تکنولوژی

معرفی اولین سرفیس مایکروسافت توسط بیل‌ گیتس

شاید گذر زمان باعث فراموشی شده باشد اما عنوان “مایکروسافت سرفیس” که حالا برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های باکیفیت مایکروسافت به‌کار می‌رود، روزگاری برای تبلت‌های غول‌پیکر 30 اینچی که البته به عنوان میز کافی‌‌شاپ و رستوران هم کاربرد داشتند استفاده می‌شد. ایده طراحی و تولید اولین سرفیس‌، در اوایل سال 2000 میلادی توسط Stevie Bathiche (از محققان سرشناس مایکروسافت) و با همراهی همکارانش به بیل ‌گیتس معرفی شد. عنوان “سرفیس” از آنجایی برای این دسته از محصولات انتخاب شد که گیتس معتقد بود این تبلت‌های جدید، تغییرات ویژه‌ای را روی کارایی میزهای استفاده شده در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و به‌طورکلی هوشمندسازی سطوح مختلف خواهند داشت.

طرح اولیه سرفیس که از زمان خود خیلی جلوتر بود، در واقع از یک تبلت در ابعاد بزرگ و مجهز به صفحه‌نمایش لمسی تشکیل شده بود تا در مکان‌های عمومی، در لحظه توسط چندین و چند کاربر استفاده شود. شاخص‌ترین قابلیت سرفیس 1.0 توانایی آن در تشخیص اشیایی بود که روی صفحه‌نمایش آن قرار می‌گرفت. مایکروسافت در نسخه پیش‌نمایش این محصول، نقاشی روی تبلت با استفاده از قلم‌موهای معمولی را هم به نمایش گذاشت. با گذشت چندسال، بالاخره این محصول در ‌ماه می سال 2007 میلادی، رونمایی و پس از یک‌سال به بازار آمد.

نسل اول سرفیس در سال 2008 میلادی به بازار آمد و در چند هتل نیویوریکی و کافی‌شاپ‌های لاس‌وگاس هم استفاده شد. علاوه بر این، MSNBC هم از این تبلت برای نمایش تحلیل‌های انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون استفاده کرد.

مایکروسافت امیدوار بود سرفیس به راهکار جدید رستوران‌دارها و فروشگاه ها برای سرویس‌دهی و فروش تبدیل شود اما این طرح، آنچنان که باید و شاید موفقیتی بدست نیاورد. در ادامه، Panay به عنوان رئیس بخش سخت‌افزارهای مایکروسافت، وظیفه احیای برند سرفیس را برعهده گرفت.

در همین هیاهو، مایکروسافت کار روی ویندوز 8 که از رابط کاربری لمسی جدیدی برخوردار شده بود را شروع کرد و به طور همزمان از عنوان سرفیس برای تبلت‌های جدید استفاده شد. در سال 2012 میلادی و با رونمایی از تبلت سرفیس، پروژه قدیمی میزهای هوشمند به PixelSense تغییر نام داد. مایکروسافت هم تولید مستقل این محصولات را رها کرد و به همکاری با سامسونگ برای تولید SUR40 نسل جدید میزهایی که می‌توان آن‌ها را از دیوار هم آویزان کرد روی آورد. با این وجود این پروژه هم در سال 2013 میلادی متوقف شد.

علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌ها روح میزهای هوشمند همچنان زنده است و سرفیس‌هاب مایکروسافت که در واقع عرضه تبلت‌های هوشمند غول‌پیکر را برای استفاده در اتاق‌های برگزاری جلسات به‌دنبال داشته، روی رابط نرم‌افزاری چندکاربره البته این‌بار برای استفاده در دفاتر اداری و نه مکان‌های عمومی تمرکز دارد.

مطلب مرتبط: با سرفیس‌هاب مایکروسافت آشنا شوید

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا