تکنولوژی

جاسوسی برخی گوشی‌های اندرویدی چینی

امروزه با تقریبا 50 دلار می‌توانید یک گوشی هوشمند با کیفیت صفحه نمایش نسبتا بالا، سرویس‌دهی سریع و یک ویژگی امنیتی تهیه کنید. آن ویژگی  این است که دستگاه هر 72 ساعت متن‌های پیامکی شما را به چین ارسال می کند.

پیمانکاران امنیتی اخیرا متوجه شدند که برخی نرم‌افزارهای از پیش نصب شده بر روی گوشی‌های اندروید میتواند روی مکان‌های که کاربر می‌رود، متن‌هایی که میفرستد و حتی افرادی که با آنها صحبت می‌کند، نظارت داشته باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز مشخص نیست که هدف این نظارت برای مقاصد تبلیغاتی بوده یا تلاش برای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات است.

مشتریان بین‌المللی و کاربران گوشی‌های دست دوم افرادی هستند که بیشتر در معرض این تهدید قرار دارند. شرکت چینی با نام”Shanghai Adups Technology” که این نرم‌افزار را برنامه نویسی کرده است می‌گوید کدهای این شرکت در حال اجرا بر روی بیش از 700 میلیون گوشی، ماشین و دیگر وسائل هوشمند است. یک تولید کننده گوشی آمریکایی با نام “BLU Products” می‌گوید که 120 هزار دستگاه از گوشی‌های این شرکت قربانی این نرم‌افزار شده و برای از بین بردن این ویژگی مجبور به آپدیت سیستم عامل گوشی‌هایشان شده‌اند.

شرکت “Kryptowire” که این رخنه را کشف کرده، می‌گوید که نرم‌افزار شرکت “Adups” تمامی لیست مخاطبین، اطلاعات تماس‌ها، پیامک‌ها و موقعیت مکانی کاربران را به سروری در چین انتقال می‌داده است. معاون مدیر عامل این شرکت در ادامه گفت: ” حتی اگر می‌خواستید از این موضوع سر در بیاورید، باز هم نمیتوانستید این ویژگی( امنیتی)  را پیدا کنید.”

با توجه به گفته های وبسایت این شرکت، “Adups ” تهیه کننده نرم‌افزار دو شرکت بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند یعنی “ZTE” و “HUAWEI” است. این نرم افزار بنا به درخواست یک شرکت ناشناخته چینی ساخته شده که خواستار ساخت یک ویژگی برای نگه داری پیامک‌ها و اطلاعات تماس و دیگر اطلاعات بوده‌است و طبق گفته‌های “Adups”، هدف فقط استفاده از این اطلاعات برای خدمات رسانی به کاربران بوده است.

کشف این ویژگی نسبتا جاسوسانه به طور اتفاقی توسط یکی از کارکنان شرکت “Kryptowire” رخ داد. پس از بررسی گوشی خریداری شده از شرکت “BLU”، او متوجه شد که گوشی در حال ارسال اطلاعات بصورت اتوماتیک به یک سرور چینی متعلق به شرکت “Adups” است.

حال پس از افشاسازی این قضیه توسط “Kryptowire” و دخالت سازمان امنیت ملی آمریکا، مدیر عامل شرکت “BLU” که اطلاعات کاربرانش توسط نرم‌افزار شرکت “Adups” سرقت می‌شد، اعلام کرد: ” امروز هیچکدام از گوشی‌های شرکت “BLU” اطلاعات کاربران را جمع آوری نمی‌کند.”     

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا