوک برای مبارزه با اخبار جعلی

فیسبوک اخبار جعلی را برچسب می‌زند.

این شرکت اعلام کرد که این شرکت و سازمان خیریه بریتانیایی Full Fact، با شراکت یکدیگر تصمیم دارند تا با تکیه بر تاکتیک بررسی واقعیت، ریشه اخبار جعلی یا به اصطلاح فیک نیوز fake news را در دنیای مجازی انگلستان بخشکانند.

فیسبوک اخبار جعلی را یکی از مهمترین معضلات پیش روی خود میداند و اخیرا فعالیت‌های زیادی برای مبارزه به این معضل دنیای اینترنتی انجام داده اما این اولین بار است که چنین برنامه‌ای در کشور انگلستان اجرا می‌شود.

اما سرویس  Full Factچطور کار می‌کند: کاربران فیس بوک در انگلستان قادر خواهند بود تا مطالب دروغ احتمالی را گزارش دهند.

در مرحله بعد، با کمک تیم حقیقت یاب Full Fact، مطلب مورد نظر از جهت صحت و سُقم بررسی می‌شود و برچسب واقعیت، کذب یا ترکیبی از هر دو به روی این پُست‌ها زده می‌شود.

مرتبط:‌ عذرخواهی بنیانگذار لینکدین از حمایت یک گروه تولید کننده فیک‌نیوز

Full Fact قرار است با بازنگری و رتبه دهی به اطلاعات مشکوک، داستان‌ها و مطالب غلط و دروغینی که در موارد مختلف سیاسی یا فرهنگی منتشر می‌شود را شناسایی و معرفی کند زیرا این اطلاعات دروغ، بیشترین آسیب را برای امنیت کاربران و مردم در پی دارد.

به عقیده فیس بوک، این برنامه تلاش خواهد داشت تا سرطان مخرب فضای مجازی-اشاره به اخبار جعلی- را درمان کند.

مطالبی که با عنوان« اخبار کذب» یا «False News» برچسب می‌خورد، در پایین‌ترین بخش News Feed در فیس بوک قرار خواهد گرفت و کاربران قادر خواهند بود ببینند که پُستی که قصد بازنشر آن را دارند، اخبار کذب هست یا نه.

فیس بوک اعلام کرده که بر شیوه‌های بازنگری Full Fact ومطالب پُست‌های گزارش شده، کنترلی ندارد و این سازمان موظف است به صورت منظم، گزارش‌هایی از نحوه عملکرد برنامه بازبینی خود ارائه کند.

مرتبط: فیلترینگ راه مبارزه با اخبار جعلی نیست ( میزگرد فیک‌نیوز در وزارت ارتباطات) 

منبع
mashable

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا